Betydelsen av ett transportföretags riskvärde ökar i övervakningen av kör- och vilotider
Europeiska unionens medlemsstater har infört en gemensam formel inom tillsynen över kör- och vilotider och färdskrivare. Medan den lindrigaste överträdelsen är värd en poäng, får man för den allvarligaste överträdelsen 90 poäng. Ett transportföretags riskvärde beräknas utifrån observerade överträdelser.
Ett transportföretags riskvärde utgörs av de överträdelser som observerats vid företags- och vägkontroller. I trafiken utomlands kan vägkontrollerna också utföras av en myndighet i ett annat land.
För närvarande använder arbetarskyddsmyndigheten i sin egen bedömning av utövandet av befogenheter en av Europeiska kommissionen fastställd formel för beräkning av riskvärden. Om ett transportföretag har en lastbil och det totala poängantalet för bilens överträdelser utifrån en kontroll av kör- och vilotiderna som gjorts under en arbetarskyddsinspektion är högst 100, kan allt anses vara i sin ordning. Om poängantalet överstiger det upp till 200, ger arbetarskyddsinspektören myndighetshandledning till arbetsgivaren. Om poängantalet är 201 eller högre, betraktas företaget som ett riskföretag, vilket kan leda till andra administrativa åtgärder.
Ett företag kan bli föremål för flera tillsynshändelser under ett år. I synnerhet för riskföretag ökar sannolikheten att bli föremål för både företags- och vägkontroller. Uppgifterna från en enskild inspektion finns kvar i systemet i två år. Inspektioner där allt har konstaterats vara i sin ordning minskar på motsvarande sätt riskvärdet.
Problem i kör- och vilotiderna har observerats
”Inom tillsynen stöter man alltför ofta på att en förare har avlägsnat sitt förarkort från en digital färdskrivare för att försöka dölja att den dagliga körtiden har överskridits eller att dygnsvilan är otillräcklig. Det är enligt EU:s klassificering av en överträdelses allvarlighetsgrad en mycket allvarlig överträdelse, vilket är den tredje allvarligaste typen av överträdelse. Ofta kan det till och med vara så att resultatet skulle ha kunnat bli endast en mindre förseelse om föraren ärligt hade låtit överträdelserna registreras på sitt kort. Skillnaden mellan poängantalen för överträdelserna är då 30-faldig. Om en förare kör flera timmar för mycket under sin arbetsdag resulterar överträdelsen dock i 90 poäng”, illustrerar inspektör Ville Gröndahl vid ansvarsområdet för arbetarskyddet vid Regionförvaltningsverket i Norra Finland.
Ur myndighetens synvinkel borde transportföretag utöver kör- och vilotider fästa mer uppmärksamhet vid användningen av färdskrivare som helhet. Det är bra att komma ihåg att färdskrivare ska vara försedda med företagslås innan ett fordon tas i bruk i transportföretaget. Dessutom är det viktigt att se till att periodiska besiktningar av färdskrivaren har utförts med minst två års mellanrum. Om det finns brister i de här hänseendena får transportföretaget 30 felpoäng per överträdelse.
”Antalet bilar med analoga färdskrivare minskar i yrkestrafiken. När man ibland kör med en sådan bil till exempel som reservbil går det inte längre på rutin att använda ett färdskrivardiagramblad. Det kan handla lika mycket om en branschveteran som inte bryr sig om att använda ett diagramblad på rätt sätt som om en ung, digitalt van förare som saknar erfarenhet”, konstaterar Gröndahl.
Arbetarskyddsinspektörerna upptäcker regelbundet överträdelser som gäller analoga färdskrivare vid företagskontroller, till exempel gällande uppgifterna i mitten av diagrambladet, användningen av aktivitetsväljaren eller till exempel att diagrambladet varit i färdskrivaren i över ett dygn. Varje enskild händelse är 30 överträdelsepoäng. ”Därför är det ytterst viktigt att transportföretagen själva kontrollerar att deras förare kan använda färdskrivarna på rätt sätt och att färdskrivarna hålls i gott skick. I företagstillsynen övervakar vi vanligtvis ett transportföretags körningar under en åttaveckorsperiod, och om en förare till exempel inte fyller i uppgifterna i mitten av diagrambladet på rätt sätt, blir det med fem arbetsdagar i veckan 1 200 poäng för den perioden”, berättar inspektör Ville Gröndahl.
Uppmärksamhet bör också fästas vid hur uppgifterna sparas och lagras. Uppgifterna för fordonen från de digitala färdskrivarnas massminnen ska sparas med minst två månaders mellanrum och lagras i ett år från tidpunkten då de sparades. Om ett fordon befinner sig utomlands ska uppgifterna sparas när fordonet har återvänt till Finland. Uppgifterna ska också sparas när ett transportföretag avstår från besittningen av ett fordon.
En förare som kör ett fordon utrustat med analog färdskrivare ska ha diagrambladen för körningar under de senaste 56 dygnen utöver diagrambladet för den innevarande dagen. Samma 56-dagarsregel gäller även utskrifter från digitala färdskrivare. Diagramblad och utskrifter från digitala färdskrivare som är äldre än så ska transportföretaget spara i ett år. Förarkortsuppgifter för egna och tillfälliga förare som gäller transportföretaget ska sparas med minst tre veckors mellanrum. Om en förare är i ett transportföretag via ett bemanningsföretag, kan transportföretaget komma överens med bemanningsföretaget om hur förarens uppgifter sparas. Det viktigaste är dock att förarens uppgifter finns tillgängliga rörande transportföretaget i samband med en företagskontroll. Att till exempel förfalska, dölja, avlägsna eller förstöra ett diagramblad är 90 poäng per överträdelse.
”Vi upptäcker tidvis situationer där en förare använder ett förarkort som erhållits på felaktiga grunder eller har en annan förares kort i sin besittning. Då är det 90 överträdelsepoäng för varje arbetsdag som föraren kör med de här korten. Därför bör transportföretag vara medvetna om sitt ansvar för överträdelser som deras förare begår. Det ligger i transportföretagens intresse att de vid kontroller – om de så är företags- eller vägkontroller – har ordning på saker och ting och inte utsätts för sanktioner. Det förutsätter förstås att transportföretagen sköter sitt ansvar att övervaka sina förares verksamhet. Jag skulle vilja tro att om transportföretagen bara har viljan att göra saker rätt, så kan de också göra det. Ett företag med gott anseende skulle man också kunna förvänta sig är en konkurrensfördel på marknaden”, bedömer Gröndahl.
Läs mer i pressmeddelandet: Övervakningen av kör- och vilotider effektiviseras avsevärt 3.3.2025
Nyckelord
Kontakter
inspektör Ville Gröndahl
tfn 0295 017 612, fornamn.efternamn@rfv.fi
Ansvarsområdet för arbetarskyddet, Regionförvaltningsverket i Norra Finland
Arbetarskydd - sunt arbete!
I egenskap av arbetarskyddsmyndighet säkerställer vi att arbetet i Finland är sunt, tryggt och rättvist. Vi övervakar hur arbetet utförs på arbetsplatser. Vi tillhandahåller också vägledning och rådgivning samt uppmuntrar arbetsplatser till självmant och förebyggande arbetarskyddsarbete.

Följ Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket
Brister i möjligheten att omedelbart få kontakt med primärvården i Österbottens välfärdsområde19.5.2025 12:30:28 EEST | Pressmeddelande
Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland har gett Österbottens välfärdsområde en anmärkning gällande möjligheten att omedelbart få kontakt med primärvården. Beslutet baserar sig på statistik som regionförvaltningsverket har gått igenom och redogörelser som visar att möjligheten att få kontakt med primärvården i området inte har förverkligats på det sätt som hälso- och sjukvårdslagen förutsätter.
Pohjanmaan hyvinvointialueella puutteita välittömässä yhteydensaannissa perusterveydenhuoltoon19.5.2025 12:30:00 EEST | Tiedote
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto on antanut Pohjanmaan hyvinvointialueelle huomautuksen liittyen välittömän yhteydensaannin puutteisiin perusterveydenhuollossa. Päätös perustuu aluehallintoviraston läpikäymiin tilastoihin ja selvityksiin, jotka osoittavat, että perusterveydenhuollon yhteydensaanti alueella ei ole toteutunut terveydenhuoltolain edellyttämällä tavalla.
Radanvarsifoorumi toi toimijat yhteen lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi19.5.2025 08:08:31 EEST | Tiedote
Etelä-Suomen aluehallintoviraston käynnistämä Radanvarsifoorumi kokosi yhteen useiden kuntien ja eri toimialojen edustajia etsimään ratkaisuja lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukemiseen. Nyt työn tulokset on koottu julkaistuun matkakertomukseen.
Kuljetusyritysten riskiluokan merkitys kasvaa ajo- ja lepoaikavalvonnassa19.5.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Euroopan unionin jäsenvaltiot ovat ottaneet käyttöön yhtenäisen laskentakaavan ajo- ja lepoaikojen ja ajopiirtureiden valvonnassa. Kun lievin rikkomus on yhden pisteen arvoinen, kertyy kaikkein vakavimmasta rikkomuksesta 90 pistettä. Havaittujen rikkomusten perusteella lasketaan kuljetusyritysten riskiluokka.
Småhusbyggare: Kom ihåg att du också ansvarar för arbetssäkerheten19.5.2025 07:33:03 EEST | Pressmeddelande
För en småhusbyggare som så här på våren inleder sitt projekt är det bra att veta att han eller hon som byggherre i sista hand själv ansvarar för arbetssäkerheten på byggarbetsplatsen. Om man inte har kommit överens om ansvarsfördelningen på rätt sätt, kan ett eventuellt olycksfall utöver mänskligt lidande även kosta mycket pengar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum