Viisaus ei ole pelkkää tietämistä
Uusi tutkimus haastaa arkikäsitykset viisaudesta. Toisin kuin usein ajatellaan, pelkkä tieto ei tee ihmistä viisaaksi.

– Faktatiedoilla voi menestyä hyvin tietovisailuissa, mutta arkielämän monimutkaisten ongelmien ratkaisemiseen tarvitaan muutakin – globaaleista ongelmista puhumattakaan, dosentti Eeva K. Kallio Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksesta toteaa.
Juuri ilmestyneen tutkimuksen mukaan viisaus on monitahoinen ihmisen ominaisuus. Tiedon lisäksi viisaudessa painottuvat syvällinen ymmärrys elämän ilmiöistä ja asioiden tarkastelu monesta eri näkökulmasta. Lisäksi viisauteen liittyy kyky tunnistaa tunteita ja säädellä niitä. Viisautta on myös ihmisten kuuntelu ja kunnioittaminen sekä aktiivinen toiminta yhteisen hyvän eteen.
Viisaudesta ei voi puhua, jos jollakulla on valtava tietomäärä, mutta hän käyttää sitä vain omien etujensa ajamiseen. Silloin on kyse itsekkyydestä. Olennaista viisaudessa on eettinen ajattelu ja toiminta.
Viisaus kehittyy elämänkokemuksesta oppimisen ja koulutuksen kautta
Monipuoliset elämänkokemukset iloineen, suruineen ja haasteineen edistävät viisauden kehittymistä, mutta yksinään ne eivät riitä. Varsinkin vaikeita elämäntilanteita on syytä pohtia itsekseen ja muiden kanssa. Omat virheet on tunnistettava, jotta niistä voi oppia.
– Viisaustutkijat ovat viime vuosina alkaneet selvittää, onko viisauteen liittyviä piirteitä mahdollista opettaa koulussa. Tutkimustulokset ovat lupaavia ja niiden mukaan viisauden kehittämiseen kannattaa kiinnittää huomiota aina varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen ja aikuiskoulutukseen, professori Päivi Tynjälä Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksesta kertoo.
Turvallinen oppimisen ilmapiiri, jossa opetellaan kunnioittamaan toisia ja tekemään hyvää on viisauskasvatuksen lähtökohta. Opiskeltavia tietoja sovelletaan käytäntöön vaikkapa luonnonsuojelu- tai hyväntekeväisyysprojektien kautta. Näin eettinen kasvatus kytkeytyy muihinkin oppiaineisiin kuin katsomusaineisiin.
Myös tunnetaitojen ja sosiaalisten taitojen kehittäminen on tärkeää erityisesti varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa, mutta sitä tarvitaan myös myöhemmillä koulutusasteilla.
Viisaan ajattelun kehittämiseksi hyödyllisiä ovat tehtävät, joissa oppilaat ja opiskelijat voivat kytkeä opittuja asioita arkielämän ongelmanratkaisuun. Samoin korkeatasoisen ajattelun kehittymistä edistävät tehtävät, joissa asioita tarkastellaan kokonaisvaltaisesti, eri näkökulmista ja kriittisesti.
Kaiken kaikkiaan viisauden eri osa-alueiden kasvua tukee monipuolinen opetus, johon kuuluu sekä itsenäistä työskentelyä että yhdessä oppimista, lukemista, kirjoittamista, kuuntelua, katselua, pohtimista, kokeilemista sekä teorian ja käytännön yhdistämistä. Viisauden kehittyminen edellyttää myös ihmisen omaa sisäistä työskentelyä eli itsekasvatusta niin ajattelun, tunteen kuin arvojenkin suhteen.
__
Kirja What is Wisdom and Can it Be Taught - Philosophical, Psychological, and Pedagogical Perspectives julkaistaan Jyväskylän yliopiston Ruusupuisto-rakennuksen tilassa RUU E307 Katri (Alvar Aallon katu 9) torstaina 8.5. klo 12.30. Lisätietoja tapahtumasta: https://r.jyu.fi/FDW
Tilaisuus striimataan ja tallennetaan. Seuraa suoraa lähetystä 8.5., linkki löytyy tapahtumasivulta.
Tutkimus on osa Suomen Akatemian rahoittamaa Viisaus käytännössä (Wisdom in Practice) -tutkimushanketta, jota johtaa professori Hannu L. T. Heikkinen Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksessa.
Kallio, E. K., & Tynjälä, P. (Eds.). (2025). What is Wisdom and Can it be Taught?: Philosophical, Psychological, and Pedagogical Perspectives (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003602149
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Dosentti Eeva K. Kallio, puh: +358408054254, s-posti: eeva.k.kallio@jyu.fi
Professori Päivi Tynjälä, puh: +358504009464, s-posti: paivi.tynjala@jyu.fi
Kirsi HäkämiesviestintäsihteeriKoulutuksen tutkimuslaitos
Puh:040 805 4249kirsi.m.hakamies@jyu.fiKuvat

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Pyöräillen vai vanhempien kyydillä kouluun? Vanhempien liikunnallisuus ja lyhyet matkat edistävät aktiivista kulkemista8.5.2025 06:30:00 EEST | Tiedote
Koulumatkojen kulkeminen aktiivisesti, esimerkiksi pyöräillen tai kävellen, on vähentynyt merkittävästi, osoittaa Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen tiedekunnan pitkittäistutkimus. Tutkimuksessa verrattiin 1980-luvulla koulua käyneiden koulumatkaliikkumista heidän lastensa koulumatkaliikkumiseen 2010-luvun lopulla. Vanhempien rooli on tärkeä, sillä heidän liikunnallisuutensa vaikuttaa myönteisesti lasten aktiiviseen koulumatkaliikkumiseen.
Uudet professorit esittäytyivät juhlaluennoilla 7.5.20257.5.2025 14:00:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopiston uudet professorit esittäytyivät keskiviikkona 7.5.2025. Juhlaluentonsa pitivät taloustieteen professori Mika Haapanen, kognitiivisen neurotieteen professori Piia Astikainen, kansainvälisen kehitystutkimuksen professori Tiina Kontinen sekä aivojen kehityksen professori Jan Kujala.
Tuoretta professoria Miriam Nokiaa kiehtoo muistin hermostollinen perusta7.5.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopiston rehtori Jari Ojala on nimittänyt Miriam Nokian psykologian professorin tehtävään. Professuurin erityisalana on käyttäytymisen muutoksen taustalla olevat, erityisesti keskus- ja autonomisen hermoston perusmekanismit.
Sivistys puhututtaa Jyväskylän Kesässä – puheohjelma on julkaistu7.5.2025 08:37:38 EEST | Tiedote
Vuonna 2025, Jyväskylän Kesän 70-vuotisjuhlavuonna, teemana on sivistys. Tämän vuoden puheohjelmassa käsitellään asiantuntijoiden siivittämänä polarisoituvaa ja polarisoitunutta sivistystä, sivistyneen keskustelun tuomaa vapautta ja vastuuta, ylikuluttamisen syitä ja seurauksia, sekä Suomen sivistyspääoman tilannetta.
Tutkijat ovat askeleen lähempänä antineutriinon massan ymmärtämistä6.5.2025 07:05:00 EEST | Tiedote
Neutriinot ja antineutriinot ovat alkeishiukkasia, joilla on pieni mutta toistaiseksi vielä tuntematon massa. Jyväskylän yliopiston kiihdytinlaboratoriossa tehdyt erittäin tarkat atomimassamittaukset paljastivat, että hopea-110-isotoopin isomeeristä tilaa voitaisiin tulevaisuudessa käyttää elektronin antineutriinon massan määrittämiseen. Tulos on merkittävä askel matkalla tulevaisuuden antineutriinomittauksiin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme