Lidl Suomi

Lidl ja WWF Suomi aloittivat yhteistyön: kestävän ruokavalion edistämistä ja uusi kosteikko Snappertunaan

Jaa

Lidl on solminut yhteistyön WWF Suomen kanssa. Kolmivuotisen yhteistyön tavoitteena on kannustaa suomalaisia kestävämpään ruokavalioon. Lidl myös osallistuu Suomen luonnon ennallistamiseen: Lidl tukee hanketta, jossa rakennetaan uusi kosteikko Snappertunaan ehkäisemään rehevöittävien ravinteiden valumista Itämereen.

Lidlillä ja WWF:llä on yhteinen tavoite: edistää kestävämpää ruokavaliota kuluttajien lautasella. Päästääkseen tavoitteeseen ovat organisaatiot yhdistäneet voimansa – Lidl on Suomen kolmanneksi suurin päivittäistavarakauppa ja WWF on yksi merkittävimmistä ympäristöjärjestöistä.

Ruokavalinnat ovat ympäristön kannalta tärkeimpiä arjen valintoja. Päivittäistavarakaupoilla on suuri mahdollisuus vaikuttaa kasvipainotteisen ruokavalion edistämiseksi. Siksi on todella innostavaa yhdessä kannustaa suomalaisia tekemään kestävämpiä valintoja, sanoo WWF:n ruokaohjelman ohjelmajohtaja Stella Höynälänmaa.

Kestävällä ruokavaliolla tarkoitetaan ruokavaliota, joka on kestävä sekä luonnon ja terveyden kannalta. Ruoantuotannolla on merkittäviä vaikutuksia luontoon: ruoantuotanto on maailmanlaajuisesti yksi suurimmista ilmastopäästöjen lähteistä sekä suurin tekijä metsäkadon kasvussa ja luonnon köyhtymisessä. Erityisen kuormittavaa ympäristölle on eläinperäinen ravinto. Kestävä ruokavalio on kasvipainotteinen ja sisältää paljon hedelmiä ja vihanneksia, joiden lisääminen ruokavalioon on myös terveyden kannalta olennaista. Myös marraskuussa 2024 julkaistuissa kansallisissa ravitsemussuosituksissa suositellaan kasvipainotteista ruokavaliota.

Lidl tekee kestävän ruokavalion eteen määrätietoisesti töitä. Lidlin tavoitteena on muun muassa tuplata kasviproteiinien myynnin osuus 20 prosenttiin sekä lisätä kestävän ruokavalion mukaisten tuotteiden myyntiä kokonaisuudessaan 20 prosentilla 2030 mennessä. Uuden WWF-yhteistyön kautta näihin saadaan uutta vauhtia.

– Tahdomme WWF:n kanssa tehdä arjen kestävistä valinnoista helppoja ja merkityksellisiä. Kasvisten osuuden lisääminen ruokavaliossa on tärkeää planeetan ja oman hyvinvointimme näkökulmasta. Haluamme helpottaa niiden asiakkaidemme elämää, jotka miettivät miten tehdä terveyden ja ympäristön kannalta parempia ruokavalintoja, kertoo Lidlin vastuullisuuspäällikkö Maija Moisander.

Tutustu Lidlin kestävän ruokavalion strategiaan: Kestävä ruokavalio - Lidl Suomi

Uusi kosteikko Snappertunaan

Lidlin ja WWF:n yhteistyö pitää sisällään myös kosteikon rakentamisen. Kosteikot ovat yksi lajirikkaimmista mutta samalla uhanalaisimmista ekosysteemeistä maailmassa. Suomessa kosteikkoja on vuosikymmenten ajan hävitetty ojitusten ja muun maankäytön tieltä. Kosteikkoja rakentamalla voidaan tarjota elinympäristöjä monille lajeille sekä ehkäistä rehevöittävien ravinteiden ja kiintoaineksen kulkeutumista vesistöihin.

Lidl tukee ennallistamishanketta, jossa rakennetaan uusi metsäkosteikko ehkäisemään haitallisia ravinne- ja kiintoainevalumia pienvesiin sekä Itämereen. Tarkoituksena on vähentää kosteikon alapuolisten tulvaherkkien peltojen tulvimista ja ehkäistä Itämeren kuormitusta. Samalla parannetaan alueen viljelyolosuhteita. Kosteikko sijaitsee Raaseporin Snappertunassa ja sen rakentaminen on suunniteltu toteutettavaksi syksyllä 2025.

Suomessa solmitun yhteistyön lisäksi Lidl tekee kansainvälisesti yhteistyötä WWF:n kanssa. Yhteistyön aikana keskitytään maailmanlaajuisiin ympäristöhaasteisiin.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoa julkaisijasta

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa yli 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi

Lidl muutti maaliskuussa muovikassien hintaa – mitä tapahtui muovikassien myynnille?8.5.2025 07:30:00 EEST | Tiedote

Lidl päätti maaliskuussa ravistella suomalaisten arkisia ostotottumuksia nostamalla muovikassin hinnan 30 sentistä 39 senttiin. Tämän seurauksena muovikasseja on ostettu vähemmän ja muovikassittomien ostoskertojen määrä on kasvanut 2,6 prosenttiyksiköllä, mikä kertoo ostokäyttäytymisen hitaasta mutta positiivisesta muutoksesta. Lidl aikoo jatkossakin ohjata kuluttajia valitsemaan muovikassin tilalle oman kassin ja keskittyä muillakin keinoin muovijätteen vähentämiseen.

Nämä maut voittivat Lidlin jäätelökilpailun – asiakkaiden suunnittelemat jäätelöt nyt myynnissä28.4.2025 08:37:44 EEST | Tiedote

Suomalaiset ovat ahkeraa jäätelönsyöjäkansaa: 99 prosenttia syö kesäisin jäätelöä, ja 62 prosenttia vähintään kerran viikossa.* Lidlin kesän jäätelöissä on tänä vuonna kaksi erityistä uutuutta. Viime kesänä Lidl järjesti asiakkailleen jäätelösuunnittelukilpailun. Kaksi voittajatuuttia on valittu ja nyt myynnissä Lidleissä ympäri maan: päärynä & suolainen kinuski sekä kirsikka & lakritsi. Lidlin uutuusjäätelöissä maistuu myös vadelma, trendituote mochit sekä kevyemmät vaihtoehdot proteiinijäätelö ja mehujää.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye