Turun telakan vaikuttavuus hankintaketjulleen merkittävä – Nostaa verkoston yritysten jalostusarvoa
Veturiyritysten merkitys oman alueensa ja toimialansa elinvoimalle on suuri. Meriklusterilla Meyer Turun telakan vaikutus heijastuu laajasti alihankintaverkostoon ja nostaa verkoston yritysten jalostusarvoa ja työllisyyttä. Telakan alihankkijoiden liikevaihdon kasvun arviointiin liittyy enemmän epävarmuutta. Tämä käy ilmi telakan hankinnoista tehdystä selvityksestä. Viennin rahoituksen kannalta merkittävä alus- ja telakkateollisuus on strategisesti tärkeä teollisuudenala, jonka rooli Suomessa on jälleen kiinnostuksen kohteena myös geopoliittisista syistä.

Eckta Oy:n tutkijat, Turun kauppakorkeakoulun taloustieteen professori Timo Kuosmanen ja Etlan tutkimuspäällikkö Natalia Kuosmanen, selvittivät Finnveran toimeksiannosta Turun telakan taloudellista merkitystä hankintaketjun yrityksiin. Tutkimus perustuu telakkayhtiön toimittamaan aineistoon telakan hankinnoista ajanjaksolla 2002–2023.
Telakan hankinnoissa näkyi erityisesti finanssikriisin aiheuttama shokki vuosina 2008–2011, mutta sitä seuranneella hankintojen kasvulla vuosina 2012–2021 havaittiin olevan selkeä tilastollisesti merkitsevä positiivinen vaikutus hankintaketjun yritysten arvonlisäykseen, henkilöstömäärään ja palkkasummaan. Hankintojen kasvun nettomääräinen kokonaisvaikutus hankintaketjun yritysten arvonlisäykseen oli keskimäärin noin 265 miljoonaa euroa vuodessa. Vastaavasti hankintojen nettovaikutus hankintaketjun yritysten palkkasummaan oli noin 145 miljoonaa euroa vuodessa ja henkilöstövaikutus noin 2 600 henkilötyövuotta.
– Tulokset viittaavat siihen, että yritysten telakalle tekemä työ on korkeamman arvonlisän tekemistä, työn jalostusarvo kasvaa. Tämä on erittäin positiivinen ilmiö, sanoo Finnveran pääekonomisti Mauri Kotamäki.
Arvonlisä kuvaa tuotteen lopullisen arvon ja sen valmistuksessa käytettyjen panosten arvon erotusta. Alusrakentaminen on tietoa ja taitoa vaativaa teollisuutta, joka kasvattaa myös hankintaketjun yritysten osaamista.
Myös hankintaketjun yritysten työllisyys ja palkkasumma kasvoivat hankintojen myötä.
– Tutkimuksessa tarkasteltiin hankintaverkoston ensimmäistä vaihetta, jossa telakka ostaa tavaraa yrityksiltä. Työllistävä vaikutus on vielä suurempi, jos otetaan huomioon ketjun seuraavat vaiheet, joissa yritykset ostavat seuraavilta yrityksiltä tuotteita ja palveluja. Suora alihankintaverkosto on merkittävin arvonlisän kannalta, mutta työllisyysvaikutukset ovat laajemmat, Kotamäki sanoo.
Tulokset telakan hankintojen ja liikevaihdon kasvun välillä ovat monitulkintaiset. On mahdollista, että telakan hankinnat syrjäyttävät alan muuta liiketoimintaa, kun työvoimaa siirtyy telakkateollisuuden piiriin.
Toisaalta tulos tarkoittaa tutkimuksen mukaan myös sitä, että hankintaketjun yritykset ovat vähemmän riippuvaisia telakan tilauksista kuin on aiemmin uskottu. Koska telakan hankinnoilla havaittiin kuitenkin selkeä positiivinen vaikutus arvonlisäykseen, voidaan päätellä, että liikevaihdon syrjäytysvaikutuksesta huolimatta telakan hankinnat kohdistuvat pääasiassa korkeamman jalostusasteen tuotteisiin.
Viennin rahoituksen kannalta tärkeän toimialan strateginen merkitys kasvussa
Suuria risteilijöitä ei maailmalla myydä ilman valtioiden vientitakuita, ja Suomen kilpailijamaat tarjoavat niitä aktiivisesti. Alus- ja telakkatoimialan osuus on merkittävä myös Finnveran vastuukannassa. Vuoden 2024 lopussa toimialan osuus oli puolet Finnveran noin 21 miljardin euron vientitakuuvastuista.
– Viennin rahoituksen vaikuttavuus ulottuu yksittäisiä yrityksiä ja hankkeita laajemmalle, sillä alat muodostavat klustereita, jotka kerrannaisvaikutuksineen tuottavat kasvua ja työllisyyttä suurelle yritysjoukolle ja koko alueelleen palvelujen ja hankintaketjujen kautta.
Finnveran vastuiden kannalta merkittävän risteilyalustoimialan näkymät ovat edelleen parantuneet alaa runnoneen koronapandemian jälkeen, jolloin toiminta pysähtyi käytännössä kokonaan. Toisaalta alus- ja telakkasektorin strateginen merkitys on kasvussa maailmantalouden liikkeiden, geopoliittisten muutosten ja huoltovarmuustekijöiden myötä, ja suomalainen alus- ja jäänmurtajaosaaminen on jälleen huomion keskiössä.
Strategisesta merkityksestään huolimatta telakkateollisuus on maailmanlaajuisesti hyvin suhdanneherkkä toimiala.
– Viennin rahoituksen näkökulmasta ala ei ole perinteisessä mielessä suhdanneherkkää. Aluksen tilauksesta toimitukseen voi mennä vuosia, joten jaksoihin mahtuu suhdannevaihteluita ja rahoituksessa tarvitaan pitkäjänteisyyttä. Toisaalta suhdanneherkkyys voi näkyä rakentamisen kustannuksissa, mikä tuo vaihtelua hankkeiden kannattavuuteen, Kotamäki sanoo.
Lisätiedot:
Telakkatilausten eksogeenisten shokkien vaikutukset hankintaketjussa – Loppuraportti, Eckta Oy (PDF)
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mauri Kotamäki, pääekonomisti, Finnvera, puh. 029 460 2878
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Finnvera tarjoaa rahoitusta yritystoiminnan alkuun, kasvuun ja kansainvälistymiseen sekä viennin riskeiltä suojautumiseen. Vahvistamme suomalaisten yritysten toimintaedellytyksiä ja kilpailukykyä tarjoamalla lainoja, takauksia ja vienninrahoituspalveluja. Finnvera jakaa rahoitukseen sisältyvää riskiä muiden rahoittajien kanssa. Finnvera on valtion omistama erityisrahoittaja ja Suomen vientitakuulaitos Export Credit Agency (ECA). www.finnvera.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Finnvera Oyj
EIR:n ja Finnveran pilottihanke Ukrainan tueksi vauhdittamaan suomalaisyritysten vientiä30.6.2025 09:15:28 EEST | Tiedote
Finnvera ja Euroopan investointirahasto (EIR) ovat allekirjoittaneet sopimuksen uudesta takausjärjestelystä, jonka turvin Finnvera voi myöntää lisää vientitakuita Ukrainaan. Sopimuksen tavoitteena on tukea EU-yrityksiä kaupankäynnissä Ukrainan kanssa sekä lujittaa taloussuhteita Ukrainan EU-jäsenyysprosessin tukemiseksi. Kyseessä on pilottihanke, joka mahdollisesti laajenee myöhemmin.
Talouden tabut julki SuomiAreenassa: Vaikuttajat ja asiantuntijat purkavat talouskasvun esteitä Finnveran ja Nasdaq Helsingin keskustelussa24.6.2025 10:12:19 EEST | Tiedote
Pitkä talouden alavire on saanut yritykset ja sijoittajat epäilemään, kannattaako Suomeen investoida. Kasvu ruokkii kasvua, mutta mistä ideat, pääomat ja tahto käynnistämään Suomen talouden nousu? Finnvera ja Nasdaq Helsinki järjestävät Porin SuomiAreenassa keskustelun talouskasvun esteistä ja ratkaisuista torstaina 26.6.2025. Lavalle nousee joukko vaikuttajia ja asiantuntijoita talouden, sijoittamisen ja rahoittamisen sekä kasvuyritysten johtopaikoilta.
Finnvera myönsi mikroyrityksille lainoja yhteensä 20 miljoonaa euroa kasvuun ja investointeihin – ”Merkittävät työllistävät vaikutukset”23.6.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Finnveran lainaa saaneet mikroyritykset suunnittelevat työllistävänsä rahoituksen avulla yhteensä 500 uutta työntekijää. Yritykset ovat erittäin kasvuhakuisia ja arvioivat liikevaihtonsa kasvavan tuntuvasti lähivuosina. Finnvera myönsi mikroyritysten kasvuhankkeisiin lainaa kuuden kuukauden määräaikaisessa pilotissa, jonka tavoitteena oli mahdollistaa pienimpien yritysten kasvua ja kehittämistä sekä kartoittaa mikroyritysten rahoitushaasteita. Lokakuun 2024 alusta maaliskuun 2025 loppuun lainaa myönnettiin yhteensä 20 miljoonaa euroa noin 440 yritykselle. Lainan kysyntä nousi jopa ennakoitua korkeammaksi.
Finnveran Juuso Heinilä: Suomen talouden näkymät merkittävästi positiivisemmat kuin vuosi sitten – Vientikauppojen rahoitusneuvottelujen määrä noussut selvästi4.6.2025 14:46:20 EEST | Tiedote
Suomen talouden näkymät yritysten investointien, kasvuhankkeiden ja rahoituskysynnän perusteella selvästi paremmat kuin vuosi sitten ja positiivisemmat kuin yhteiskunnan tasolla uskotaan, sanoo Finnveran toimitusjohtaja Juuso Heinilä. Vuosi sitten näkymä oli synkkä, yritysten konkurssit ja maksuvaikeudet kasvoivat ja suurimmillakin yrityksillä oli hankaluuksia markkinoilla. Muutos vuoden aikana on ollut merkittävä. Pk- ja midcap-yritysten investoinnit ja kasvuhankkeet ovat nousussa. Samoin suomalaisten veturiyritysten vientikaupat ovat selvästi kasvussa. Finnverassa tämä näkyy tuntuvana kasvuna tulevien vientikauppojen rahoitusneuvottelujen määrässä.
Rahoitus Icon 4 -risteilyaluksen rakentamiseen varmistunut – ”Valtava merkitys suomalaiselle meriteollisuudelle”31.5.2025 13:27:20 EEST | Tiedote
Finnvera on päässyt neuvottelutulokseen Icon 4 -aluksen rahoituksen ehdoista. Tämä mahdollistaa Royal Caribbean Groupille tilauksen lopullisen vahvistamisen. Hanke tuo toivottua jatkuvuutta suomalaiselle laivanrakennusteollisuudelle, sanoo Finnveran toimitusjohtaja Juuso Heinilä. Alus- ja telakkasektorin strateginen merkitys on kasvussa geopoliittisten muutosten ja huoltovarmuustekijöiden myötä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme