Fem år av Finnish Innovation Index: Ikea det mest innovativa företaget 2025
Årets vinnare i Finnish Innovation Index (FII)-mätningen är Ikea. I topp 10 finns globala varumärken och finska flaggskepp: Apple, BMW Group, Uber, Marimekko, Fiskars Group, Normal, Samsung, Airbnb och Lumene. De senaste FII-resultaten visar hur innovation, värdegrund och tillväxt går hand i hand.
FII 2025-vinnaren, Ikea, har rankats bland de tio mest innovativa företagen i Finland sedan mätningen började göras år 2021. Företaget presterar starkt också i andra länder som använder samma metodik, vilket visar på Ikea:s långvariga engagemang för kundfokuserad och hållbar innovation.
- Vi gläder oss över de senaste resultaten från FII - vi ser detta som viktig feedback på att vi är på rätt väg. Innovation på Ikea handlar om att göra vardagen bättre genom smart design och alltid med hållbarhet och prisvärdhet i åtanke. Vi fokuserar på lösningar som är praktiska, inspirerande och tillgängliga för många. Vi är stolta över att erbjuda verkligt värde samtidigt som vi bryr oss om både människor och planeten, säger Timo Hulmi, VD IKEA Finland.
FII, som är utvecklat och genomförs av Svenska handelshögskolan (Hanken), visar hur konsumenter i Finland uppfattar företagens innovationsförmåga i olika branscher. Baserat på över 12 000 individuella svar från 4 300 konsumenter, ger FII en unik översikt över hur innovation uppfattas på marknaden.
Professor Kristina Heinonen, initiativtagare och projektledare för FII vid Hanken, betonar att konsumenter allt mer bryr sig om inte bara vilka innovationer ett företag utvecklar, utan varför de gör det.
- Våra resultat visar att konsumenter är skeptiska till företag som verkar innovativa enbart av egenintresse, säger Heinonen. När företag uppfattas som motiverade av en genuin önskan att förbättra kundernas välbefinnande eller att ta itu med miljömässiga och sociala utmaningar, tenderar de att uppfattas som mer innovativa. Med andra ord, syftesdriven innovation, oavsett om den är kundfokuserad eller hållbarhetsorienterad, värderas alltmer.
FII rankar också företag för social innovation, det vill säga i vilken utsträckning företagen gynnar samhället och miljön genom sina innovationer. Företag som rankas högst inom social innovation är BMW Group, Toyota, Mercedes, Lumene, VR, Fiskars Group, Ikea, Kia, Sokos hotell och K-gruppens dagligvaruhandel.
Representanter för media är välkomna att delta i vårt evenemang där vi presenterar färska insikter från FII 2025. Ikea, Motonet och Lidl kommer också att dela med sig av hur företag kan växa och internationalisera genom innovation.
Driving growth through innovation (programmet hålls på engelska)
Plats: Svenska handelshögskolan, Arkadiagatan 22, Helsingfors
Tid: 6.5 kl. 17:30
Om du vill delta i evenemanget kan du anmäla dig genom att mejla cers@hanken.fi Kontakta Kristina Heinonen (kristina.heinonen@hanken.fi) om du har frågor angående FII eller evenemanget.
Om
Svenska handelshögskolan är den äldsta handelshögskolan i Finland, med verksamhet i
Helsingfors och Vasa. Den är ett ledande, internationellt ackrediterat universitet med över
hundra års erfarenhet av utbildning och forskning inom ekonomi. Forskningen är mycket
ansedd och utgör grunden för all undervisning. Hanken har ett nära samarbete med
näringslivet och ett aktivt alumnnätverk med drygt 16 000 alumner som arbetar i över 70
olika länder.
Andra språk
Följ Svenska handelshögskolan
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska handelshögskolan
Från ord till handling i vården: Ny forskning uppmanar till att involvera vårdpersonalen i samskapande av löften om social hållbarhet12.6.2025 12:10:07 EEST | Pressmeddelande
Då hälsovårdsorganisationer står inför stramare budgetar och ökad ekonomisk osäkerhet, understryker en ny studie från Svenska handelshögskolan (Hanken) vikten av att involvera vårdpersonal i utformningen av praktiska lösningar - särskilt när det gäller resursfördelning och att hålla löften gentemot klienter och deras familjer. Studien lyfter fram den växande spänningen mellan ekonomisk effektivitet och etiska frågor om mänsklig omsorg.
Sanoista tekoihin terveydenhuollossa: Uusi tutkimus korostaa hoiva-alan työntekijöiden osallistamista lupausten muotoiluun sosiaalisen kestävyyden edistämiseksi12.6.2025 12:10:07 EEST | Tiedote
Terveydenhuollon organisaatioiden kohdatessa tiukempia budjetteja ja kasvavaa taloudellista epävarmuutta, uusi tutkimus Kauppakorkeakoulu Hankenilta korostaa hoiva-alan työntekijöiden osallistamisen merkitystä käytännön ratkaisujen löytämisessä - erityisesti resursoinnin ja asiakkaille sekä heidän läheisilleen annettujen lupausten pitämisen osalta. Tutkimus tuo esille kasvavan jännitteen taloudellisen tehokkuuden ja ihmisten hoivan eettisten kysymysten välillä.
Walking the talk in healthcare: New research urges involvement of care workers in co-creating promises around social sustainability12.6.2025 12:10:07 EEST | Press release
With healthcare organisations facing tighter budgets and growing financial insecurity, a new study from Hanken highlights the importance of involving care workers in shaping practical solutions - especially when it comes to resourcing and keeping promises made to clients and their families. The study addresses a growing tension between economic efficiency and the ethics of human care.
Ny forskning visar att nuvarande argument för att minska köttkonsumtionen kan få motsatt effekt28.4.2025 11:59:42 EEST | Pressmeddelande
Det är välkänt att vi behöver övergå till mer hållbara kostvanor genom att ersätta animaliska produkter med växtbaserade alternativ. Däremot är det fortfarande en kritisk fråga att förstå vilka konsumenter som för närvarande äter kött och vilka som är villiga att minska sin konsumtion och varför.
Uuden tutkimuksen mukaan nykyiset moraaliset perustelut lihankulutuksen vähentämiseksi saattavat kääntyä tarkoitustaan vastaan28.4.2025 11:59:42 EEST | Tiedote
Jo vakiintuneen näkemyksen mukaan ihmisten on siirryttävä kohti kestävämpiä ruokailutottumuksia korvaamalla eläinperäisiä tuotteita kasvipohjaisilla vaihtoehdoilla. On kuitenkin myös tärkeää ymmärtää, ketkä kuluttajista syövät nykyisin lihaa ja ketkä ovat valmiita vähentämään lihankulutustaan ja miksi näin on.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum