Tekoäly muuttaa digimarkkinointia nopeasti

Jaa

Tekoälyn nopea kehitys on mullistanut digimarkkinoinnin toimialan vain muutamassa vuodessa. Koneoppiminen, automaatio ja tekoälypohjaiset työkalut tarjoavat ennennäkemättömiä mahdollisuuksia markkinoinnin kohdentamiseen, sisällöntuotantoon ja analytiikkaan. Samaan aikaan, muutos aiheuttaa myös ennennäkemättömiä haasteita.

Vielä muutama vuosi sitten, digimarkkinointi oli varsinainen kultakaivos isoille mainos- ja digitoimistoille. Yritykset ulkoistivat kokonaisia markkinointifunktioita avaimet käteen -palveluna ja toimistot keräsivät kasvavaa liikevaihtoa pitkien sopimusten, kuukausiveloitusten ja isojen projektien myötä.

Pari vuotta myöhemmin, moni perinteinen toimisto on kriisissä. Tekoälytyökalut ovat mahdollistaneet markkinointitehtävien toteuttamisen nopeammin ja halvemmalla ja asiakkaat ovat alkaneet kyseenalaistamaan aiemmat tuntiveloitukset ja pitkät määräaikaiset sopimukset. Asiansa osaava digimarkkinointi freelancer voi hoitaa yksinään sen, johon tarvittiin aiemmin kokonainen tiimi asiantuntijoita.

Yrityksille tämä murros on sekä mahdollisuus että riski. Oikeilla valinnoilla markkinoinnin kustannustehokkuutta voidaan parantaa merkittävästi, mutta väärät kumppanit tai vanhentuneet toimintamallit voivat syödä budjetin ilman mitattavia tuloksia. 

Tekoäly tulee vauhdilla arkeen, mutta monen yrityksen osaaminen laahaa perässä

Vaikka tekoäly tarjoaa lähes rajattomia mahdollisuuksia markkinoinnin kehittämiseen, monessa yrityksessä ei vielä tiedetä, miten sitä hyödynnetään käytännössä liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamiseksi.

Ilman oikeaa osaamista markkinointi ajautuu helposti tilanteeseen, jossa tekemistä ohjaavat työkalut – ei selkeä suunnitelma tai ymmärrys siitä, mikä tuottaa oikeasti tuloksia. Tekoälytyökalut kyllä otetaan käyttöön, mutta niiden hyödyntäminen jää usein pintapuoliseksi.

Muutos ulottuu myös mainostoimistojen ulkopuolelle

Tilanne ei koske pelkästään markkinointitoimistoja, vaan ulottuu koko digimarkkinoinnin ekosysteemiin. Aiemmin lähes voittamattomana pidetty Googlen hakukone näyttää olevan valtavan murroksen keskellä.

Googlen perinteinen hakuliikenne on jo vuosien ajan ollut monen yrityksen tärkein asiakashankintakanava. Nyt tekoälyavusteiset hakukokemukset – kuten ChatGPT, Perplexity ja jopa Googlen oma SGE (Search Generative Experience) – uhkaavat kuitenkin muuttaa tätä pelikenttää perusteellisesti.

Käyttäjät saavat yhä useammin vastaukset suoraan hakutulossivulla ilman, että heidän tarvitsee klikata yritysten verkkosivuille. Tämä kehitys vähentää näkyvyyttä perinteisissä hakutuloksissa ja heikentää orgaanisen liikenteen määrää.

Hakukoneoptimointiin keskittyvän Search Engine Landin mukaan hakukoneen kautta verkkosivuille ohjaava liikenne tulee vääjäämättä laskemaan tulevina vuosina ja se pakottaa yritykset miettimään markkinoinnin strategiaa kokonaan uudelta pohjalta.

Yhteenveto

Vaikka markkina on murroksessa, tarve tulokselliselle digimarkkinoinnille ei ole kadonnut mihinkään. Päinvastoin, paine löytää kustannustehokkaita ja liiketoimintaa oikeasti tukevia ratkaisuja on suurempi kuin koskaan.

Yhä useampi yritys on alkanut kyseenalaistaa pitkät, kalliit ja raskaat toimistomallit. Niiden sijaan haetaan kevyempiä kumppanuuksia ja asiantuntijoita, jotka pystyvät tuottamaan konkreettisia tuloksia ilman turhaa hallintoa ja kiinteitä kustannuksia.

Yhteyshenkilöt

Infinity Grow Oy

Infinity Grow Oy

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Infinity Grow Oy

Joustoluottojen suosio kasvaa ja kuluttajan vastuu korostuu muuttuvassa luottoympäristössä10.4.2025 09:30:25 EEST | Tiedote

Suomen kulutusluottomarkkina on kokenut viime vuosina nopeita muutoksia. Rahoitusalan sääntely on tiukentunut ja samalla uudet digitaaliset lainatuotteet ovat yleistyneet vauhdilla. Yksi näkyvimmistä kehityskuluista on joustoluottojen voimakas nousu osaksi kotitalouksien taloudenhallintaa. Joustavuus tuo mukanaan mahdollisuuksia, mutta myös uudenlaisia riskejä, jotka kuluttajan on hyvä ymmärtää ennen luottopäätöstä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye