Power 9 vuotta Suomessa – Televisiokaupan murros näkyy ruutujen koossa
Kun Power avasi ensimmäiset myymälänsä Suomessa yhdeksän vuotta sitten, kodin televisiot olivat pienempiä ja yksinkertaisempia. Nyt televisiokauppa elää näkyvää murrosta, jossa ruutukoot ovat kasvaneet valtavasti, älyominaisuudet ovat arkipäivää ja HD-siirtymä tuo vauhtia laitepäivityksiin.

Ruutukoko kertoo kuluttajakäyttäytymisen muutoksesta. Vielä 10 vuotta sitten myydyin televisiokoko Suomessa oli 32 tuumaa. Se riitti tuolloin useimmille olohuoneisiin. Nyt standardiksi on vakiintunut 55 tuumaa – ja yhä useammin asiakkaat valitsevat jopa 65-tuumaisen mallin; Se, mikä aikanaan oli “iso telkkari”, on nykyään keskikokoinen. Kuluttajien odotukset kuvanlaadusta ja katselukokemuksesta ovat muuttuneet selvästi, Powerin myyntipäällikkö Lauri Räsänen toteaa.
Suomen televisiokanavien siirtyminen teräväpiirtoon on kiihdyttänyt tv-myyntiä merkittävästi. Maaliskuussa myynti tuplaantui viime vuoteen verrattuna – ja huhtikuussa se nelinkertaistui; Huhtikuun lukemat olivat poikkeukselliset. Kyseessä ei ole vain hetkellinen piikki, vaan laajempi ilmiö, jossa vapaa-ajan asuntojen laitteita päivitetään vauhdilla HD-aikaan, Räsänen kertoo.
Mökkikansa suosii pienempiä ruutukokoja – mutta nyt HD:nä. Vaikka kotien olohuoneisiin valitaan entistä suurempia näyttöjä, mökeille ja vapaa-ajan asunnoille haetaan käytännöllisyyttä. Yli kaksi kolmasosaa huhtikuun televisiomyynnistä oli alle 43-tuumaisia malleja; Näemme selvästi, että mökkikansa on nyt liikkeellä. HD-siirtymä koskettaa myös mökkitelkkareita, Räsänen sanoo.
Vielä muutama vuosi sitten älytelevisio oli lisäominaisuus – nyt se on oletus. Moni asiakas sanoo aluksi, ettei tarvitse älyä, mutta valinta päätyy silti älytelevisioon. Televisiota käytetään keskimäärin 7–8 vuotta. Vaikka älytoimintoja ei heti kaipaisi, niiden olemassaolo takaa, että laitetta ei tarvitse vaihtaa, kun käyttötarpeet muuttuvat, Räsänen kertoo.
Powerin yhdeksän toimintavuoden aikana myös asiakaskohtaaminen on muuttunut. Kuluttaja ei tule enää vain hakemaan “telkkaria”, vaan tarvitsee kokonaisratkaisun, joka sopii juuri hänen kotiinsa tai mökilleen. Myyjän rooli on muuttunut tuotetiedon jakajasta asiantuntijaksi; Asiakkaat arvostavat, että heidän tarpeensa huomioidaan kokonaisvaltaisesti, Räsänen kuvaa.
Yhteyshenkilöt
Ville LaaksoMarketing Manager, Power Finland Oy
Puh:+358505168498etunimi.sukunimi@power.fiPower Finland Oy
Power Finland kuuluu Power International AS -konserniin, joka omistaa Power-ketjut Norjassa, Tanskassa, Suomessa sekä Ruotsissa. Pohjoismainen keskusvarasto sijaitsee Ruotsissa. Konsernin liikevaihto on lähes 1,5 miljardia euroa. Power-ketju perustuu äärimmäiseen kustannustehokkuuteen ja sen tavoitteena on tarjota asiakkaalle myymälöissä aina sama hinta kuin Power.fi-nettikaupassa. Suomessa on yli 40 Power-myymälää.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Power Finland Oy
TV-kauppa nelinkertaistui huhtikuussa - mökkikansan telkkarit uusiksi21.5.2025 08:31:01 EEST | Tiedote
Kesäkausi on alkanut, ja mökkikansa suuntaa sankoin joukoin kohti vapaa-ajan asuntojaan. Tänä vuonna mukana kulkevat myös uudet televisiot – tai ainakin pitäisi kulkea. Suomen televisiolähetykset ovat siirtymässä kokonaan teräväpiirtoon (HD), ja monella mökillä tämä tarkoittaa, että vanha kuvaputki saa jäädä eläkkeelle.
Onko äitienpäivälahjahitti IPL-laite turvallinen?8.5.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Kotikäyttöön tarkoitetut IPL-karvanpoistolaitteet (Intense Pulsed Light) ovat nousseet suosioon helppona ja pitkäkestoisena ratkaisuna ihokarvojen poistoon. Äitienpäivälahjahankinta sekä lähestyvä bikinikausi ovat nostaneet tuotteen trendiksi. Samalla herää tärkeä kysymys: ovatko laitteet turvallisia?
Puhelin lojuu laatikossa – miten kierrättää helposti ja turvallisesti?2.5.2025 09:54:14 EEST | Tiedote
Moni suomalainen jättää vanhan puhelimen pöytälaatikkoon lojumaan – ja samalla jää kierrättämättä arvokasta raaka-ainetta. Väärissä käsissä laitteesta myös muodostuu tietoturvariski.
Tietoturva puhelimissa – unohtuuko tämä arjen haavoittuvin kohta?15.4.2025 08:14:45 EEST | Tiedote
Puhelin kulkee mukana kaikkialle – ja sisältää nykyään koko elämämme. Power haluaa nostaa esiin puhelimien tietoturvan merkityksen. Muistammeko suojata tärkeimmän digilaitteemme – itsemme?
Elektroniikkajätteen kierrättämisestä tulisi hyötyä taloudellisesti – Powerin RePOWER -kierrätyspalvelu näyttää esimerkkiä2.4.2025 08:55:00 EEST | Tiedote
Elektroniikkajäte on yksi maailman nopeimmin kasvavista jätelajeista. Kierrättämällä vanhat laitteet voidaan vähentää paitsi kaatopaikoille päätyvän jätteen määrää, myös säästää arvokkaita luonnonvaroja. Silti vain alle 40 % elektroniikkajätteestä kierrätetään*(1). Power kannustaa kierrättämiseen ja palkitsee asiakkaat taloudellisesti RePOWER-kierrätyspalvelussaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme