Kan en stark företagskultur bidra till en säkrare arbetsplats?
Ny forskning visar att arbetsplatssäkerhet, skatteplanering och kreditvillkor hänger samman med ett företags grundläggande värderingar.

I sin doktorsavhandling undersöker Timmy Thor hur företagskultur påverkar finansiella och operativa beslut, som i sin tur även kan inverka på företagets relation till olika intressenter.
En omfattande undersökning bland amerikanska företagsledare visar att många beslutsfattare ser företagskultur som en viktig immateriell tillgång som påverkar riskhantering, resursfördelning och strategiska beslut.
- I min egen forskning ser jag att företag med starka grundläggande värderingar noterar färre arbetsplatsskador och säkerhetsöverträdelser, eftersom de satsar mer resurser på arbetssäkerhet. Detta tyder på att företagskultur inte bara är en intern filosofi – utan något som kan skapa en värdegrund där vinstdrivna intressen balanseras med bredare välfärdsmål som till exempel arbetsplatssäkerhet, förklarar Thor.
Men företagskultur påverkar inte bara säkerheten. I sin avhandling konstaterar Thor även att kulturella särdrag inom ett företag kan forma både skatteplanering och kredithantering.
- Dessa mönster återspeglar sig i företagets skattebörda och hur de strukturerar sina kreditvillkor, vilket indirekt tyder på att företagskultur fungerar som en informell styrmekanism vid finansiella beslut, kommenterar Thor.
I sin helhet visar Thors forskning att verksamhetsresultat inte bara styrs av traditionella ekonomiska faktorer, utan också påverkas av kulturella normer inom företaget. Dessa normer kompletterar formella styrmekanismer och spelar en viktig roll i att balansera aktieägarnas och övriga intressenters förväntningar på företaget.
Genom att förstå kopplingen mellan företagskultur och nyckelområden som arbetsplatssäkerhet, skatteplanering och kundrelationer, får företag en klarare bild av hur värderingsdrivna åtgärder kan bidra till ett långsiktigt värdeskapande.
Timmy Thor disputerade för doktorsgraden 13.2.2025.
Du kan läsa hela avhandligen här:
Essays on the role of corporate culture in accounting and finance
Timmy Thor
Telefon: +358 50 467 0620
E-post: timmy.thor@hanken.fi
Om
Svenska handelshögskolan är den äldsta handelshögskolan i Finland, med verksamhet i
Helsingfors och Vasa. Den är ett ledande, internationellt ackrediterat universitet med över
hundra års erfarenhet av utbildning och forskning inom ekonomi. Forskningen är mycket
ansedd och utgör grunden för all undervisning. Hanken har ett nära samarbete med
näringslivet och ett aktivt alumnnätverk med drygt 14 000 alumner som arbetar i över 70
olika länder.
Andra språk
Följ Svenska handelshögskolan
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska handelshögskolan
Fem år av Finnish Innovation Index: Ikea det mest innovativa företaget 20256.5.2025 17:30:00 EEST | Pressmeddelande
Årets vinnare i Finnish Innovation Index (FII)-mätningen är Ikea. I topp 10 finns globala varumärken och finska flaggskepp: Apple, BMW Group, Uber, Marimekko, Fiskars Group, Normal, Samsung, Airbnb och Lumene. De senaste FII-resultaten visar hur innovation, värdegrund och tillväxt går hand i hand.
Finnish Innovation Index viisi vuotta: Ikea on innovatiivisin yritys 20256.5.2025 17:30:00 EEST | Tiedote
Vuoden voittaja Finnish Innovation Index (FII) -mittauksessa on Ikea, ja top 10 sisältää globaaleja brändejä ja suomalaisia ikoneita: Apple, BMW Group, Uber, Marimekko, Fiskars Group, Normal, Samsung, Airbnb ja Lumene. Viimeisimmät FII-tulokset korostavat, kuinka innovaatio, arvopohja ja kasvu kulkevat käsi kädessä.
Five years of Finnish Innovation Index: IKEA is the most innovative company in 20256.5.2025 17:30:00 EEST | Press release
The Finnish Innovation Index (FII) 2025 winner is IKEA with top10 including global brands and Finnish icons: Apple, BMW Group, Uber, Marimekko, Fiskars Group, Normal, Samsung, Airbnb, and Lumene. The latest FII results spotlight how innovation, purpose, and growth go hand in hand.
Ny forskning visar att nuvarande argument för att minska köttkonsumtionen kan få motsatt effekt28.4.2025 11:59:42 EEST | Pressmeddelande
Det är välkänt att vi behöver övergå till mer hållbara kostvanor genom att ersätta animaliska produkter med växtbaserade alternativ. Däremot är det fortfarande en kritisk fråga att förstå vilka konsumenter som för närvarande äter kött och vilka som är villiga att minska sin konsumtion och varför.
Uuden tutkimuksen mukaan nykyiset moraaliset perustelut lihankulutuksen vähentämiseksi saattavat kääntyä tarkoitustaan vastaan28.4.2025 11:59:42 EEST | Tiedote
Jo vakiintuneen näkemyksen mukaan ihmisten on siirryttävä kohti kestävämpiä ruokailutottumuksia korvaamalla eläinperäisiä tuotteita kasvipohjaisilla vaihtoehdoilla. On kuitenkin myös tärkeää ymmärtää, ketkä kuluttajista syövät nykyisin lihaa ja ketkä ovat valmiita vähentämään lihankulutustaan ja miksi näin on.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum