S-ryhmä ja VTT selvittivät: miten kauppa voi tukea kestävistä valinnoista kiinnostuneita?
VTT ja S-ryhmä selvittivät ruokakaupan mahdollisuuksia tukea kuluttajia muuttamaan ostokäyttäytymistään kestäväksi. Yhteistyössä toteutettu tuuppauskokeilu suunniteltiin lisäämään kasvipohjaisia ostoksia ja vähentämään niiden valintaan liittyviä esteitä. Tulokset osoittivat, että muun muassa tuotteiden sijoittelulla ja myymäläviesteillä voidaan vaikuttaa kuluttajien kestävämpien valintojen tekemiseen. Kokeilun aikana kasviproteiinien kokonaiskysynnässä havaittiin huomattavaa myynnin kasvua.

Tuuppauskokeilu toteutettiin Tornion Prismassa vuoden 2024 maaliskuussa. Kokeilun aikana myymälän hedelmä ja vihannes -osastolle tuotiin tarjolle muutama Yhteishyvän kasvisruokaresepti ja kaikki niiden valmistukseen tarvittavat raaka-aineet. Toteutuksessa reseptit ja ainekset sijoitettiin osastolla samaan paikkaan, josta ne olivat helposti asiakkaiden kerättävissä. Kokeiluun valittiin suosituiksi havaittuja ja tuttuja Yhteishyvän reseptejä. Toteutuksen yhteydessä myös viestittiin selkeästi ilmastoystävällisemmästä syömisestä.
-Kuluttajat voivat toimia tiedostavasti ja vastuullisesti, mutta tarvitsevat jossakin vaiheessa myös tukea muutokseen sekä kestävämpien valintojen tekemiseen. Tuotteiden näkyvyys ja sijoittelu kaupassa ovat silloin avainasemassa. Kaupalla on merkittävä rooli kuluttajan valintapolulla, kertoo Teknologian tutkimuskeskus VTT:n Tulevaisuuden asiakas-tutkimustiimin vetäjä Anu Seisto.
Tuuppauskokeilu kesti myymälässä noin neljä viikkoa ja sen vaikutuksia mitattiin niin kyselytutkimuksella kuin toteutuneiden myyntien avulla. Kokeilun aikana noin 30 prosenttia kaupassa asioineista asiakkaista kiinnitti huomiota toteutukseen. Kasvisruoasta kiinnostuneista asiakkaista lähes 80 prosenttia kiinnitti huomiota toteutukseen, mutta myös 30 prosenttia asiakkaista, jotka eivät yleensä valmista kasvisruokaa, koki esillepanon inspiroivana. Kokeilun aikana myös kasviproteiinien kokonaiskysynnässä havaittiin huomattavaa myynnin kasvua (+30 %).
-Haluamme osaltamme auttaa asiakkaita syömään yhä terveellisemmin ja kestävämmin, ja tarjota monipuolisesti vaihtoehtoja. Nyt toteutettu kokeilu osoitti, kun fiksut valinnat tehdään helpoiksi, niitä myös tehdään. Kokeilu antoi meille paljon ideoita ja otamme siitä saadut opit varmasti osaksi suunnitteluamme, S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Hans Backström sanoo.
-Kasvipohjaiset vaihtoehdot ovat jo vuosia löytyneet myymälöistämme pääosin samoista hyllyistä muiden vastaavien tuotteiden kanssa eikä jaoteltuna omille osastoilleen, koska haluamme kannustaa asiakkaitamme kokeilemaan rohkeasti erilaisia tuotteita ja ottamaan niitä osaksi omaa ruokavaliotaan. Haluamme jatkossakin tukea kasvipohjaisen ruoan ja tuotteiden arkipäiväistymistä, Backström jatkaa.
S-ryhmän vastuullisuusohjelman yhtenä tavoitteena on, että 65 prosenttia myydystä ruoasta on kasvipohjaista vuonna 2030.
S-ryhmä on yhteistyökumppanina tammikuussa järjestettävässä Vegaanihaasteessa kannustaen asiakkaita kokeilemaan kasviperäistä ruokaa. Osuuskaupparyhmä on myös yhtenä perustajajäsenenä vuoden 2023 lopussa perustetussa Pro Vege -yhdistyksessä, jonka tarkoituksena on edistää kasvipohjaisen ruoan kehitystä ja kasvua Suomessa. Lisäksi S-ryhmä on ainoana suomalaisena kaupan alan toimijana mukana EU-rahoitteisessa kansainvälisessä horisonttihankkeessa, jonka tavoitteena on edistää kestävämpiä ja terveellisempiä ruokavalioita mm. pohtimalla, miten lupaavia vaihtoehtoisia proteiineja ja tuotteita valtavirtaistetaan.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Hans Backström, S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja, hans.backstrom@sok.fi
Anu Seisto, Tulevaisuuden asiakas-tutkimustiimin vetäjä, VTT, anu.seisto@vtt.fi
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Helsinki Biennaali ja S-ryhmän hotellit aloittavat yhteistyön28.3.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Yhteistyön tavoitteena on vahvistaa Helsingin houkuttelevuutta kesän kohteena niin suomalaisten kuin kansainvälisten matkailijoiden joukossa, ja helpottaa vierailijoiden löytämistä taiteen luo. Pääkaupunkiseudun Sokos Hotellit ja Radisson Hotellit toimivat Biennaalin majoitus- ja tapahtumakumppaneina keväällä ja kesällä 2025.
Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2024: ”Vastuullisuustekoja yhdessä kuluttajien ja koko arvoketjun kanssa”28.3.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu.
Grillikaupoilla näkyy nyt suomalaisten asennemuutos – Prisman myyntidata kertoo minkä hintaisia grillejä tällä hetkellä halutaan26.3.2025 07:22:00 EET | Tiedote
Usein kuultu vitsi suomalaisten päättäväisyydestä grillata säällä kuin säällä vaikuttaisi pitävän monen kohdalla paikkansa, kertoo Prisman asiakasomistajille tehty tuore kyselytutkimus. Vaikka suurin osa lähes 1200 vastaajasta on poutasään grillaajia (69 %), merkittävä osa (25 %) on valmis pistämään grillin kuumaksi olosuhteista riippumatta. Kyselystä sekä Prisman tuoreesta myyntidatasta selviää myös, millainen grilli nyt halutaan ja mitä sinne aiotaan laittaa.
S-ryhmän päivittäistavarakaupan vahva vuosi mahdollistaa jatkopanostukset myymäläverkoston ja verkkokaupan kehittämiseen26.3.2025 07:15:00 EET | Tiedote
S-ryhmän päivittäistavarakauppa kasvatti edelleen markkinaosuuttaan vuonna 2024. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 3,6 prosenttia vuonna 2024. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,8 prosenttia (+0,6 %-yks.). S-ryhmä vahvisti asemaansa myös ruoan verkkokaupan markkinajohtajana ja jatkoi investointeja sekä myymäläverkoston että verkkokaupan kehittämiseen.
ABC-mobiilin kyydissä jo yli 700 000 käyttäjää – digimyynti vahvassa kasvussa25.3.2025 08:02:00 EET | Tiedote
ABC-mobiili vahvistaa asemaansa tiellä liikkuvien ykkössovelluksena. Yhä useampi ABC-ketjun ostos tehdään mobiilisti: osalla asemista jo lähes viidennes tankkauksista ja yli puolet autopesuista tehdään sovelluksen kautta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme