Robotti tunnistaa monikävijäpotilaat Pirkanmaan hyvinvointialueen päivystyksessä ja ohjaa selvittämään taustasyitä

Jaa

Pirkanmaan hyvinvointialueen päivystyksessä otettiin helmikuun alussa käyttöön robotiikkaratkaisu, joka tunnistaa monikävijäpotilaat automaattisesti, ja mahdollistaa heidän tehokkaamman ohjaamisensa perusterveydenhuollon hoidon tarpeen arviointiin. Ratkaisulla parannetaan hoidon laatua ja tehostetaan päivystyksen resurssien käyttöä.

Päivystyksen kuormituksen hallinta on kriittistä hoidon oikea-aikaisuudelle. Pirkanmaan hyvinvointialue hyödyntää kuormituksen hallinnassa ja potilaiden hoidon tukena mallia, jossa päivystyspotilaiden joukosta tunnistetaan monikävijäpotilaat – eli henkilöt, joilla on enemmän kuin viisi päivystyskäyntiä viimeisen vuoden ajalta. Monikävijäpotilaista lähetetään perusterveydenhuoltoon pyyntö jatkokontaktoinnista mahdollisten taustasyiden selvittämiseksi.

Manuaalinen tunnistusprosessi on ollut aikaa vievä ja tarkistukset on tehty muun kiireen lomassa aina, kun hoitajilla on ollut siihen mahdollisuus. Tämä on johtanut siihen, ettei tarkistuksia ole voitu suorittaa johdonmukaisesti kaikille potilaille. Monikävijäpotilaan kannalta tunnistamatta jääminen on voinut tarkoittaa sitä, että hänen hoitotarpeensa kiireettömiä taustasyitä ei olla päädytty selvittämään toivottavalla laajuudella.

Helmikuun alussa käyttöön otettu robotiikkaratkaisu seuloo päivystykseen ilmoittautuneista potilaista automaattisesti kaikki monikävijäpotilaat, varmistaen että jokainen monikävijäpotilas tulee tunnistetuksi. Tunnistamisen jälkeen potilaalta kysytään päivystyksessä erillinen lupa jatkoseurantapyynnön lähettämiseksi perusterveydenhuoltoon. 

Tuloksia jo ensimmäisen kuukauden aikana

Ensimmäisen kuukauden aikana prosessin läpi on kulkenut lähes 7 000 potilasta, joista 10 % on tunnistettu monikävijöiksi. Heistä 6 %:lle on tehty yhteydenottopyyntö perusterveydenhuoltoon potilaan luvalla. Näille potilaille järjestetään jatkokontakti kahden viikon sisällä, jolloin hoidon tarve arvioidaan ja heidät voidaan ohjata tarkoituksenmukaiseen hoitoon.

“Pidämme erityisen tärkeänä, että kaikki monikävijäpotilaat tulevat tunnistetuiksi systemaattisesti, ja heille voidaan tarvittaessa tarjota perusterveydenhuollossa jatkohoitoa todellisen hoidon tarpeensa mukaisesti.Hektisessä päivystyksessä kun ei pääasiassa ole mahdollisuutta selvittää kiireettömiä taustasyitä oireiden taustalla. Perusterveydenhuollossa potilaan hoidon tarpeeseensa voidaan vastata tarkoituksenmukaisilla palveluilla, joka voi ennaltaehkäistä toistuvia käyntejä päivystykseen. Automaattisista tarkistuksista syntynyt aikasäästö vapauttaa päivystyksen hoitajien aikaa akuuttiin potilastyöhön” kuvaa projektista vastannut, Pirkanmaan hyvinvointialueen Erikoissuunnittelija, Noora Tulivuo automaation vaikutuksia.

Osa pitkäjänteistä kehitystä

Monikävijöiden tunnistaminen ja ohjaaminen on ollut Pirkanmaan hyvinvointialueella kehitystyön kohteena jo usean vuoden ajan. Nyt käyttöön otettu automaatioratkaisu on jälleen uusi askel tehokkaamman ja potilaskeskeisemmin toteutetun päivystystoiminnan suuntaan. 

"Olemme erittäin tyytyväisiä saadessamme olla mukana tukemassa hyvinvointialuetta tässä tärkeässä kehitystyössä. Yhteistyö on ollut sujuvaa ja vaivatonta koko projektin ajan, ja toivomme sen jatkuvan myös tulevaisuudessa hyvinvointialueen tavoitteiden saavuttamiseksi ja potilastyön vahvistamiseksi", sanoo Marja Heikkinen, Hyvinvointialueiden Asiakkuuspäällikkö, Digital Workforce.

Lisätietoja:

Marja Heikkinen
Key Account Manager
Digital Workforce Services Oyj
marja.heikkinen@digitalworkforce.com
+358 40 749 4858



Avainsanat

Tietoja Digital Workforcesta

Digital Workforce Services Oyj on johtava liiketoiminnan automaatioon ja teknologiaratkaisuihin keskittynyt palveluntarjoaja. Digital Workforce Outsmart -alustan ja palveluiden avulla, mukaan lukien tekoälyagentit, asiakasorganisaatiot voivat uudistaa tietotyötä, säästää kustannuksia, kiihdyttää digitalisaatiota, kasvattaa liikevaihtoa sekä parantaa asiakaskokemusta ja kilpailukykyä. Yli 200 suurta kansainvälistä asiakasta käyttää yhtiön palveluita toimintansa kehittämiseen automaation avulla. Digital Workforce on erityisen vahva terveyden- ja sosiaalihuollon asiakas- ja hoitopolkujen automatisoinnissa edistäen pitkäaikaissairauksien seurantaa, parantaen potilasturvallisuutta ja lisäten työn tuottavuutta. Yhtiö on perustettu vuonna 2015 ja sen palveluksessa on yhteensä yli 200 liiketoiminnan automaation ammattilaista Yhdysvalloissa, Isossa-Britanniassa, Irlannissa sekä Pohjois- ja Keski-Euroopassa. Digital Workforce on listattu Nasdaq First North Growth Market -markkinapaikalla.

Lisätietoja: https://digitalworkforce.com

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Digital Workforce Services Oyj

Digital Workforce käynnistää mittavan RPA-teknologian migraation pitkäaikaiselle vakuutusasiakkaalle28.4.2025 08:00:00 EEST | Tiedote

Digital Workforce käynnistää mittavan RPA-teknologian migraation pitkäaikaiselle vakuutusasiakkaalle Lehdistötiedote 28.4.2025 klo 08:00 Digital Workforce Services Oyj käynnistää strategisen migraatiohankkeen, jossa yhden sen suurimman pohjoismaisen vakuutusasiakkaan ohjelmistorobotiikan (Robotic Procss Automation, RPA) automaatioiden portfolio siirretään aiemmasta RPA-teknologiasta UiPathiin yhtiön moniteknologiselle Outsmart-pilvipalvelualustalle. Uuden teknologian odotetaan lisäävän suorituskykyä, ylläpidettävyyttä ja skaalautuvuutta kymmenissä kriittisissä prosesseissa. Migraatiohankkeen on määrä kestää noin 12 kuukautta tästä kuusta alkaen. Alustamigraation lisäksi projekti on suuri edistysaskel automaatioiden modernisoinnissa. Monet nykyisistä automaatioista ovat olleet käytössä vuodesta 2017 lähtien, eivätkä ne enää vastaa nykypäivän parhaita käytäntöjä tai hyödynnä automaatioteknologioiden uusimpia ominaisuuksia. Projektin tuloksena asiakkaalle rakentuu uusi automaatioperusta,

Digital Workforce Launches RPA Technology Migration for Long-Standing Insurance Client28.4.2025 08:00:00 EEST | Press release

Digital Workforce Launches RPA Technology Migration for Long-Standing Insurance Client Press release, 28 April 2025 08:00 AM EEST Digital Workforce Services Oyj today announced the start of a strategic technology conversion project that will migrate a portfolio of robotic process automations (RPA) for one of its major Nordic insurance clients from one RPA technology to UiPath on the company’s multi-technology Outsmart platform. The initiative is expected to increase performance, maintainability, and scalability across dozens of mission-critical processes and is scheduled for approximately 12 months, beginning this month. Beyond a platform migration, the project represents a major leap forward in modernization. Many of the current automations have been in place since 2017 and no longer reflect today’s best practices or take advantage of the latest capabilities in automation technology. Through this conversion, Digital Workforce will not only migrate but rebuild the automation foundation

Digital Workforcelle monivuotinen sopimus älykkään automaation ulkoistuksesta ison teollisuusyhtiön kanssa25.4.2025 08:30:00 EEST | Tiedote

Digital Workforcelle monivuotinen sopimus älykkään automaation ulkoistuksesta ison teollisuusyhtiön kanssa Monivuotinen sopimus siirtää osaajat, teknologian sekä tulevan automaatiokehityksen Digital Workforcen vastuulle mahdollistaen skaalautuvan kasvun. Lehdistötiedote 25.4.2025 klo 8.30 Digital Workforce Services Oyj ilmoitti tänään solmineensa laajan, monivuotisen sopimuksen johtavan, kansainvälisen teollisuusyhtiön kanssa kanssa. Sopimuksen mukaan Digital Workforce ottaa täyden vastuun asiakkaan Intelligent Automation -toiminnoista sisältäen yli 150 UiPath- ohjelmistorobotiikka­ratkaisua sekä niiden tulevasta kehityksestä. Keskeiset faktat Yli 150 käytössä olevaa UiPath-automaatiota siirtyy Digital Workforcelle 1.6.2025 Kuusi automaatioasiantuntijaa siirtyy asiakkaalta Digital Workforcelle Asiakas sitoutuu hankkimaan neljä dedikoitua FTE-kehitys- ja konsultointiresurssia vuoden 2025 loppuun saakka Tulosperusteinen hinnoittelu sisältää maksujen alennuksia, jotka on sidottu käytettäv

Digital Workforce Signs Multi-Year Outsourcing Agreement with a Large Industrial Corporation to Take Over Intelligent Automation Operations25.4.2025 08:30:00 EEST | Press release

Digital Workforce Signs Multi-Year Outsourcing Agreement with a Large Industrial Corporation to Take Over Intelligent Automation Operations Multi-year deal transfers talent, technology, and future automation development to Digital Workforce - unlocking scalable growth. 25 April 2025, 08:30 AM EEST Digital Workforce Services Oyj today announced that it has entered into an extensive, multi-year agreement with a leading international industrial corporation to assume full responsibility for the client’s Intelligent Automation (IA) operations with more than 150 UiPath RPA automations, and their future development. Key facts 150+ UiPath automations move to Digital Workforce on 1 June 2025 Six automation specialists will transfer from the client to Digital Workforce Commitment to procure four dedicated FTEs of development and consulting capacity through 2025 Outcome-based pricing includes fee reductions tied to uptime and stability targets. Jussi Vasama, CEO, Digital Workforce, said: “This ma

Pirkanmaan hyvinvointialue arkistoi poistuvien Lifecare- ja Mediatri-järjestelmien tiedot Kantaan automaatiota hyödyntäen24.4.2025 12:00:00 EEST | Tiedote

Digital Workforcen ja Atostekin tarjoaman automaatioratkaisu poimii siirrettävät tiedot poistuvien Lifecare ja Mediatri – järjestelmien 12 eri tietokannasta, jäsentää ne Kelan vaatimusten mukaisesti ja siirtää muokatut tiedot joko Kanta-arkistoon tai asiakkaan uusiin järjestelmiin. Arkistointi toteutetaan Istekin kautta tarjottuna SaaS-palveluna. Pirkanmaan hyvinvointialueen tavoitteena on, että Mediatrin arkistointiprojekti valmistuu huhtikuuhun 2026 mennessä ja Lifecaren viimeistään kesäkuussa 2026. Arkistoinnin valmistuminen mahdollistaa vanhoista järjestelmistä luopumisen ja järjestelmäuudistuksen loppuunsaattamisen. ”Järjestelmäsiirtymien loppuunsaattaminen on keskeistä hyvinvointialueiden työkuorman keventämisen ja kustannusten hallinnan kannalta. Alueiden on tärkeää tuntea kaikki toteutusvaihtoehdot ja varmistua siitä, että projektin toteuttajalla on selkeä kannustin pysyä aikataulussa. Yhtä olennaista on, että projektista vastaa toimija, jolla on vahva asiantuntemus ja käytännö

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye