Turun telakan vaikuttavuus hankintaketjulleen merkittävä – Nostaa verkoston yritysten jalostusarvoa
Veturiyritysten merkitys oman alueensa ja toimialansa elinvoimalle on suuri. Meriklusterilla Meyer Turun telakan vaikutus heijastuu laajasti alihankintaverkostoon ja nostaa verkoston yritysten jalostusarvoa ja työllisyyttä. Telakan alihankkijoiden liikevaihdon kasvun arviointiin liittyy enemmän epävarmuutta. Tämä käy ilmi telakan hankinnoista tehdystä selvityksestä. Viennin rahoituksen kannalta merkittävä alus- ja telakkateollisuus on strategisesti tärkeä teollisuudenala, jonka rooli Suomessa on jälleen kiinnostuksen kohteena myös geopoliittisista syistä.

Eckta Oy:n tutkijat, Turun kauppakorkeakoulun taloustieteen professori Timo Kuosmanen ja Etlan tutkimuspäällikkö Natalia Kuosmanen, selvittivät Finnveran toimeksiannosta Turun telakan taloudellista merkitystä hankintaketjun yrityksiin. Tutkimus perustuu telakkayhtiön toimittamaan aineistoon telakan hankinnoista ajanjaksolla 2002–2023.
Telakan hankinnoissa näkyi erityisesti finanssikriisin aiheuttama shokki vuosina 2008–2011, mutta sitä seuranneella hankintojen kasvulla vuosina 2012–2021 havaittiin olevan selkeä tilastollisesti merkitsevä positiivinen vaikutus hankintaketjun yritysten arvonlisäykseen, henkilöstömäärään ja palkkasummaan. Hankintojen kasvun nettomääräinen kokonaisvaikutus hankintaketjun yritysten arvonlisäykseen oli keskimäärin noin 265 miljoonaa euroa vuodessa. Vastaavasti hankintojen nettovaikutus hankintaketjun yritysten palkkasummaan oli noin 145 miljoonaa euroa vuodessa ja henkilöstövaikutus noin 2 600 henkilötyövuotta.
– Tulokset viittaavat siihen, että yritysten telakalle tekemä työ on korkeamman arvonlisän tekemistä, työn jalostusarvo kasvaa. Tämä on erittäin positiivinen ilmiö, sanoo Finnveran pääekonomisti Mauri Kotamäki.
Arvonlisä kuvaa tuotteen lopullisen arvon ja sen valmistuksessa käytettyjen panosten arvon erotusta. Alusrakentaminen on tietoa ja taitoa vaativaa teollisuutta, joka kasvattaa myös hankintaketjun yritysten osaamista.
Myös hankintaketjun yritysten työllisyys ja palkkasumma kasvoivat hankintojen myötä.
– Tutkimuksessa tarkasteltiin hankintaverkoston ensimmäistä vaihetta, jossa telakka ostaa tavaraa yrityksiltä. Työllistävä vaikutus on vielä suurempi, jos otetaan huomioon ketjun seuraavat vaiheet, joissa yritykset ostavat seuraavilta yrityksiltä tuotteita ja palveluja. Suora alihankintaverkosto on merkittävin arvonlisän kannalta, mutta työllisyysvaikutukset ovat laajemmat, Kotamäki sanoo.
Tulokset telakan hankintojen ja liikevaihdon kasvun välillä ovat monitulkintaiset. On mahdollista, että telakan hankinnat syrjäyttävät alan muuta liiketoimintaa, kun työvoimaa siirtyy telakkateollisuuden piiriin.
Toisaalta tulos tarkoittaa tutkimuksen mukaan myös sitä, että hankintaketjun yritykset ovat vähemmän riippuvaisia telakan tilauksista kuin on aiemmin uskottu. Koska telakan hankinnoilla havaittiin kuitenkin selkeä positiivinen vaikutus arvonlisäykseen, voidaan päätellä, että liikevaihdon syrjäytysvaikutuksesta huolimatta telakan hankinnat kohdistuvat pääasiassa korkeamman jalostusasteen tuotteisiin.
Viennin rahoituksen kannalta tärkeän toimialan strateginen merkitys kasvussa
Suuria risteilijöitä ei maailmalla myydä ilman valtioiden vientitakuita, ja Suomen kilpailijamaat tarjoavat niitä aktiivisesti. Alus- ja telakkatoimialan osuus on merkittävä myös Finnveran vastuukannassa. Vuoden 2024 lopussa toimialan osuus oli puolet Finnveran noin 21 miljardin euron vientitakuuvastuista.
– Viennin rahoituksen vaikuttavuus ulottuu yksittäisiä yrityksiä ja hankkeita laajemmalle, sillä alat muodostavat klustereita, jotka kerrannaisvaikutuksineen tuottavat kasvua ja työllisyyttä suurelle yritysjoukolle ja koko alueelleen palvelujen ja hankintaketjujen kautta.
Finnveran vastuiden kannalta merkittävän risteilyalustoimialan näkymät ovat edelleen parantuneet alaa runnoneen koronapandemian jälkeen, jolloin toiminta pysähtyi käytännössä kokonaan. Toisaalta alus- ja telakkasektorin strateginen merkitys on kasvussa maailmantalouden liikkeiden, geopoliittisten muutosten ja huoltovarmuustekijöiden myötä, ja suomalainen alus- ja jäänmurtajaosaaminen on jälleen huomion keskiössä.
Strategisesta merkityksestään huolimatta telakkateollisuus on maailmanlaajuisesti hyvin suhdanneherkkä toimiala.
– Viennin rahoituksen näkökulmasta ala ei ole perinteisessä mielessä suhdanneherkkää. Aluksen tilauksesta toimitukseen voi mennä vuosia, joten jaksoihin mahtuu suhdannevaihteluita ja rahoituksessa tarvitaan pitkäjänteisyyttä. Toisaalta suhdanneherkkyys voi näkyä rakentamisen kustannuksissa, mikä tuo vaihtelua hankkeiden kannattavuuteen, Kotamäki sanoo.
Lisätiedot:
Telakkatilausten eksogeenisten shokkien vaikutukset hankintaketjussa – Loppuraportti, Eckta Oy (PDF)
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mauri Kotamäki, pääekonomisti, Finnvera, puh. 029 460 2878
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Finnvera tarjoaa rahoitusta yritystoiminnan alkuun, kasvuun ja kansainvälistymiseen sekä viennin riskeiltä suojautumiseen. Vahvistamme suomalaisten yritysten toimintaedellytyksiä ja kilpailukykyä tarjoamalla lainoja, takauksia ja vienninrahoituspalveluja. Finnvera jakaa rahoitukseen sisältyvää riskiä muiden rahoittajien kanssa. Finnvera on valtion omistama erityisrahoittaja ja Suomen vientitakuulaitos Export Credit Agency (ECA). www.finnvera.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Finnvera Oyj
Kutsu: Finnveran aluekatsaus 27.8. klo 9 – Lappi, Kainuu & Pohjois-Pohjanmaa21.8.2025 10:30:20 EEST | Kutsu
tervetuloa seuraamaan Finnveran Pohjois-Suomen aluekatsauksen julkistusta keskiviikkona 27.8. klo 9.00 Teamsin välityksellä. Katsauksessa tarkastellaan alueen pk- ja midcap-yritysten rahoituksen kehitystä alkuvuodelta 2025 kolmessa maakunnassa: Lapissa, Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaalla.
Suomalaisyritykset tekevät vientiä isolla riskillä – Vientikaupoista jopa yli 100 000 euron luottotappioita14.8.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Vientiyritykset ovat keskimäärin kasvuhakuisempia kuin kaikki yritykset. Kasvua haetaan uusilta markkinoilta kasvun vuoksi, ei yksittäisten syiden kuten Yhdysvaltain asettamien tullien vuoksi. Vientiyritykset ottavat kuitenkin kaupoissa suuria riskejä, joista voi seurata yrityksen toiminnan vaarantavia luottotappioita – enimmillään yritykset ovat menettäneet kaupoissa selvästi yli 100 000 euroa. Finnvera, Keskuskauppakamari ja Kansainvälinen kauppakamari ICC teettivät toukokuussa kyselytutkimuksen, johon vastasi yli 300 eri kokoista vientiyritystä.
Rahoitus & kasvu -katsaus: Omistajanvaihdoksissa huolestuttava epäsuhta – Myyntiä harkitsevia yrityksiä liki kolminkertaisesti verrattuna mahdollisiin ostajayrityksiin30.7.2025 11:43:42 EEST | Tiedote
Tulevien viiden vuoden sisällä mahdollisesti myyntiin tulevia pk-yrityksiä on lähes kolme kertaa niin paljon kuin yritysostoa harkitsevia yrityksiä. Määrällinen epäsuhta on kasvanut viime vuosien aikana, ja mitä pidemmälle tulevaisuuteen suunnitellun omistajanvaihdoksen ajankohta menee, sitä suurempi on ero myynti- ja ostohalukkaiden yritysten määrissä. Tämä käy ilmi Pk-yritysbarometreista, joissa kartoitetaan säännöllisesti vastaajien suunnitelmia omistajanvaihdoksiin. Yrittäjistä reilu neljännes on 55–64-vuotiaita eli lähestyy eläkeikää. Huoli, ettei yrityksille löydy tarpeeksi jatkajia, on perusteltu. Samaan aikaan kuitenkin yrityskanta on tasaisessa kasvussa. Finnveran rahoitus omistajanvaihdoksiin näyttää kääntyneen alkuvuonna kasvuun.
Finnveran Juuso Heinilä: Tullisopimus on lyhytaikainen helpotus, mutta tullit nakertavat vientiyritysten kilpailukykyä − Erityisen alttiita pk-vientiyritykset28.7.2025 12:57:23 EEST | Tiedote
EU:n ja Yhdysvaltain solmimalla tariffisopimuksella vältetään EU:ta uhanneet 30 prosentin tullit, mutta asetetaan sen sijaan 15 prosentin tulli tietyille tuotteille. Vaikka sopimus tuo viejille kaivattua ennustettavuutta ja vakautta, 15 prosentin tulli on edelleen merkittävä kaupan este, joka hidastaa talouskasvua, syö yritysten innovatiivisuutta ja kilpailukykyä. Pahiten tullien haitat osuvat pk-vientiyrityksiin, joilla puskurit ja reagointimahdollisuudet lisäkustannuksiin ovat usein suuria yrityksiä ohuemmat, sanoo Finnveran toimitusjohtaja Juuso Heinilä.
EIR:n ja Finnveran pilottihanke Ukrainan tueksi vauhdittamaan suomalaisyritysten vientiä30.6.2025 09:15:28 EEST | Tiedote
Finnvera ja Euroopan investointirahasto (EIR) ovat allekirjoittaneet sopimuksen uudesta takausjärjestelystä, jonka turvin Finnvera voi myöntää lisää vientitakuita Ukrainaan. Sopimuksen tavoitteena on tukea EU-yrityksiä kaupankäynnissä Ukrainan kanssa sekä lujittaa taloussuhteita Ukrainan EU-jäsenyysprosessin tukemiseksi. Kyseessä on pilottihanke, joka mahdollisesti laajenee myöhemmin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme