Kela.fin kävijätyytyväisyys on parantunut
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi).
Kelan verkkosivujen sisältöjä on uudistettu tavoitteellisesti 2024, minkä myötä kävijätyytyväisyys on parantunut. Viimeksi on uudistettu asumistuesta kertovat sivut.
Kela.fi-sivuston kävijöiden tyytyväisyys on kasvanut, selviää sivuston kävijäkyselystä. Kävijät antoivat sivustolle yleisarvosanaksi 6,7 asteikolla 0–10. Viime kyselyssä arvosana oli 6,2 ja sitä edellisessä 5,5.
Kävijätyytyväisyyden kasvu antaa vahvistusta sille, että kela.fin henkilöasiakkaiden sisältöjen uudistukset ovat olleet onnistuneita ja sivusto palvelee asiakkaiden tarpeita entistä paremmin.
Kela.fin kävijäkysely toteutettiin verkkosivuilla syksyllä 2024. Vastaajia oli yhteensä 1178.
Ymmärrettävyydestä kiitosta, haku kaipaa parannuksia
Kyselyn mukaan asiakkaat arvostavat erityisesti sivuston ymmärrettävää kieltä ja selkeää rakennetta. 73 prosenttia vastaajista piti kieltä ymmärrettävänä ja 70 prosenttia ulkoasua selkeänä.
71 prosenttia koki sivustolla olevan tiedon luotettavaksi, ja 78 prosenttia koki löytäneensä tarvitsemansa tiedon täysin tai ainakin osittain. Sivuston sisäinen haku sai heikommat arviot. 52 prosenttia arvioi, että hakutoiminto on auttanut löytämään tiedon.
– Kaikki tulokset ovat joko parantuneet tai pysyneet samalla tasolla. Erityisesti olemme selkeyttäneet verkkosivustolla käytettyä kieltä ja helpottaneet sivustolla liikkumista, sanoo kela.fin päätoimittaja Maija Luotonen.
Uusi asumistuen osio julkaistu
Viime vuoden aikana kela.fin henkilöasiakkaiden sisältöjä on uudistettu elämäntilannelähtöisesti. Myös mobiilikäytettävyyttä on parannettu. Uudistuksissa on hyödynnetty asiakasymmärrystä laajasti muun muassa testaamalla sisältöjä asiakkailla. Pilottina on toiminut Työttömyys-osion uudistus, ja sen onnistumista on seurattu tiiviisti.
Uudistetun Työttömyys-osion saama positiivisten palautteiden osuus kasvoi yli 20 prosenttia. Positiivisia palautteita on nyt puolet asiakkaiden antamista palautteista. Positiivisen palautteen osuutta saatiin kasvatettua, vaikka työttömyysturvaa on kiristetty.
Viimeisimpänä on julkaistu uusi Asumistuki-osio. Tavoitteena uudistuksessa on ollut selkeyttää kävijäpolkuja ja yksinkertaistaa kokonaisuutta. Asiakkaille tarjotaan entistä paremmin tietoa myös muista asumistukeen liittyvistä tuista ja elämäntilanteista.
Kävijämäärissä kasvua
Kela.fissä vieraili vuonna 2024 lähes 46 miljoonaa kävijää. Koko sivuston kävijämäärä kasvoi hieman. Erityisesti kasvoivat sairastamisen ja toimeentulotuen sisältöjen kävijämäärät. Sairastamisen osiossa kävijämäärä kasvoi 17 prosenttia ja oli lähes 2 miljoonaa. Toimeentulotuen osiossa kävijämäärä kasvoi 19 prosenttia ja oli lähes 1,3 miljoonaa.
Asiointipalvelu OmaKelaan kirjauduttiin viime vuonna yli 43 miljoonaa kertaa. OmaKela sai kävijöiltä arvosanaksi 7,4.
Kela.fistä voi antaa palautetta ja kehitysehdotuksia palautelomakkeella tai sivujen lopussa olevalla palautetyökalulla.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Maija Luotonenkela.fin päätoimittajaKela
Puh:050 363 9504maija.luotonen@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Anbudsförfarandet för produkter till moderskapsförpackningen för 2027 har inletts9.9.2025 08:30:08 EEST | Pressmeddelande
FPA har inlett ett anbudsförfarande för produkter till moderskapsförpackningen för 2027. I anbudsförfarandet betonas ansvarsfullhet, hållbarhet och kvalitet. FPA har utvecklat moderskapsförpackningen också utifrån respons från kunderna.
Vuoden 2027 äitiyspakkauksen tuotteiden tarjouskilpailu on alkanut9.9.2025 08:30:08 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Kela on käynnistänyt vuoden 2027 äitiyspakkauksen tuotteiden tarjouskilpailun. Kilpailutuksessa painotetaan vastuullisuutta, pitkäikäisyyttä ja laatua. Kela on kehittänyt äitiyspakkausta myös asiakaspalautteen mukaan.
Procurement process for the 2027 edition of the maternity package has begun9.9.2025 08:30:08 EEST | Press release
Kela has issued an invitation to tender for the products included in the 2027 maternity package. Sustainability, durability and quality are emphasised in the tender process. Customer feedback has also played a role in the development of the maternity package.
Risto Rissanen Kelan itäisen asiakaspalveluyksikön johtajaksi8.9.2025 08:00:48 EEST | Tiedote
Risto Rissanen on nimitetty Kelan itäisen asiakaspalveluyksikön johtajaksi. Rissanen vastaa yksikön toiminnan johtamisesta, kehittämisestä ja sidosryhmäyhteistyöstä.
Håll dig uppdaterad om förändringar i den sociala tryggheten – prenumerera på våra nyhetsbrev!4.9.2025 12:00:00 EEST | Pressmeddelande
I våra nyhetsbrev får du tillförlitlig information direkt från FPA om ändringar i förmåner och tjänster. Beställ de viktigaste nyheterna och tipsen direkt till din e-post.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme