Keusoten talous tasapainoon: Asukkaat uskovat ennaltaehkäiseviin palveluihin ja digiin
30 keskiuusimaalaista osallistui Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) asukaspaneeliin ja laati hyvinvointialueen päättäjille ehdotuksia talouden tasapainottamiseksi. Keskiuusimaalaiset luottavat ennaltaehkäisevien palveluiden, hyvien digipalveluiden, riittävän tiedottamisen sekä sujuvien ja tehokkaiden prosessien voimaan.

Puntaroiva asukaspaneeli on kansalaisosallistumisen muoto, jossa kutsutaan satunnaisotoksen perusteella kansalaisia puntaroimaan yhteistä asiaa. Keusoten kolmannessa asukaspaneelissa puntaroitiin Keusoten haastavaa taloustilannetta. Panelistit saivat aluksi asiantuntijoilta taustatietoa Keusoten taloudesta, minkä jälkeen he pohtivat yhdessä, miten sitä tulisi tasapainottaa.
Puntaroivan asukaspaneelin loppulausuma luovutettiin Keusoten aluevaltuustolle torstaina 22.5.2025. Loppulausumaan on koottu panelistien yhdessä sopimat toimenpide-ehdotukset päättäjille.
– Oli todella kiinnostavaa olla seuraamassa asukaspaneelin työskentelyä ja heidän tutustumistaan Keusoten talouteen. Ymmärrys hyvinvointialueiden tiukkaan talouteen avasi pohdinnan oikealle tasolle. Asukkaiden ideat ja näkemykset ovat yllättävän samanlaisia kuin päättäjien, ja moni kommentoikin, ettei onneksi tarvitse olla päättäjän roolissa tekemässä näin vaikeita päätöksiä. Kiitän asukaspaneelista saatua hyvää materiaalia ja arvokkaita pohdintoja talouden kanssa työskentelyyn, aluehallituksen puheenjohtaja Helinä Perttu kiittelee.
Tehokkaasti oikeaan palveluun – myös diginä!
Loppulausumassaan panelistit ehdottavat Keusoten päättäjien keskittyvän ennaltaehkäiseviin palveluihin, sujuviin, asiakaslähtöisiin toimintatapoihin ja tiedottamiseen. Tausta-ajatus on, että asiakkaat osaavat hakeutua tehokkaasti oikeaan palveluun ja toisaalta niin sanottujen raskaampien palvelujen tarve vähenee, kun apua saa ennaltaehkäisevästi.
Panelistit kehottavat Keusoten päättäjiä kiinnittämään huomiota myös toimiviin digipalveluihin sekä toiminnan ja tilojen tehostamiseen. Digipalveluita tulisi hyödyntää nykyistä laajemmin eri palveluissa muun muassa sen vuoksi, että se vähentää vastaanottotilojen tarvetta ja toisaalta vapauttaa resursseja lähipalveluista niille, jotka eivät voi käyttää digipalveluita. Asukaspaneeli painotti myös vaikutusten ennakkoarvioinnin merkitystä säästötoimenpiteistä päätettäessä.
– Loppulausuman luovutuksen jälkeen valmistelemme toimenpidesuosituksista toimenpidetaulukot, joiden avulla voidaan seurata niiden etenemistä. Suositusten seuranta oli yksi konkreettinen asia, jonka asukaspaneeli nosti loppukeskusteluissaan esille. Asukaspaneelin terveiset on saatava mukaan myös uusien päättäjien perehdytykseen, ja sitä kautta siirrämme arvokkaat tiedot heille, jotka jatkossa tekevät päätökset mm. säästöihin liittyen, kertoo johtava asiantuntija Tero Seitsonen Keusotelta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tero Seitsonen
johtava asiantuntija
hyvinvointi, terveys ja asiakkuudet
p. 050 497 2554
tero.seitsonen@keusote.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimen ja erikoissairaanhoidon järjestämisestä Hyvinkään, Järvenpään, Nurmijärven, Pornaisten, Tuusulan ja Mäntsälän alueella.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote)
Kotihoidon toiminnanohjausjärjestelmässä häiriö27.6.2025 13:31:57 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella (Keusote) käytettävässä kotihoidon toiminnanohjausjärjestelmässä (Kotihoito Mukana) on häiriö. Keusotessa pyritään varmistamaan kotihoidon toiminta niin, että järjestelmähäiriöllä ei ole vaikutuksia asiakaskäynteihin. Häiriö voi kuitenkin hidastaa kotihoidon asiakaskäyntien suunnittelua ja toteutusta. Tilanne ei edellytä toimenpiteitä kotihoidon asiakkailta.
Keusoten työelämän laatu on pysynyt ennallaan27.6.2025 13:06:12 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella (Keusote) on jo useamman vuoden ajan mitattu säännöllisesti henkilöstön kokemaa työelämän laatua Syke-kyselyllä. Tuoreimman, toukokuussa toteutetun kyselyn mukaan työelämän laatu on Keusotessa pysynyt samalla tasolla viime vuoteen verrattuna.
Keusote vahvistaa henkilöstön osallisuutta päätöksentekoon: henkilöstöpaneelissa työstetään uutta strategiaa ja palvelustrategiaa26.6.2025 12:24:03 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) kutsuu henkilöstöään puntaroivaan henkilöstöpaneeliin. Syyskuussa järjestettävässä henkilöstöpaneelissa valmistellaan hyvinvointialueen uutta strategiaa ja palvelustrategiaa.
Nurmijärveläinen, vastaa asukaskyselyyn ja auta kehittämään tulevaisuuden sote-palveluita!18.6.2025 13:44:13 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) selvittää asukaskyselyn ja -tapahtuman avulla, millainen sosiaali- ja terveyspalveluiden verkosto olisi juuri Nurmijärvelle sopiva.
Aluehallitus käynnisti uuden toimintakautensa ja teki keskeisiä nimityksiä18.6.2025 11:33:48 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) aluehallituksen uusi toimintakausi alkoi 17.6.2025. Ensimmäisessä kokouksessaan aluehallitus teki useita tärkeitä nimityksiä. Aluehallitus nimesi henkilöstö- ja konsernijaoston jäsenet ja valitsi nuorisovaltuuston edustajat lapset, nuoret ja työikäiset -lautakuntaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme