Finnish Innovation Index viisi vuotta: Ikea on innovatiivisin yritys 2025
Vuoden voittaja Finnish Innovation Index (FII) -mittauksessa on Ikea, ja top 10 sisältää globaaleja brändejä ja suomalaisia ikoneita: Apple, BMW Group, Uber, Marimekko, Fiskars Group, Normal, Samsung, Airbnb ja Lumene. Viimeisimmät FII-tulokset korostavat, kuinka innovaatio, arvopohja ja kasvu kulkevat käsi kädessä.
FII 2025 -voittaja, Ikea, on jatkuvasti sijoittunut Suomen kymmenen innovatiivisimman yrityksen joukkoon siitä lähtien, kun FII alkoi vuonna 2021. Yrityksen vahva innovatiivinen suorituskyky näkyy myös muissa maissa, jotka käyttävät samaa metodologiaa. Tämä korostaa Ikean pitkäaikaista sitoutumista asiakaslähtöiseen ja kestävään innovaatioon.
- Olemme innoissamme FII:n viimeisimmistä tuloksista – pidämme niitä tärkeänä palautteena siitä, että olemme oikealla tiellä. Ikean innovaatiotoiminnassa on kyse siitä, että jokapäiväisestä elämästä tehdään parempaa älykkään suunnittelun avulla sekä pidetään aina kestävyys ja kohtuuhintaisuus mielessä. Keskitymme ratkaisuihin, jotka ovat käytännöllisiä, inspiroivia ja monien ulottuvilla. Olemme ylpeitä siitä, että voimme tarjota todellista arvoa samalla huolehtien ihmisistä ja planeetasta, sanoo Timo Hulmi, Ikea Suomen toimitusjohtaja.
Kauppakorkeakoulu Hankenin kehittämä ja toteuttama FII korostaa, kuinka suomalaiset kuluttajat kokevat yritysten innovatiivisuuden eri toimialoilla. Perustuen yli 12 000 yksittäiseen vastaukseen 4 300 kuluttajalta, FII tarjoaa ainutlaatuisen kuluttajanäkemyksen siitä, kuinka innovaatio koetaan markkinoilla.
Hankenin professori Kristina Heinonen, FII:n aloitteentekijä ja projektijohtaja, korostaa, että kuluttajat välittävät yhä enemmän siitä, mitä yritykset innovoivat, mutta myös miksi he innovoivat.
- Löydöksemme osoittavat, että kuluttajat suhtautuvat skeptisesti yrityksiin, jotka näyttävät innovoivan vain omaksi edukseen, sanoo Heinonen. Sen sijaan, kun yritykset koetaan motivoituneiksi aidosta halusta parantaa asiakkaiden hyvinvointia tai käsitellä ympäristö- ja sosiaalisia haasteita, ne koetaan innovatiivisemmiksi. Toisin sanoen, tarkoituslähtöinen innovaatio, olipa se asiakaslähtöistä tai kestävyyteen keskittyvää, arvostetaan yhä enemmän.
FII sijoittaa yritykset myös sosiaalisen innovaation perusteella, mikä heijastaa niiden innovaatioiden koettuja yhteiskunnallisia tai ympäristöhyötyjä. Yritykset, jotka sijoittuvat korkeimmalle sosiaalisessa innovaatiossa, ovat BMW Group, Toyota, Mercedes, Lumene, VR, Fiskars Group, Ikea, Kia, Sokos-hotellit ja K-ryhmän päivittäistavarakaupat .
Median edustajat ovat tervetulleita osallistumaan tapahtumaan, jossa esitellään tuoreita näkemyksiä FII 2025:stä. Ikean, Motonetin ja Lidlin edustajat kertovat myös, kuinka yritykset voivat kasvaa ja kansainvälistyä innovaatioiden kautta.
Driving growth through innovation (ohjelma englanniksi)
Paikka: Kauppakorkeakoulu Hanken, Arkadiankatu 22, Helsinki
Aika: 6.5 klo 17:30
Mikäli haluat osallistua tapahtumaan, rekisteröidy osoitteessa cers@hanken.fi.
Lisätietoja FII:stä tai tapahtumasta antaa Kristina Heinonen (kristina.heinonen@hanken.fi).
Tietoja julkaisijasta
Kauppakorkeakoulu Hanken on Suomen vanhin kauppakorkeakoulu, joka toimii
Helsingissä ja Vaasassa. Se on johtava, kansainvälisesti akkreditoitu yliopisto, jolla on yli
sadan vuoden kokemus koulutuksesta ja tutkimuksesta talouden ja kauppatieteiden aloilta. Kaikki Hankenin opetus perustuu sen korkeatasoiseen tutkimukseen. Hankenilla on läheiset
suhteet yritysmaailmaan ja yli 16 000 alumnin verkosto yli 70 maassa.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Svenska handelshögskolan
Prediktionsalgoritmer kan förbättra beslutsfattande25.11.2025 12:32:06 EET | Pressmeddelande
Kan förutsägelser omforma ekonomin? Ny forskning visar att prediktion inte bara är en teknisk exercis – den kan förändra hur vi förstår och tillämpar ekonomiska principer.
Ennustealgoritmit voivat parantaa päätöksentekoa25.11.2025 12:32:06 EET | Tiedote
Voiko ennustaminen muuttaa tapaamme suhtautua talouden ilmiöihin? Uuden tutkimuksen mukaan ennustaminen ei ole pelkkä tekninen toimi: se voi muuttaa tapaamme hahmottaa ja soveltaa talouden periaatteita.
Prediction algorithms can improve decision-making25.11.2025 12:32:06 EET | Press release
Can prediction reshape economics? New research shows that prediction is not just a technical exercise, it can transform how we understand and apply economic principles.
Jannica Fagerholm vald till Årets alumn vid Svenska handelshögskolan7.11.2025 18:06:37 EET | Pressmeddelande
Vd:n för Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse och styrelseproffset Jannica Fagerholm har valts till årets alumn på Hanken.
Forskning: Att veta vad man tjänar jämfört med andra ökar tillfredsställelsen och påverkar ekonomiska val8.10.2025 09:01:19 EEST | Pressmeddelande
En omfattande experimentell studie visar att när människor får veta hur deras inkomst står sig jämfört med andras, påverkar det både hur nöjda de är och hur de agerar. Tack vare en innovativ metod kunde forskarna på ett säkert sätt visa hur inkomstinformation inverkar på upplevd tillfredsställelse. Studien tittade också på hur information i en enkät kan påverka verkliga ekonomiska beslut – något som gör forskningen banbrytande.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme