Borgå hälsostation rensar samtalskön – återuppringningarna sköts effektivare
Rensningen av återuppringningskön fortsätter vid Borgå hälsostation. Kön har successivt förkortats, även om den fortfarande är längre än normalt. Ytterligare åtgärder vidtas aktivt för att rensa kön.
Fredagen 9.5 fanns 737 samtal i återuppringningskön vid Näse hälsostation. Brådskande samtal har åtgärdats inom utsatt tid, men antalet icke-brådskande samtal i kön har ökat.
Kösituationen blir småningom bättre, eftersom samtalen sköts på övertid och på helgerna. Andra hälsostationer i välfärdsområdet har hjälpt till och man kommer att anställa extra personal för en viss tid för att klara kön.
"Vi beklagar att situationen fortfarande är överbelastad. Vi kommer att göra allt vi kan för att korta köerna så snabbt som möjligt. Vårt mål är att köerna och återuppringningstiderna ska återgå till det normala inom två veckor", säger Carita Schröder, ansvarsområdesdirektör för hälsotjänster.
Alla får vård inom den tid som lagen förutsätter, eftersom lagstiftningen om tillgång till vård, det vill säga vårdgarantin, ändrades i början av året. Från och med den 1 januari 2025 ska personer som fyllt 23 år ha tillgång till icke-brådskande vård inom primärvården inom tre månader. Före lagändringen var vårdgarantin 14 dagar.
Personer under 23 år ska fortfarande få vård senast inom 14 dagar om det är fråga om undersökning eller behandling av en sjukdom eller en skada.
Ring bara en gång – kom ihåg HyVä-digi
Om du behöver ringa till en hälsostation, ring bara en gång och vänta på att bli uppringd. Varje samtal granskas ett efter ett, så om du ringer flera gånger kommer telefontjänsten att bli ännu mer överbelastad.
Ett alternativ till att ringa är välfärdsområdets e-tjänster HyVä-digi och Omaolo. I HyVä-digi kan du diskutera med en yrkesutbildad person inom social- och hälsovården och ställa frågor om hälsa och välbefinnande. I Omaolo kan du göra symtombedömningar. Du kommer åt HyVä-digi och Omaolo i välfärdsområdets webbtjänst ostranyland.fi.
När du använder HyVä-digi-chatten ska du uppge om du har lämnat en begäran om att bli uppringd på hälsostationen. I så fall tas din kontakt bort från återuppringningskön när ärendet har skötts i Hyvä-digi och det inte längre finns något behov av samtalet.
Nyckelord
Kontakter
viestintä / kommunikationItä-Uudenmaan hyvinvointialue / Östra Nylands välfärdsområde
viestinta@itauusimaa.fiCarita Schröder
Tel:0405702807carita.schroder@itauusimaa.fiÖstra Nylands välfärdsområde producerar och ordnar offentliga social- och hälsovårdstjänsterna och räddningsväsendet i sju kommuner: Askola, Borgå, Lappträsk, Lovisa, Mörskom, Pukkila och Sibbo.
Följ Itä-Uudenmaan hyvinvointialue – Östra Nylands välfärdsområde
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Itä-Uudenmaan hyvinvointialue – Östra Nylands välfärdsområde
Tre års utvecklingsarbete avslutas – Inom projektet för hållbar tillväxt utvecklats många tjänster som främjar invånarnas välfärd15.12.2025 11:19:39 EET | Pressmeddelande
I Östra Nylands välfärdsområde har under åren 2023 – 2025 utvecklats många tjänster som främjar invånarnas välfärd i det EU-finansierade Projektet för hållbar tillväxt. Projektet pågår till slutet av år 2025.
Kolmen vuoden kehittämistyö päättyy – Kestävän kasvun hankkeessa syntyi lukuisia asukkaiden hyvinvointia edistäviä palveluita15.12.2025 11:09:12 EET | Tiedote
Itä-Uudenmaan kestävän kasvun hankkeessa on kehitetty vuosien 2023–2025 aikana monia asukkaiden hyvinvointia edistäviä palveluita. Mittava kehittämishanke päättyy vuoden 2025 lopussa.
Östra Nylands välfärdsområde fick bättre respons än genomsnittet av sina sommararbetare12.12.2025 08:00:00 EET | Pressmeddelande
Enligt den riksomfattande enkät som Kommunarbetsgivarna (KT) lät göra för välfärdsområdena gav sommararbetarna inom Östra Nylands välfärdsområde genomsnittligt bättre respons på sina sommararbetsplatser än andra. Enkäten ger en exakt bild av hur sommarjobbserfarenheten upplevdes och vad man lyckades särskilt bra i.
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue sai keskimääräistä parempaa palautetta kesätyöntekijöiltään12.12.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Kuntatyönantajien (KT) hyvinvointialueille teettämän valtakunnallisen kyselyn mukaan Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kesätyöntekijät antoivat keskimääräistä parempaa palautetta kesätyöpaikastaan. Kysely avaa tarkasti, millaiseksi kesätyökokemus koettiin ja missä onnistuttiin erityisen hyvin.
Tillsammans mot livets utmaningar – Östra Nylands utvecklande mentalvård- och missbrukartjänster3.12.2025 13:00:00 EET | Pressmeddelande
Inom de tvärsektoriella mentalvård- och missbrukartjänsterna vid Östra Nylands välfärdsområde har man under året samlat in såväl information om verkningsfullhet som utvecklat tjänster som stöd för klienternas välbefinnande.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum