Tävlingen Våga vara företagsam för unga 2025: 10 företag från Österbotten och Mellersta Österbotten fortsätter till finalen
Sammanlagt 81 övningsföretag som unga grundat (UF-företag) och närmare 200 unga från Österbotten och Mellersta Österbotten deltog i det regionala Våga vara företagsam-evenemanget i Vasa. Det regionala evenemanget är en del av en riksomfattande evenemangshelheten och ordnades den 20 februari 2025. Vid evenemanget tilldelades också det regionala priset för Årets lärare i företagsamhetsfostran.

Bland de deltagande företagen valde juryn, som bestod av experter från företagsvärlden, totalt 10 UF-företag som fortsätter till finalen i Helsingfors i april. Elever i högklasserna och studerande på andra stadiet presenterade sina företagsprodukter och -tjänster på Våga vara företagsam-evenemanget i köpcentret Rewell, Vasa.
Följande UF-företag från Österbotten och Mellersta Österbotten fortsätter till Våga vara företagsam-finalen:
Bästa UF-företag – grundskolan: REcyCLed UF
Högstadiet i Petalax, Malax
Affärsidén: Företaget säljer bivaxdukar gjorda av återvunnet bomullstyg och närproducerat bivax. Bivaxdukar är ett miljövänligt alternativ som ersätter plastfolie.
Belöningskriterier: Allt var mycket genomtänkt, produkten och förpackningen har en snygg design och användningen är genomtänkt. Produkten är tillverkad av resttyg och ersätter plast, och är därför i linje med principerna för hållbarhet. Produkten marknadsförs på sociala medier och UF-företaget har funderat ut produkter i fyra olika prisklasser för olika målgrupper.
Bästa UF-företag – andra stadiet: Lumi UF
Jakobstads gymnasium, Jakobstad
Affärsidén: Företaget säljer produkter ämnade för slalomåkare och specificerar sig på att bygga och sälja skidstavar gjorda av bambu.
Belöningskriterier: Lumi UF har hittat en klar nisch och har en klart annorlunda idé och produkt. Företaget har över tusen följare på sociala medier. Målgruppen är genomtänkt och alla i företaget har klara roller. Företagarna planerar att fortsätta med företaget i framtiden. Lumi UF samarbetar med ett utländskt företag. Produktkomponenterna kommer från olika leverantörer och företagarna monterar dem själva. Produkten är hållbar.
Bästa affärsidé – grundskolan: Evia UF
Tegengrenskolan, Vörå
Affärsidén: Företaget har skapat en lättläst receptbok med bakverk för barn i lågstadieåldern. Boken är tvåspråkig och finns på både finska och svenska.
Belöningskriterier: Företaget har tagit fram en tvåspråkig receptbok, då receptböcker oftast är enspråkiga. Företagarna har samlat de bästa recepten från släkt och vänner och testat varje recept. Boken har snygg layout och egna bilder. Boken har en röd tråd och en kattfigur som dyker upp med tips överallt i boken. Receptboken har layoutats och tryckts lokalt.
Bästa affärsidé – andra stadiet: Eld & smak UF
Vamia, Vasa
Affärsidén: Företaget erbjuder en kokbok med recept för trangia och öppen eld. Boken innehåller även annat än enbart recept och är perfekt för jägare, vandrare och naturälskare.
Belöningskriterier: UF-företaget har gett ut en bok med enkla och läckra recept på temat jakt och fiske och matlagning ute i naturen. I boken finns recept som företagarna utvecklat själva. Företagarna tror starkt på sin idé. Boken innehåller egna bilder och har en snygg layout. Helheten är genomtänkt, då företaget också hade en snygg monter som presenterade temat. Det finns många böcker på finska ute på marknaden, men det är inte lika vanligt med böcker på svenska böcker.
Bästa produkt – grundskolan: Knaster UF
Tegengrenskolan, Vörå
Affärsidén: Knaster är ett hälsosamt och naturligt müsli med olika smaker. De torkade bären som används i müslin kommer från företagarnas egna gårdar i Vörå.
Belöningskriterier: Företaget använder lokala råvaror och tillverkar produkten själv för hand. Förpackningen är snygg och materialen omsorgsfullt valda. Produkten har ett fenomenalt namn och den presenterades på ett utmärkt sätt.
Bästa produkt – andra stadiet: Detalya UF
Jakobstads gymnasium, Jakobstad
Affärsidén: Företaget tillverkar stilrena armband i återvunnet rostfritt stål för att smycka upp ett hårband på handleden. Hårbandet placeras runt en skåra armbandet.
Belöningskriterier: Företaget har en klar och tydlig vision och målgrupp, en unik produkt och en innovativ idé. Både produkten och presentationen är dessutom visuella och snygga. Produkten tillverkas av återvinningsmaterial och hållbarheten är genomtänkt. Presentationen av produkten var väldigt fin.
Bästa tjänst – grundskolan: Autoshine UF
Kristinestads högstadieskola, Kristinestad
Affärsidén: Företaget städar och putsar bilar medan ägaren får kvalitetstid och ren bil.
Belöningskriterier: Autoshine UF har en tydlig målgrupp och idé. Det finns efterfrågan på en tjänst av det här slaget, och kunder finns alltid. Företagarna planerar att fortsätta med företaget. Presentationen av företaget var tydlig och bra.
Bästa tjänst – andra stadiet: Lunera UF
Jakobstads gymnasium, Jakobstad
Affärsidén: Företagets produkt är en innovativ mensskyddsmaskin, som erbjuder gratis mensskydd i exempelvis skolan.
Belöningskriterier: Målgruppen är halva befolkningen i Finland, och företaget hade medvetet tänkt ut hur de ska nå sin målgrupp – män. Företagarna har en färdig affärsmodell som kan utvecklas, en estetisk, snygg produkt som är lokalt producerad, och en tjänst som löser ett väldefinierat problem. Presentationen av produkten och tjänsten var snygg och bra.
Bästa mässmonter: PerfectFire UF
Kristinestads högstadieskola, Kristinestad
Affärsidén: Företaget tillverkar olika sorters tändprodukter av återvunnet och miljövänligt material.
Belöningskriterier: Visuellt fin monter med skogstema och en enhetlig färgvärld. Betraktaren förstår vad produkten handlar om med en enda blick på mässmontern. Helheten är genomtänkt och produkten dessutom innovativ.
Bästa säljpitch: Drink Wear UF
Vamia, Vasa
Affärsidén: Företaget uppmuntrar ungdomar att dricka alkoholfria drinkar och minska grupptrycket. Produktsortimentet inkluderar t-shirts med tryck av alkoholfria drycker på ryggen.
Belöningskriterier: Företagarna talade mycket ledigt och naturligt och de hade ett tydligt och viktigt budskap som de fick fram i sin säljpitch. Talarna hade en klar struktur och de fick fullträff på alla kriterier.
Vid evenemanget belönades också Årets lärare i företagsamhetsfostran i regionen
I år belönas också en lärare i företagsamhetsfostran vid varje regionala Våga vara företagsam-evenemang. Vid evenemanget i Vasa fick Margita Engelholm från Kristinestads högstadieskola utmärkelsen för sitt framstående arbete inom företagsamhetsfostran.
Personerna som har föreslagit henne beskriver henne som följande: En inspiratör och idéspruta som ständigt förnyar sin undervisning, vilket inte minst syns i de bra resultat våra elever når i evenemangen Våga vara företagsam.
Årets lärare i företagsamhetsfostran i Österbotten och Mellersta Österbotten valdes utifrån nomineringar av sakkunniga i Ungas NYT samt av Maija Aarnio, regiondirektör för Kust-Österbottens Företagare rf.
Vid det regionala evenemanget deltog unga från flera läroanstalter
Unga från följande läroanstalter i Österbotten och Mellersta Österbotten deltog i det regionala evenemanget och -tävlingen:
-
Borgaregatans skola, Vasa
-
Högstadiet i Petalax, Malax
-
Jakobstads gymnasium, Jakobstad
-
Korsholms högstadium, Korsholm
-
Kristinestads högstadieskola, Kristinestad
-
Närpes högstadieskola, Närpes
-
Tegengrenskolan, Vörå
-
Vaasan lyseon lukio, Vasa
-
Vamia, Vasa
-
Yrkesakademin i Österbotten, Närpes
-
Zachariasskolan, Nykarleby
Mer information om de UF-företag som deltog i evenemanget finns på evenemangets webbplats.
Valen avgjordes av en domarjury bestående av affärsproffs
I Vasas regionala tävling ingick följande i domarjuryn:
-
Maija Aarnio, Regiondirektör, Kust-Österbottens Företagare rf
-
Jakob Frants, Försäljningschef, Vasa Elektriska
-
Mikael Hallbäck, Direktör, Österbottens Handelskammare
-
Anthony Hannus, Företagsrådgivare, Business Kristinestad
-
Ebba Kivilehto, NYT-ambassadör, Gente UF
-
Lasse Mäkynen, Bankdirektör, Vasa Andelsbank
-
Hanna Niemi-Korpi, Verkställande direktör, Dynamo Närpes
-
Anton Salmi, Business Development Manager, Hammerglass Finland
-
Fredrik Sandelin, Regionutvecklare, Jakobstadsregionens utvecklingsbolag Concordia
-
Triinu Varblane, Export Adviser/NordicHub Manager, Viexpo & NordicHub
-
Matilda Viitasalo, HR & Employer Branding Specialist, Wärtsilä Finland Oy
-
Tommi Virkama, Direktör, Vasaregionens Nyföretagarcentrum Startia
-
Anne Väisänen, Kontaktchef, Elo
Dessutom fungerade följande personer som domare i tävlingskategorin Bästa säljpitch:
-
Cornelia Corriveau, NYT-ambassadör, Aurora NYT
-
Kenneth Dalkvist, Företagsrådgivare, Vasaregionens Utveckling Ab VASEK
Från finalen på våren till EM-tävlingen i sommar
Finalen i tävlingen Våga vara företagsam ordnas i Helsingfors 23–24.4.2025. På det spännande finalevenemanget får ungas övningsföretag priser i flera kategorier. I finalen utses också årets bästa UF-företag, som får representera Finland på evenemanget Gen-E sommaren 2025 i Aten, Grekland.
Programmet Ett år som företagare främjar företagsamhets-, arbetslivs- och ekonomikunskaper
Våga vara företagsam-evenemangen riktar strålkastarljuset på de unga som deltar i Ett år som företagare-programmet. Under året grundar deltagarna ett UF-företag som verkar med riktiga pengar och samlar värdefull praktisk erfarenhet av företagsamhet och ekonomiska färdigheter.
Enligt en omfattande studie genomförd i Sverige stöder programmet Ett år som företagare särskilt unga vars föräldrar inte har en högskoleutbildning, hjälper akademiskt osäkra ungdomar att identifiera sina styrkor och inspirerar flickor att pröva på företagsamhet. Programmet, som förstärker den företagsamma attityden och arbetslivs- och ekonomikunskaperna hos unga, används i fler än 110 länder. I Finland har programmet Ett år som företagare använts sedan mitten av 1990-talet.
År 2025 deltar över 500 UF-företag och mer än 1 000 högstadieelever och studerande på andra stadiet i de regionala evenemangen. Deltagarna har grundat ett övningsföretag i programmet Ett år som företagare under det pågående läsåret. År 2024 deltog över 6 600 studerande från mer än 350 läroanstalter och enheter runt om i Finland i programmet för att utveckla sina företagsamhetsfärdigheter.
Mer information om det regionala evenemanget i Vasa och intervjuförfrågningar:
Simoné Kallio
Sakkunnig, företagsamhetsfostran och utbildning
050 325 6440
simone.kallio@nuortennyt.fi
Intervjuförfrågningar och fotografier:
Mari Lehtonen
Kommunikationsspecialist
040 4508 307
mari.lehtonen@nuortennyt.fi
Avainsanat
Kuvat








Linkit
Tietoja julkaisijasta
Nuorten yrittäjyys ja talous NYT on voittoa tavoittelematon järjestö, jonka tavoitteena on edistää lasten ja nuorten työelämä-, talous-, ja yrittäjyystaitoja. Tarjoamme erilaisia oppimiskokonaisuuksia ja -ympäristöjä esikoulusta 2.asteelle. Yrityskyliä meillä on yhteensä 14 paikkakunnalla. Opettajille ja opinto-ohjaajille järjestämme koulutuksia. Olemme myös osa kansainvälistä Junior Achievement -verkostoa, jolla on toimintaa yli 100 maassa. Nuorten NYT -järjestömme perustettiin kesäkuussa 2023, kun Nuori Yrittäjyys ry ja Talous ja nuoret TAT yhdistivät toimintansa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Nuorten yrittäjyys ja talous NYT
Unga är mer optimistiska än tidigare när det gäller arbetslivet – betydelsen av lycka och fred betonas också i förväntningarna på framtiden21.5.2025 01:00:00 EEST | Tiedote
Får publiceras 21.5.2025 klo 01.00: Det har skett en positiv förändring i ungas tankar om arbetslivet. NYT Ungas framtidsrapport 2025 visar att ungas tro på deras egen förmåga och deras hopp om ett bättre arbetsliv har blivit starkare sedan i fjol. I fråga om framtidsförhoppningarna ser många unga fred, vänner och lycka som viktiga grundpelare i sina liv.
Nuoret suhtautuvat työelämään aiempaa toiveikkaammin – tulevaisuuden odotuksissa korostuvat myös onnellisuuden ja rauhan merkitys21.5.2025 01:00:00 EEST | Tiedote
Julkaisuvapaa 21.5.2025 klo 01:00: Nuorten ajatukset työelämästä ovat kokeneet myönteisen suunnanmuutoksen. NYT Nuorten tulevaisuusraportti 2025 osoittaa, että nuorten usko omiin kykyihin ja toive paremmasta työelämästä on vahvistunut viime vuodesta. Tulevaisuuden toiveissa moni kokee rauhan, ystävät ja onnellisuuden elämän tärkeiksi peruspilareiksi.
Kyselytutkimuksen julkaisu: Mitä nuoret odottavat työelämältä?5.5.2025 09:42:55 EEST | Kutsu
Millaisia asioita tulevaisuuden osaajat todella arvostavat? Mitkä alat ovat nuorista houkuttelevia? Mikä nuoria stressaa?
Våga vara företagsam-finalen 2025: BioAnglers NYT från Etu-Töölön lukio och TarjousMatch NYT från Haaga-Helia går vidare till EM24.4.2025 12:49:05 EEST | Pressmeddelande
Till de bästa UF-företagen i Våga vara företagsam-finalen, som ordnades i Helsingfors 23–24.4, valdes BioAnglers NYT, som satsar på hållbar utveckling, och det kundorienterade TarjousMatch NYT, som har utmärkta kunskaper om sin marknad. I finalen i Finlands största entreprenörskapstävling för unga deltog totalt 54 företag och cirka 200 unga från grundskolor, läroanstalter i andra stadiet och högskolor från hela Finland. På evenemanget belönades också teamen i tävlingen Företagshjälte, som är avsedd för elever i lågklasserna. Evenemanget ordnades av Ung företagsamhet och ekonomi NYT.
Nuorten Uskalla Yrittää -finaali 2025: EM-kilpailuihin etenevät Etu-Töölön lukiosta BioAnglers NYT ja Haaga-Heliasta TarjousMatch NYT24.4.2025 12:49:05 EEST | Tiedote
Helsingissä 23.–24.4. järjestetyssä Uskalla Yrittää -finaalissa Suomen parhaiksi NYT-yrityksiksi valittiin kestävään kehitykseen panostava BioAnglers NYT sekä maalausurakointeja kilpailuttava TarjousMatch NYT. Suomen suurimpaan nuorten yrittäjyyskilpailun finaaliin osallistui yhteensä 54 yritystä ja noin 200 nuorta peruskouluista, toiselta ja korkea-asteelta eri puolilta Suomea. Tapahtumassa palkittiin myös alakoululaisten tiimit Yrityssankari-kilpailussa. Tapahtuman järjesti Nuorten yrittäjyys ja talous NYT.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme