Digitaitoja nuorille uudella tavalla – DNA ja Plan tarjoavat kouluihin maksuttomat Digitaitojen pelikortit
Suomessa vietetään nyt Mediataitoviikkoa. Sen kunniaksi DNA ja lastenoikeus- ja humanitaarinen järjestö Plan International Suomi tarjoavat nuorten käyttöön kouluille pelikortit, joiden avulla nuoret saadaan keskustelemaan digitaidoista ja netin pelisäännöistä hauskalla ja osallistavalla tavalla.

Digilaitteiden käyttö on merkittävä osa nuorten arkea, mutta kaikki nuoret eivät ole yhtä eteviä niiden käytössä. Sosiaalisen median alustat ja erilaiset sovellukset myös kiehtovat ja koukuttavat. DNA:n Koululaistutkimuksessa selvisi, että jopa 68 prosenttia yläkoululaisten vanhemmista kokee, että digisisällöt koukuttavat lasta liikaa.
DNA ja Plan International Suomi haluavat osaltaan auttaa nuoria toimimaan verkossa turvallisesti ja vastuullisesti tarjoamalla ylä- ja toisen asteen kouluihin suunnatut Digitaitojen pelikortit, joiden avulla aiheesta on helpompi keskustella.
”Älylaitteet ja netin käyttö vaikuttavat lähes jokaiseen elämämme osa-alueeseen, minkä vuoksi on tärkeää, että kaikilla on riittävät taidot niiden turvalliseen ja fiksuun käyttöön. Se tarkoittaa, että nuoret osaavat paitsi käyttää laitteita, myös ymmärtävät tietoturvaa ja osaavat pohtia sitä, miten toimia vastuullisesti netissä ja miten ruutuaika vaikuttaa omaan hyvinvointiin”, kertoo DNA:n vastuullisuuspäällikkö Samu Malmelin.
Kaikki nuoret eivät hallitse tarvittavia digitaitoja
Älylaitteiden käyttö herättää yhä enemmän keskustelua sekä kouluissa että perheissä. Moni luulee, että diginatiivi nuoriso osaa automaattisesti käyttää älylaitteita, mutta nuortenkin digitaidot vaihtelevat. Niistä puhuminen kouluissa voi tasata nuorten lähtötasoissa olevia eroja.
”Suomessa on vielä paljon tehtävää digitaalisen yhdenvertaisuuden eteen. Työssämme olemme havainneet, että joidenkin nuorten digitaidoissa on puutteita, mikä voi myös näyttäytyä hankaluuksina opiskelussa, työelämässä ja omien asioiden hoitamisessa. Olemme tehneet DNA:n kanssa työtä digikuilun kuromisen eteen vuodesta 2021 muun muassa tuottamalla selkokielisiä ja pelillistettyjä materiaaleja yhdessä nuorten kanssa”, Plan International Suomen Maria Wikberg kertoo.
”On tärkeää muistaa, että digiympäristöt tarjoavat paljon muutakin kuin uhkakuvia. Moni nuori ylläpitää sosiaalisia suhteitaan ruutujen välityksellä tai kokoontuu pelaamaan kavereiden kanssa. Haluamme saada nuoret pohtimaan, miten pitää fiksu tasapaino laitteiden käytön ja muun elämän välillä”, Malmelin kertoo.
Korttien kiinnostus ylitti ennakko-odotukset – korttipakkoja jaettiin opetusalan edustajille yli 1500 yhden viikonlopun aikana
Pelikorteilla halutaan avata keskustelu kriittisistä taidoista, joita nuori tarvitsee suunnistaessaan verkossa ja somessa. Jokaisessa kortissa on keskustelua herättelevä kysymys tai digielämään liittyvä tehtävä. Korttipakan maat edustavat neljää eri teemaa: digihyvinvointia, netin pelisääntöjä, digitaitoja sekä tietoturvaa. Kouluissa peliä voi pelata esimerkiksi pienryhmissä tai järjestämällä väittelyn valikoiduista kysymyksistä.
”Lanseerasimme pelikortit opetus- ja kasvatusalan ammattilaisille suunnatuilla Educa-messuilla tammikuun loppupuolella. Iloksemme huomasimme, että korteille on kouluissa selvästi suuri tarve – ainoastaan tämän viikonlopun aikana näitä jaettiin 1500 kappaletta opetusalan ammattilaisille”, Wikberg iloitsee.
Lue lisää kampanjasivultamme: www.dna.fi/digitaitokortit
Lisätiedot:
Samu Malmelin, vastuullisuuspäällikkö, DNA Oyj, 044 044 9030, samu.malmelin@dna.fi
Maria Wikberg, maahanmuuttajatyön päällikkö, Plan International Suomi, 050 478 2527, maria.wikberg@plan.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Kuvat
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli 1 067 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi - http://www.dna.fi, X:ssä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Ville Virtanen DNA:n strategiasta ja tekoälystä vastaavaksi johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi3.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
DNA vahvistaa strategista ja teknologista osaamistaan nimittämällä Ville Virtasen strategiasta ja tekoälystä vastaavaksi johtajaksi sekä johtoryhmän jäseneksi 1. lokakuuta 2025 alkaen.
Ville Virtanen appointed DNA’s SVP, Strategy and AI, and member of Executive Management Team3.9.2025 09:00:00 EEST | Press release
DNA is strengthening its strategic and technological capabilities by appointing Ville Virtanen as SVP, Strategy and AI and member of the Executive Management Team, effective 1 October 2025.
DNA:n uusi tekoälybotti parantaa yritysten asiakaskokemusta1.9.2025 09:30:00 EEST | Tiedote
DNA Business Apuri on tekoälypohjainen työkalu, jolla yritykset voivat parantaa asiakaspalvelunsa tavoitettavuutta ja asiakaskokemustaan. DNA Business Apuri on luotettava ja tietoturvallinen tekoälybotti, joka on suunniteltu erityisesti Suomen markkinoille. Se auttaa varsinkin pieniä ja keskisuuria yrityksiä nostamaan asiakaskokemuksensa uudelle tasolle muun muassa automatisoimalla työläitä katalogihakuja, vastaamalla monimutkaisiin kyselyihin ja tarjoamalla palvelua myös niinä aikoihin, kun perinteinen asiakaspalvelu ei ole avoinna. Palvelu tulee DNA:n yritysasiakkaiden saataville 1.9.2025 lähtien.
DNA's new AI bot enhances customer experience for businesses1.9.2025 09:30:00 EEST | Press release
The DNA Business Apuri is an AI-based tool that allows companies to improve their customer service accessibility and overall customer experience. Designed specifically for the Finnish market, the DNA Business Apuri is a reliable and secure AI bot that helps especially small and medium-sized enterprises elevate their customer experience by automating tedious catalog searches, responding to complex inquiries, and providing service even when traditional customer support is closed. The service will be available to DNA's corporate customers starting September 1, 2025.
DNA:n elokuun 2025 myydyimmät puhelimet ja älykellot1.9.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Apple vei kärkipaikan sekä DNA:n kuluttaja- että yritysasiakkaiden myydyimpien puhelinten listalla iPhone 16 Pro 5G -mallillaan myös elokuussa. Applen pienikokoinen iPhone 13 mini nappasi puolestaan ensimmäisen sijan käytettyjen puhelinten listalla. Xploran lasten kellopuhelimet ottivat kärkisijat elokuun myydyimpien älykellojen listalla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme