Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket

Kuljetusyritysten riskiluokan merkitys kasvaa ajo- ja lepoaikavalvonnassa

Jaa

Euroopan unionin jäsenvaltiot ovat ottaneet käyttöön yhtenäisen laskentakaavan ajo- ja lepoaikojen ja ajopiirtureiden valvonnassa. Kun lievin rikkomus on yhden pisteen arvoinen, kertyy kaikkein vakavimmasta rikkomuksesta 90 pistettä. Havaittujen rikkomusten perusteella lasketaan kuljetusyritysten riskiluokka.

Kuljetusyrityksien riskiluokka muodostuu yritys- ja tienvarsivalvonnassa havaituista rikkomuksista. Ulkomaan liikenteessä tienvarsivalvonta voi olla myös toisen maan viranomaisen tekemää. 

Tätä nykyä työsuojeluviranomainen hyödyntää omassa toimivallan käytön arvioinnissaan Euroopan komission määrittämää riskiluokan laskentakaavaa. Jos kuljetusyrityksellä on yksi kuorma-auto ja auton rikkomusten yhteenlaskettu pistemäärä on yhden työsuojelutarkastuksena tehdyn ajo- ja lepoaikavalvonnan perusteella enintään 100, voidaan asian katsoa olevan kunnossa. Pisteiden noustessa yli sen aina 200 asti, työsuojelutarkastaja antaa viranomaisohjausta työnantajalle. Jos pistemäärä on 201 tai enemmän, yritystä pidetään riskiyrityksenä, mikä voi johtaa muihin hallinnollisiin toimenpiteisiin. 

Yritykseen saattaa kohdentua vuoden aikana useampi valvontatapahtuma. Etenkin riskiyrityksen kohdalla todennäköisyys joutua sekä yritys- että tienvarsivalvontaan kasvaa. Yksittäisen tarkastuksen tiedot säilyvät järjestelmässä kaksi vuotta. Tarkastukset, joissa on todettu asioiden olevan kunnossa, pienentävät vastaavasti riskiluokkaa.

Ajo- ja lepoajoissa havaittu ongelmia

”Valvonnassa tulee liian usein vastaan, että kuljettaja on poistanut kuljettajakorttinsa digitaalisesta ajopiirturista pyrkiessään salaamaan vuorokautisen ajoaikansa ylittymisen tai vuorokautisen lepoaikansa vajaaksi jäämisen. Kyseessä on EU:n neliportaisen rikkomusten vakavuusluokittelun mukaan kolmanneksi vakavin eli erittäin vakava rikkomus. Monesti voi olla jopa niin, että jos kuljettaja olisi rehellisesti ajanut kyseiset rikkomukset kortilleen, lopputulos olisi saattanut jäädä vain lieväksi rikkomukseksi. Ero rikkomusten pisteiden välillä on tällöin 30-kertainen. Toki jos kuljettaja ajaa useamman tunnin liikaa työpäivässään, rikkomuksesta tulee tällöin jo 90 pistettä”, havainnollistaa tarkastaja Ville Gröndahl Pohjois-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueelta.

Viranomaisen näkökulmasta kuljetusyritysten tulisi kiinnittää entistä tarkemmin huomiota ajo- ja lepoaikojen lisäksi ajopiirtureiden käyttöön kokonaisuutena. On hyvä muistaa, että ajopiirtureihin tulee olla asetettuna yrityslukitus, ennen kuin ajoneuvo otetaan kuljetusyrityksessä käyttöön. Lisäksi on tärkeää huolehtia, että ajopiirturin määräaikaistarkastukset on tehty vähintään kahden vuoden välein. Jos nämä eivät ole kunnossa, kuljetusyritykselle tulee 30 virhepistettä per rikkomus. 

”Analogisilla ajopiirtureilla varustetut autot vähenevät ammattikäytössä. Kun tällaisella autolla vaikka vara-autona ajetaan toisinaan, ei ajopiirturilevyn käyttö ole enää rutiininomaista. Asiassa voi korostua yhtä lailla alan konkarin piittaamattomuus ajopiirturilevyn oikeaan käyttöön kuin myös nuoren digiaikaan tottuneen kuljettajan vähäinen kokemus”, Gröndahl toteaa.

Työsuojelutarkastajat havaitsevat yritysvalvonnassa säännöllisesti esimerkiksi rikkomuksia, jotka liittyvät analogisten ajopiirturien keskiötietoihin, aikaryhmävalitsimen käyttöön tai esimerkiksi siihen, että piirturilevy on ollut piirturissa yli vuorokauden. Jokainen yksittäinen tapahtuma on 30 rikkomuspistettä. ”Siksi kuljetusyritysten oma valvonta siihen, että heidän kuljettajansa osaavat käyttää piirturilaitteita oikein ja piirturit pidetään asianmukaisessa käyttökunnossa, on äärimmäisen tärkeää. Kun yritysvalvonnassa valvomme tyypillisesti kuljetusyrityksen ajot kahdeksan viikon jaksolta, ja jos kuljettaja ei esimerkiksi täytä piirturilevyn keskiötietoja oikein, kertyy tällöin rikkomuspisteitä viisipäiväisellä työviikolla kyseiseltä jaksolta 1 200 pistettä”, tarkastaja Ville Gröndahl kertoo.

Myös tietojen tallentamiseen ja säilyttämiseen tulee kiinnittää huomiota. Ajoneuvojen digitaalisten ajopiirturien massamuistien tiedot tulee tallentaa vähintään kahden kuukauden välein ja säilyttää tallennushetkestä eteenpäin yhden vuoden ajan. Jos ajoneuvo on ulkomailla, tiedot pitää tallentaa, kun ajoneuvo palaa Suomeen. Tiedot tulee tallentaa myös, kun kuljetusyritys luovuttaa ajoneuvon pois hallinnastaan. 

Kuljettajalla, joka ajaa analogisella ajopiirturilla varustettua ajoneuvoa, tulee olla ajossa käytetyt ajopiirturilevyt viimeisen 56 vuorokauden ajalta kuluvan päivän lisäksi. Sama 56 päivän sääntö koskee myös digitaalisesta ajopiirturista otettuja tulosteita. Sitä vanhemmat ajopiirturilevyt sekä digipiirturista otetut tulosteet kuljetusyrityksen tulee säilyttää vuoden ajan. Kuljetusyritystä koskevat kuljettajakorttitiedot tulee tallentaa omista sekä tilapäisistä kuljettajista vähintään kolmen viikon välein. Mikäli kuljettaja on kuljetusyrityksessä henkilövuokrausyrityksen kautta, kuljetusyritys voi henkilövuokrausyrityksen kanssa sopia kuljettajan tietojen tallentamisesta. Tärkeintä kuitenkin on, että kuljettajan tiedot ovat saatavilla kuljetusyritystä koskien yritysvalvonnan yhteydessä. Esimerkiksi piirturilevyn väärentäminen, salaaminen, poistaminen tai hävittäminen on 90 pistettä per rikkomus.  

”Ajoittain havaitsemme tilanteita, joissa kuljettaja käyttää väärin perustein saatua kuljettajakorttia tai hänellä on hallussaan toisen kuljettajan kortti. Tällöin jokainen työpäivä, kun hän ajaa kyseisillä korteilla, on 90 rikkomuspistettä. Kuljetusyritysten onkin hyvä tiedostaa vastuunsa kuljettajiensa tekemistä rikkomuksista. On kuljetusyritysten etu, että tarkastuksilla – on ne sitten yritystarkastuksia tai tienvarsivalvontaa – kuljetusyrityksillä olisivat asiat kunnossa ja kuljetusyrityksiin ei kohdentuisi sanktioita. Se toki edellyttää, että kuljetusyritys huolehtii valvontavastuustaan kuljettajiensa toimintaan. Haluaisin uskoa, että jos kuljetusyrityksissä on vain tahtotila tehdä asiat oikein, niin siihen kyllä pystytään myös. Hyvämaineisen yrityksen voisi odottaa olevan myös kilpailuetu markkinoilla”, arvioi Gröndahl.

Lue lisää tiedotteesta: Ajo- ja lepoaikojen valvonta tehostuu merkittävästi 3.3.2025

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tarkastaja Ville Gröndahl
0295 017 612, etunimi.sukunimi@avi.fi
Työsuojelun vastuualue, Pohjois-Suomen aluehallintovirasto

Työsuojeluhallinto

Työsuojelu − tervettä työtä!
Työsuojeluviranomaisena huolehdimme siitä, että työ Suomessa on terveellistä, turvallista ja reilua. Valvomme työn tekemistä työpaikoilla. Annamme myös ohjausta ja neuvontaa sekä kannustamme työpaikkoja omaehtoiseen, ennaltaehkäisevään työsuojelutyöhön.
Työsuojeluhallinnon verkkopalvelu Tyosuojelu.fi

Työsuojeluhallinnon verkkopalvelu Tyosuojelu.fi.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket

Den officiella badsäsongen inleddes 15.6.2025 – de allmänna badstränderna i området för Regionförvaltningsverket i Södra Finland är redo att ta emot badande19.6.2025 11:04:38 EEST | Pressmeddelande

Regionförvaltningsverket i Södra Finland har justerat förteckningen över de allmänna badstränderna inom sitt verksamhetsområde för 2025. I förteckningen över badstränder togs tre nya allmänna badstränder upp och en badstrand som tidigare tagits ur användning öppnades på nytt. I övrigt var de allmänna badstränderna desamma som året innan. I verksamhetsområdet finns det alltså nu 106 allmänna badstränder.

Virallinen uimakausi alkoi 15.6.2025 - Etelä-Suomen aluehallintoviraston alueen yleiset uimarannat ovat valmiina ottamaan vastaan uimarit19.6.2025 11:04:38 EEST | Tiedote

Etelä-Suomen aluehallintovirasto on tarkistanut toimialueensa yleisten uimarantojen uimarantaluettelon vuodelle 2025. Uimarantaluetteloon tuli kolme uutta yleistä uimarantaa ja yksi käytöstä poistettu avattiin uudelleen. Muuten yleiset uimarannat pysyivät samoina kuin edellisenä vuonna. Toimialueella on nyt siis 106 yleistä uimarantaa.

Uppgifter inom småbarnspedagogik, utbildning och kultur överförs till Tillstånds- och tillsynsverket19.6.2025 10:15:16 EEST | Pressmeddelande

Riksdagen godkände den 18.6.2025 lagen om det nya nationella Tillstånds- och tillsynsverket. Verket inleder sin verksamhet vid årsskiftet 2025–2026. Samtidigt upphör verksamheten vid regionförvaltningsverken, NTM-centralerna samt Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården Valvira. De uppgifter inom småbarnspedagogik, utbildning och kultur som tidigare skötts av dessa myndigheter överförs till det nya verket.

Varhaiskasvatuksen, koulutuksen ja kulttuurin tehtävät osaksi Lupa- ja valvontavirastoa19.6.2025 10:15:00 EEST | Tiedote

Uutta valtakunnallista Lupa- ja valvontavirastoa koskeva laki hyväksyttiin eduskunnassa 18.6.2025. Virasto aloittaa toimintansa ensi vuoden alussa. Samalla aluehallintovirastojen, ELY-keskusten sekä sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valviran toiminta päättyy. Virastojen varhaiskasvatusta, koulutusta ja kulttuuria koskevat tehtävät siirtyvät Lupa- ja valvontavirastoon.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye