Puhelin lojuu laatikossa – miten kierrättää helposti ja turvallisesti?
Moni suomalainen jättää vanhan puhelimen pöytälaatikkoon lojumaan – ja samalla jää kierrättämättä arvokasta raaka-ainetta. Väärissä käsissä laitteesta myös muodostuu tietoturvariski.

Powerin puhelinmyynnin päällikkö Jari Teräväisen mukaan puhelimien kierrätyksen esteenä on usein epätietoisuus: ”Moni ei yksinkertaisesti tiedä, miten puhelin pitäisi tyhjentää, ja osa pelkää kadottavansa yhteystiedot tai valokuvat. Tiedot saadaan kyllä turvallisesti siirrettyä uuteen laitteeseen, ja vanha puhelin tyhjennetään heti myymälässä – se on yksi suosituimmista lisäpalveluistamme.”
Vanhojen puhelimien lojuminen kotona ei ole vain tilankäyttökysymys, vaan myös ympäristöhaitta ja huolettomasti käsiteltynä tietoturvariski. ”Puhelimissa on pieniä määriä kultaa, kuparia ja jopa platinaa – raaka-aineita, joita voidaan hyödyntää uusien laitteiden valmistuksessa. Jos laite päätyy väärin kierrätettynä vääriin käsiin, riskinä on lisäksi tietojen päätyminen muille kuin omistajalle”, Teräväinen painottaa.
Powerin kierrätyskumppanin kautta laitteet joko kunnostetaan uudelleen käyttöön tai puretaan hyötykäyttöön komponenttien ja raaka-aineiden mukaan. "Tietoturvariski ei katoa, vaikka puhelin olisi ilman SIM-korttia. Siksi suosittelemme, että asiakas tuo vanhan puhelimen meille – ei jätä sitä kierrätysastian pohjalle. Näin varmistetaan, että tiedot eivät päädy vääriin käsiin”, Teräväinen kertoo.
Power haluaa madaltaa kynnystä tuoda vanha puhelin kierrätykseen heti uuden oston yhteydessä. Palvelun avulla asiakas voi hoitaa kaiken yhdellä kertaa: tiedot talteen, laite tyhjäksi ja kierrätykseen. "Puhelimen arvo ei katoa kahdessa vuodessa. Sillä voi edelleen olla merkittävä jäännösarvo, jonka saa hyödynnettyä uuden laitteen ostossa. Siksi puhelimen kierrätys on järkevää sekä taloudellisesti että ekologisesti", Teräväinen sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ville LaaksoMarketing Manager, Power Finland Oy
Puh:+358505168498etunimi.sukunimi@power.fiPower Finland Oy
Power Finland kuuluu Power International AS -konserniin, joka omistaa Power-ketjut Norjassa, Tanskassa, Suomessa sekä Ruotsissa. Pohjoismainen keskusvarasto sijaitsee Ruotsissa. Konsernin liikevaihto on lähes 1,5 miljardia euroa. Power-ketju perustuu äärimmäiseen kustannustehokkuuteen ja sen tavoitteena on tarjota asiakkaalle myymälöissä aina sama hinta kuin Power.fi-nettikaupassa. Suomessa on yli 40 Power-myymälää.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Power Finland Oy
Vanhempia huolestuttaa somesisältö, mutta vain harva suojaa lastaan digimaailmassa12.8.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Powerin Perheen ruutuaikatutkimus: Vain 20 % vanhemmista on ottanut käyttöön sovelluksia, jotka estävät lapsen pääsyn epäsopiviin sisältöihin Power Finlandin huhtikuussa 2025 teettämä Perheen ruutuaikatutkimus tuo esiin ristiriidan, johon moni perhe törmää arjessa: vaikka suurin osa vanhemmista on huolissaan lapsensa kohtaamista verkkosisällöistä, vain viidesosa on ryhtynyt konkreettisiin toimiin niiden rajoittamiseksi.
Koulut alkavat: 78 % vanhemmista on huolissaan siitä, että ruudut vievät liikaa tilaa arjesta6.8.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Lakimuutos rajoittaa nyt älylaitteiden käyttöä kouluissa kautta maan. Powerin tuore tutkimus osoittaa, että 78 % suomalaisvanhemmista kokee, että elektroniset laitteet heikentävät perheen elämänlaatua. Vanhemmat kertovat, että digilaitteet vaikuttavat keskittymiseen, palautumiseen ja yhteisiin hetkiin. Huoli ei koske vain kotia, vaan myös koulua.
86 % vanhemmista kokee näyttävänsä lapsilleen huonoa esimerkkiä ruutuajan käytössä14.7.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Lähes yhdeksän kymmenestä suomalaisesta vanhemmasta myöntää, ettei heidän oma ruutukäyttäytymisensä tarjoa lapsille parasta mahdollista esimerkkiä. Tämä käy ilmi Power Finlandin huhtikuussa 2025 teettämästä Perheen ruutuaikatutkimuksesta, johon vastasi tuhat lapsiperheen huoltajaa eri puolilta Suomea.
POWER kasvatti myyntiään kolmatta peräkkäistä laskuvuottaan tehneessä kodinelektroniikkamarkkinassa – vahva alkuvuosi 2025 luo uskoa tulevaan2.7.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Vuosi 2024 oli Suomen kodinelektroniikkamarkkinassa haastava: kokonaismarkkina supistui 3,6 % edellisvuoteen verrattuna, jo kolmannen kerran peräkkäin. POWER onnistui kuitenkin kasvattamaan myyntiään 2 %, ja liikevaihto nousi 311,5 miljoonaan euroon. Liikevoitto oli positiivinen, ollen 1,2 miljoonaa euroa. ”Onnistuimme toteuttamaan strategiaamme haastavassa markkinatilanteessa ja saimme käynnissä olevat kehityshankkeet etenemään suunnitellussa aikataulussa – nämä ovat lisänneet kilpailukykyämme, mikä näkyy markkinaosuutemme positiivisena kehittymisenä”, toimitusjohtaja Juha-Mikko Saviluoto toteaa.
Lomalla läsnä vai linjoilla? 70 % kaipaa puolison huomiota, ei ruutua17.6.2025 16:31:56 EEST | Tiedote
Kesä, kumppani ja kolmantena pyöränä puhelin. Powerin tutkimus paljastaa, että 70 % vanhemmista kokee puolison ruutuajan heikentävän yhteistä läsnäoloa. Loma tuo odotuksia yhteydestä, mutta ruudut voivat yhä seurata mukana mökille ja juhannuspöytään. Powerin tutkimus muistuttaa: turvallinen digiarki tarkoittaa myös aikuisille tilaa läsnäololle ja yhteydelle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme