Tekoäly muuttaa digimarkkinointia nopeasti
Tekoälyn nopea kehitys on mullistanut digimarkkinoinnin toimialan vain muutamassa vuodessa. Koneoppiminen, automaatio ja tekoälypohjaiset työkalut tarjoavat ennennäkemättömiä mahdollisuuksia markkinoinnin kohdentamiseen, sisällöntuotantoon ja analytiikkaan. Samaan aikaan, muutos aiheuttaa myös ennennäkemättömiä haasteita.

Vielä muutama vuosi sitten, digimarkkinointi oli varsinainen kultakaivos isoille mainos- ja digitoimistoille. Yritykset ulkoistivat kokonaisia markkinointifunktioita avaimet käteen -palveluna ja toimistot keräsivät kasvavaa liikevaihtoa pitkien sopimusten, kuukausiveloitusten ja isojen projektien myötä.
Pari vuotta myöhemmin, moni perinteinen toimisto on kriisissä. Tekoälytyökalut ovat mahdollistaneet markkinointitehtävien toteuttamisen nopeammin ja halvemmalla ja asiakkaat ovat alkaneet kyseenalaistamaan aiemmat tuntiveloitukset ja pitkät määräaikaiset sopimukset. Asiansa osaava digimarkkinointi freelancer voi hoitaa yksinään sen, johon tarvittiin aiemmin kokonainen tiimi asiantuntijoita.
Yrityksille tämä murros on sekä mahdollisuus että riski. Oikeilla valinnoilla markkinoinnin kustannustehokkuutta voidaan parantaa merkittävästi, mutta väärät kumppanit tai vanhentuneet toimintamallit voivat syödä budjetin ilman mitattavia tuloksia.
Tekoäly tulee vauhdilla arkeen, mutta monen yrityksen osaaminen laahaa perässä
Vaikka tekoäly tarjoaa lähes rajattomia mahdollisuuksia markkinoinnin kehittämiseen, monessa yrityksessä ei vielä tiedetä, miten sitä hyödynnetään käytännössä liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamiseksi.
Ilman oikeaa osaamista markkinointi ajautuu helposti tilanteeseen, jossa tekemistä ohjaavat työkalut – ei selkeä suunnitelma tai ymmärrys siitä, mikä tuottaa oikeasti tuloksia. Tekoälytyökalut kyllä otetaan käyttöön, mutta niiden hyödyntäminen jää usein pintapuoliseksi.
Muutos ulottuu myös mainostoimistojen ulkopuolelle
Tilanne ei koske pelkästään markkinointitoimistoja, vaan ulottuu koko digimarkkinoinnin ekosysteemiin. Aiemmin lähes voittamattomana pidetty Googlen hakukone näyttää olevan valtavan murroksen keskellä.
Googlen perinteinen hakuliikenne on jo vuosien ajan ollut monen yrityksen tärkein asiakashankintakanava. Nyt tekoälyavusteiset hakukokemukset – kuten ChatGPT, Perplexity ja jopa Googlen oma SGE (Search Generative Experience) – uhkaavat kuitenkin muuttaa tätä pelikenttää perusteellisesti.
Käyttäjät saavat yhä useammin vastaukset suoraan hakutulossivulla ilman, että heidän tarvitsee klikata yritysten verkkosivuille. Tämä kehitys vähentää näkyvyyttä perinteisissä hakutuloksissa ja heikentää orgaanisen liikenteen määrää.
Hakukoneoptimointiin keskittyvän Search Engine Landin mukaan hakukoneen kautta verkkosivuille ohjaava liikenne tulee vääjäämättä laskemaan tulevina vuosina ja se pakottaa yritykset miettimään markkinoinnin strategiaa kokonaan uudelta pohjalta.
Yhteenveto
Vaikka markkina on murroksessa, tarve tulokselliselle digimarkkinoinnille ei ole kadonnut mihinkään. Päinvastoin, paine löytää kustannustehokkaita ja liiketoimintaa oikeasti tukevia ratkaisuja on suurempi kuin koskaan.
Yhä useampi yritys on alkanut kyseenalaistaa pitkät, kalliit ja raskaat toimistomallit. Niiden sijaan haetaan kevyempiä kumppanuuksia ja asiantuntijoita, jotka pystyvät tuottamaan konkreettisia tuloksia ilman turhaa hallintoa ja kiinteitä kustannuksia.
Yhteyshenkilöt
AtteInfinity Grow Oy
info@infinitygrow.fiInfinity Grow Oy
Infinity Grow Oy
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Infinity Grow Oy
Isojen vakuudettomien lainojen suosio näyttää kasvavan myös vuonna 202513.6.2025 19:42:44 EEST | Tiedote
Suomessa kulutusluottojen markkina on muuttunut radikaalisti viimeisen kymmenen vuoden aikana. Enää eivät pikalainat jyllää, vaan yhä useampi hakee kymmenien tuhansien eurojen vakuudettomia lainoja, joiden maksuajat voivat venyä jopa kahteenkymmeneen vuoteen.
Kodin remontit ja lomamatkat nostavat lainakysyntää kesäkuussa11.6.2025 10:49:00 EEST | Tiedote
Kesäkuu on yksi vilkkaimmista kuukausista kulutusluottojen hakemisessa. Lainavertailija.comin mukaan erityisesti kodin remontit ja kesälomamatkat nousevat esiin lainahakemusten käyttötarkoituksissa.
Uusi sääntely kiristää kulutusluottojen riskienhallintaa 1.6.2025 alkaen10.6.2025 10:08:39 EEST | Tiedote
Finanssivalvonta on julkaissut uudet määräykset ja ohjeet kuluttajaluottojen riskienhallintaan. Tarkoituksena on ehkäistä ylivelkaantumista ja ohjata luotonantoa vastuullisempaan suuntaan.
Korkojen lasku vauhdittaa lainojen kilpailuttamista ja mobiilihakemusten osuus kasvaa vuosi vuodelta9.6.2025 18:37:30 EEST | Tiedote
Euribor-korkojen toista vuotta jatkunut lasku on aktivoinut suomalaisia kilpailuttamaan lainojaan entistä aktiivisemmin. Yhä useampi kotitalous myös hoitaa koko lainaprosessin mobiililaitteella.
Korkotason lasku kasvattaa lainanottajan liikkumavaraa5.6.2025 08:38:47 EEST | Tiedote
Korkojen lasku on tuonut helpotusta suomalaisten velallisten arkeen ja samalla avannut mahdollisuuksia suurempiin lainoihin samoilla tuloilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme