Hiihtolomalle sähköautolla: tyypillinen ensikertalaisen huoli on useimmiten turha
Lauhan talven myötä moni eteläsuomalainen tuore sähköautoilija totuttelee hiihtolomalla ensimmäistä kertaa pidempään ajomatkaan talvikelissä. Ifin vahinkotilastot viime talvelta paljastavat, miten sähköautot pärjäävät erityisesti pakkasella. If kokosi vinkit hiihtolomamatkalle.

Suomen sähköautokannan nopean kasvun vuoksi merkittävä osa tämän talven sähköautoilijoista on ensikertalaisia. Poikkeuksellisen lauha talvi ei ole Etelä-Suomessa tarjonnut paljon kokemusta talviajosta. Sen sijaan lasivahinkoja on sulien teiden vuoksi sattunut keskivertoa enemmän vuodenaikaan nähden, kertovat Ifin tilastot. Hiihtolomalla pohjoiseen suuntaavaan kannattaa valmistautua erilaisiin ajo-olosuhteisiin.
Vastoin tyypillistä ennakkoluuloa sähköautoille ei talvikuukausina satu merkittävästi enempää vahinkoja kuin polttomoottoriautoillekaan. Viime talven paukkupakkaset testasivat ladattavien autojen pärjäämistä: sähköautot eivät Ifin hinaus- ja tiepalvelun tilastojen perusteella tarvinneet polttomoottoriautoja useammin hinausta kovilla pakkasilla.
– Ensimmäinen talvi sähköautoilijana on kuitenkin vakuutusyhtiön näkökulmasta hieman riskipitoisempaa aikaa. Polttomoottoriautoa painavamman ja nopeammin kiihtyvän sähköauton käsittely liukkaalla vaatii aluksi totuttelua. Kun kokemusta karttuu, erot vahinkomäärissä tasoittuvat, kuvaa sähköautovakuutusten tuotepäällikkö Janne Sivenius Ifistä.
Varaudu muuttuvaan säähän ja latauspisteiden ruuhkiin
Pidemmälle ajomatkalle lähtiessä kannattaa varautua siihen, että keliolosuhteet voivat eri puolilla Suomea vaihdella paljon samankin päivän aikana. Jos oman sähköauton talvisäädöt eivät ole täysin tutut, niihin on syytä perehtyä ennen reissua.
– Matkalle voi mahtua niin sulaa tietä, lumisadetta kuin kireää pakkastakin, joten kaikkeen täytyy olla varautunut. Matkaan on syytä lähteä auto kunnossa ja esimerkiksi renkaiden kunto ja ilmanpaineet tarkastettuna. Tien päällä ajotapaa ja tilannenopeutta pitää joustavasti sopeuttaa olosuhteiden mukaan, muistuttaa Sivenius.
Liikenne voi vilkkaimpina hiihtolomien meno- ja paluuliikenteen päivinä ruuhkautua ja jonoja voi syntyä myös suosituimpien pysähdyspaikkojen latauspisteille.
– Lataus voi pakkasella olla autosta riippuen selvästi hitaampaa. Jos autossa on akun esilämmitystoiminto, se kannattaa kytkeä päälle ajoissa ennen latauspisteelle menoa. Matkaan kannattaa ylipäätään varata reilusti aikaa, Sivenius vinkkaa.
Latauspisteiden ruuhkiin voi varautua katsomalla etukäteen vaihtoehtoisia latauspaikkoja latauskartta.fi -palvelusta.
Apua tarvitaan useimmiten käynnistysakun vuoksi
Tyypillisesti ongelmia matkantekoon aiheuttaa talvella auton käyttövoimasta riippumatta kova pakkanen. Viime talvena Ifin hinaus- ja tiepalvelun avunpyyntöjen määrä jopa kymmenkertaistui kiireisimpinä tammikuun paukkupakkaspäivinä.
Sähköautojen hinaamisen syynä ei kuitenkaan ollut tyypillinen uusien sähköautoilijoiden huoli, ajoakun yllättävä loppuminen. Päinvastoin – sähköautojen hinaaminen ajoakun loppumisen vuoksi on kaikkina vuodenaikoina hyvin harvinaista, kertovat Ifin tilastot. Näissäkin tapauksissa Ifin kaskovakuutus toki korvaa hinauksen lähimmälle latausasemalle.
Useimmiten sähköautot tarvitsevat pakkasella tiepalvelun apua täsmälleen samaan asiaan kuin polttomoottoriautot: lisävirran antamiseen käynnistysakulle. Viime vuoden tammi–helmikuussa 40 prosenttia kaikista Ifin hinaus- ja tiepalvelun tehtävistä liittyi tähän.
– Sähköautoissa ei ole kokemuksiemme mukaan esiintynyt talvella ongelmia ajoakun kanssa, mutta myös niissä 12 voltin käynnistysakku on pakkasella kovilla. Toki auto kuluttaa kylmällä säällä merkittävästi enemmän sähköä muun muassa sisätilojen lämmitykseen, jolloin sen toimintamatka on kesää lyhyempi. Lataustaukoja täytyy pitää useammin, mikä vaatii pitkällä matkalla hieman etukäteissuunnittelua, kommentoi Sivenius.
Uusia sähköautoilijoita liikkuu tänä talvena Suomen teillä paljon: pelkästään Ifissä vakuutettujen yksityisasiakkaiden sähköautojen määrä on lähes kaksinkertaistunut vuodentakaisesta. Vaikka sähköautoilu on levinnyt jo joka puolelle Suomea, lähes puolet Ifin vakuuttamista noin 35 000 sähköautosta on Uudellamaalla.
Muista nämä, kun lähdet hiihtolomareissuun sähköautolla:
1. Perehdy autosi talvisäätöihin ja hyödynnä niitä.
2. Tarkista ennen matkaa renkaiden ilmanpaineet ja kunto.
3. Tallenna vakuutusyhtiön tiepalvelun numero valmiiksi puhelimeen.
4. Mitoita ajomatka niin, että jätät akun varaukseen reilusti pelivaraa pakkasella lisääntyvän kulutuksen sekä mahdollisten ruuhkien varalta.
5. Jos autossa on akun esilämmitystoiminto, käytä sitä ennen pikalatausta.
6. Mieti varalle useampi vaihtoehtoinen latauspaikka ja varaa enemmän aikaa lataustaukoihin.
7. Jos perillä odottaa kunnon pakkanen, älä päästä akkua kylmenemään ennen latausta, vaan laita auto lataukseen heti kohteeseen saavuttuasi.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Outi KärkkäinenHead of Press
Puh:010 514 1962outi.karkkainen@if.fiIf vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiset, eläimet, kodit, autot ja paljon muuta. Me hoidamme vakuutusasiat mutkattomasti, helposti ja hetkessä. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 7 900 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,9 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta If Vakuutus
Turvallisesti löylyyn juhannuksena - saunassa sattuu valtaosa palovammoista17.6.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Saunat lämpenevät pian taas keskikesän juhlan kunniaksi ja tänä vuonna taustalla soi monella varmasti KAJ:n euroviisuhitti ”Bara bada bastu”. Saunaa ylistävä kappale muistuttaa osuvasti, että löylyistä kuuluu nauttia. Rentoutuessakin on tärkeä pitää mielessä turvallisuus, sillä sauna on keittiön ohella yksi yleisimmistä palovahinkojen syntypaikoista.
Kyselytutkimus: Suomessa jäädään herkemmin sairauslomalle kuin muissa Pohjoismaissa12.6.2025 07:45:00 EEST | Tiedote
Ifin Nordic Health Report -tutkimuksesta selviää, että suomalaisista vain joka kymmenes menee työpaikalle, jos tuntee itsensä sairaaksi. Norjassa työpaikalle menee joka kolmas ja Ruotsissakin melkein joka viides.
Kyselytutkimus: Nuoret naiset stressaavat säännöllisesti lähes kaksi kertaa useammin kuin miehet2.6.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Ifin tuoreesta Nordic Health Report -terveystutkimuksesta selviää, että säännöllinen stressi on yleistä nuorissa aikuisissa. Erityisesti nuoret naiset kokevat säännöllistä stressiä selvästi muuta väestöä useammin, ja psyykkinen kuormitus vaikuttaa vahvasti myös heidän työkykyynsä.
Jopa 200 000 euroa ylimääräistä korvausta kestävistä valinnoista vahingonkorjauksessa – If lanseerasi ainutlaatuisen konseptin Suomessa27.5.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
If toi yritysasiakkaille suunnatun vastuullinen rakennus -palvelun Suomeen viime viikolla. Sen tarkoituksena on tukea vastuullista korjausrakentamista suurvahingon jälkeen.
Kyselytutkimus: Varkaudet ja autoilijoiden käytös pyöräilijöiden suurimpia huolenaiheita20.5.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Peräti 39 prosenttia pyöräilijöistä on huolissaan autoilijoiden käytöksestä tai heidän aiheuttamistaan vaaratilanteista, selviää Ifin kyselytutkimuksesta aktiivipyöräilijöille. Jalankulkijoiden käytöksestä on huolissaan 20 prosenttia ja toisten pyöräilijöiden 15 prosenttia vastaajista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme