Borgå hälsostation rensar samtalskön – återuppringningarna sköts effektivare
Rensningen av återuppringningskön fortsätter vid Borgå hälsostation. Kön har successivt förkortats, även om den fortfarande är längre än normalt. Ytterligare åtgärder vidtas aktivt för att rensa kön.
Fredagen 9.5 fanns 737 samtal i återuppringningskön vid Näse hälsostation. Brådskande samtal har åtgärdats inom utsatt tid, men antalet icke-brådskande samtal i kön har ökat.
Kösituationen blir småningom bättre, eftersom samtalen sköts på övertid och på helgerna. Andra hälsostationer i välfärdsområdet har hjälpt till och man kommer att anställa extra personal för en viss tid för att klara kön.
"Vi beklagar att situationen fortfarande är överbelastad. Vi kommer att göra allt vi kan för att korta köerna så snabbt som möjligt. Vårt mål är att köerna och återuppringningstiderna ska återgå till det normala inom två veckor", säger Carita Schröder, ansvarsområdesdirektör för hälsotjänster.
Alla får vård inom den tid som lagen förutsätter, eftersom lagstiftningen om tillgång till vård, det vill säga vårdgarantin, ändrades i början av året. Från och med den 1 januari 2025 ska personer som fyllt 23 år ha tillgång till icke-brådskande vård inom primärvården inom tre månader. Före lagändringen var vårdgarantin 14 dagar.
Personer under 23 år ska fortfarande få vård senast inom 14 dagar om det är fråga om undersökning eller behandling av en sjukdom eller en skada.
Ring bara en gång – kom ihåg HyVä-digi
Om du behöver ringa till en hälsostation, ring bara en gång och vänta på att bli uppringd. Varje samtal granskas ett efter ett, så om du ringer flera gånger kommer telefontjänsten att bli ännu mer överbelastad.
Ett alternativ till att ringa är välfärdsområdets e-tjänster HyVä-digi och Omaolo. I HyVä-digi kan du diskutera med en yrkesutbildad person inom social- och hälsovården och ställa frågor om hälsa och välbefinnande. I Omaolo kan du göra symtombedömningar. Du kommer åt HyVä-digi och Omaolo i välfärdsområdets webbtjänst ostranyland.fi.
När du använder HyVä-digi-chatten ska du uppge om du har lämnat en begäran om att bli uppringd på hälsostationen. I så fall tas din kontakt bort från återuppringningskön när ärendet har skötts i Hyvä-digi och det inte längre finns något behov av samtalet.
Nyckelord
Kontakter
viestintä / kommunikationItä-Uudenmaan hyvinvointialue / Östra Nylands välfärdsområde
viestinta@itauusimaa.fiCarita Schröder
Tel:0405702807carita.schroder@itauusimaa.fiÖstra Nylands välfärdsområde producerar och ordnar offentliga social- och hälsovårdstjänsterna och räddningsväsendet i sju kommuner: Askola, Borgå, Lappträsk, Lovisa, Mörskom, Pukkila och Sibbo.
Följ Itä-Uudenmaan hyvinvointialue – Östra Nylands välfärdsområde
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Itä-Uudenmaan hyvinvointialue – Östra Nylands välfärdsområde
Avtalsbrandkårerna i Östra Nyland undertecknade nya samarbetsavtal med räddningsverket12.6.2025 17:46:58 EEST | Pressmeddelande
Nya, tills vidare gällande avtal undertecknades på Borgå räddningsstation 12.6.2025.
Itä-Uudenmaan sopimuspalokunnat allekirjoittivat uudet yhteistyösopimukset pelastuslaitoksen kanssa12.6.2025 17:44:09 EEST | Tiedote
Uudet, toistaiseksi voimassa olevat sopimukset allekirjoitettiin Porvoon pelastusasemalla 12.6.2025.
Ansökan om organisationsbidrag inom Östra Nylands välfärdsområde 202512.6.2025 13:19:29 EEST | Pressmeddelande
Ansökningstiden för organisationsbidrag för organisationer inom välfärdsområdet öppnar 1.8.2025. Ansökningstiden är 1.8.‒1.9.2025 tills klockan 12.00. Bidrag kan endast beviljas de sökanden vars bidrag har kommit in inom utsatt tid.
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen järjestöavustushaku 202512.6.2025 13:07:11 EEST | Tiedote
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen järjestöavustusten haku avautuu 1.8.2025. Haku on avoinna 1.8.‒1.9.2025 kello 12.00 asti. Avustusta voidaan myöntää hakijoille, joiden hakemus on saapunut annettuun määräaikaan mennessä.
Åldersgränsen för HyVä-digis mental- och missbrukarvårdschatt har sänkts – Nu får också 13-åringar samtalshjälp9.6.2025 12:04:05 EEST | Pressmeddelande
Även de yngre kan nu få stöd enkelt och med låg tröskel i mental- och missbrukarvårdschatten där man fokuserar på psykisk hälsa och missbruksproblem. Mental- och missbrukarvårdschatten är en del av HyVä-digi, som erbjuder social- och hälsovårdstjänster vilka tillhandahålls av Östra Nylands välfärdsområde på webben.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum