Yhä useammat yritykset valitsevat freelancereita mainostoimistojen sijasta
Tekoälyvetoisen aikakauden myötä, myös yritysten markkinointitarpeet muuttuvat ja perinteisten mainostoimistojen rinnalle on noussut yhä vahvempi freelancer-kenttä. Kasvava trendi kertoo tarpeesta nykyistä ketterämmille, räätälöidymmille ja kustannustehokkaammille palveluille.

Viimeisen kahden vuoden aikana freelancereiden suosio osana sisäisiä markkinointitiimejä on ollut jatkuvassa. Moni yritys on huomannut, että hyödyntämällä tekoälyä ja tiettyihin osa-alueisiin erikoistuneita freelancereita, he ovat saaneet aikaan parempia tuloksia pienemmillä kustannuksilla.
Tämä kehityssuunta on luonut tilaa myös uudenlaisille toimijoille – niin sanotuille freelancereiden verkostoille, jotka auttavat yrityksiä löytämään toimialakohtaista erikoisosaamista. Hyvänä esimerkkinä tästä on Infinity Grow, joka toimii välittäjänä yritysten ja huippuosaajien välillä, mahdollistaen tehokkaamman ja tarkemmin kohdennetun markkinoinnin.
Freelancerit vs. mainostoimistot
Verrattaessa freelancereita ja perinteisiä mainostoimistoja, freelancereiden etu on harvinaisen selkeä. Sen sijaan, että markkinointi ulkoistettaisiin laajoille, usein myös kokemattomista junioreista koostuville tiimeille, freelancereiden avulla yritykset voivat hyödyntää kokeneita asiantuntijoita kustannustehokkaammin. Tämä on mahdollista, koska freelancereilla ei ole samoja kiinteitä kuluja, kuten suuria toimistovuokria tai laajoja henkilöstökustannuksia.
Siinä missä mainostoimistot työllistävät paljon harjoittelijoita ja suoraan koulunpenkiltä palvelukseen astuvia junioreita, useimmat freelancerit ovat erikoistuneet omaan niche-alueeseensa ja kerryttäneet vankan kokemuksen vuosien varrella. Tämä näkyy paitsi työn laadussa myös kyvyssä tarjota nopeita ja täsmällisiä ratkaisuja asiakkaiden tarpeisiin.
Tutkimustieto vahvistaa trendin olemassaolon
Viimeaikaiset tutkimukset osoittavat, että freelancereiden asema työmarkkinoilla on vahvistunut merkittävästi. Esimerkiksi Journalistiliiton teettämän freelancereiden työmarkkinatutkimuksen mukaan, freelancereiden keskimääräinen kokonaislaskutus kasvoi kahdessa vuodessa 4 100 euroa, ja verotettava tulo nousi 3 500 euroa. Vuonna 2022 freelancereiden keskimääräinen laskutus oli 37 000 euroa ja verotettava tulo 29 000 euroa.
Suomen sisämarkkinoiden lisäksi, trendi on sama myös globaalisti tarkasteltuna. Esimerkiksi Fiverrin tutkimuksen mukaan, freelancereiden määrä kasvaa vuosittain noin 10 prosenttia. Tämä kehitys kuvastaa yritysten kasvavaa halua hyödyntää joustavia ja erikoistuneita resursseja markkinointitarpeidensa täyttämiseksi.
Trendille on harvinaisen selkeä selitys, nimittäin se fakta, että freelancereiden työn laatu ja asiantuntemus ovat usein korkeammalla tasolla, kuin perinteisillä mainostoimistoilla.
Freelancer-markkinoinnin kasvu on pysyvä ilmiö
Tässä vaiheessa on turvallista sanoa, että freelancerien suosion kasvu markkinointialalla ei ole ohimenevä trendi, vaan merkki laajemmasta muutoksesta yritysten tavassa hankkia ja hyödyntää asiantuntijapalveluita. Tutkimustiedot maailmalta tukevat kehitystä – yritykset arvostavat yhä enemmän joustavuutta, erikoistunutta osaamista ja kustannustehokkuutta, joita freelancerit voivat tarjota perinteisiä toimijoita kustannustehokkaammin.
Kun markkinointialan tarpeet jatkavat muuttumistaan tekoälyvetoisessa aikakaudessa, freelancerien rooli tulee todennäköisesti vain vahvistumaan. Tämä antaa yrityksille entistä paremmat mahdollisuudet rakentaa tehokkaita ja tuloksellisia markkinointistrategioita ilman perinteisten mainostoimistojen rajoitteita.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Samuli
Puh:+358 45 783 317 73info@infinitygrow.fiLinkit
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Infinity Grow Oy
Isojen vakuudettomien lainojen suosio näyttää kasvavan myös vuonna 202513.6.2025 19:42:44 EEST | Tiedote
Suomessa kulutusluottojen markkina on muuttunut radikaalisti viimeisen kymmenen vuoden aikana. Enää eivät pikalainat jyllää, vaan yhä useampi hakee kymmenien tuhansien eurojen vakuudettomia lainoja, joiden maksuajat voivat venyä jopa kahteenkymmeneen vuoteen.
Kodin remontit ja lomamatkat nostavat lainakysyntää kesäkuussa11.6.2025 10:49:00 EEST | Tiedote
Kesäkuu on yksi vilkkaimmista kuukausista kulutusluottojen hakemisessa. Lainavertailija.comin mukaan erityisesti kodin remontit ja kesälomamatkat nousevat esiin lainahakemusten käyttötarkoituksissa.
Uusi sääntely kiristää kulutusluottojen riskienhallintaa 1.6.2025 alkaen10.6.2025 10:08:39 EEST | Tiedote
Finanssivalvonta on julkaissut uudet määräykset ja ohjeet kuluttajaluottojen riskienhallintaan. Tarkoituksena on ehkäistä ylivelkaantumista ja ohjata luotonantoa vastuullisempaan suuntaan.
Korkojen lasku vauhdittaa lainojen kilpailuttamista ja mobiilihakemusten osuus kasvaa vuosi vuodelta9.6.2025 18:37:30 EEST | Tiedote
Euribor-korkojen toista vuotta jatkunut lasku on aktivoinut suomalaisia kilpailuttamaan lainojaan entistä aktiivisemmin. Yhä useampi kotitalous myös hoitaa koko lainaprosessin mobiililaitteella.
Korkotason lasku kasvattaa lainanottajan liikkumavaraa5.6.2025 08:38:47 EEST | Tiedote
Korkojen lasku on tuonut helpotusta suomalaisten velallisten arkeen ja samalla avannut mahdollisuuksia suurempiin lainoihin samoilla tuloilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme