Användningen av grundläggande banktjänster koncentreras till digitala kanaler – prisnivån är i huvudsak oförändrad
Enligt Finansinspektionens bedömning tillgodosågs kundernas rätt till grundläggande banktjänster som helhet på ett adekvat sätt 2024. Uppgifterna i utredningen baserar sig på situationen vid årsskiftet den 31 december 2024.
Grundläggande banktjänster används i huvudsak digitalt
Största delen av bankkunderna använder digitala tjänster för att sköta sina bankärenden. Dessa kanaler är i praktiken tillgängliga dygnet runt. Enligt Finansinspektionens bankenkät har cirka 86 procent av de konsumentkunder som fyllt 15 år och som har ett betalkonto också ett avtal som gör det möjligt att använda nät- och/eller mobilbank. Nät- och mobilbanker används också aktivt. Enligt Statistikcentralen minskar användningen av digitala tjänster på ett betydande sätt först bland dem som fyllt 75 år.
Finansinspektionen anser det viktigt att bankerna beaktar kundernas behov av hjälp, aktivt tillhandahåller digitalt stöd och ger kunderna råd om hur de kan förbereda sig på de ändringar i användningen av banktjänster som åldrandet eventuellt medför.
Antalet kontor och kontantautomater minskade ytterligare
Antalet kontor och automater fortsatte att minska under 2024, vilket har kunnat försämra tillgången på kontorstjänster och kontanter lokalt. Kontanttjänster fanns dock att tillgå under kontorets hela öppettid på flera kontor än året innan.
De som använder digitala tjänster får klart förmånligare banktjänster – i övrigt är prisnivån i huvudsak oförändrad
Prisnivån på grundläggande banktjänster förblev i huvudsak oförändrad under 2024. På samma sätt som tidigare år var det betydligt förmånligare att sköta bankärenden för de kunder som kan sköta sina ärenden via digitala servicekanaler.
Största delen av kunderna betalade inte s.k. listpriser för de grundläggande banktjänsterna, men det finns betydande skillnader mellan servicemodellerna och prissättningen hos de banker som tillhandahåller grundläggande banktjänster. Flera banker erbjuder servicepaket och olika rabattgrunder. Dessa gäller dock i huvudsak digitala tjänster. Även kunder som inte använder digitala tjänster kan påverka de priser som de betalar för banktjänster, särskilt genom att använda direktbetalning eller direktdebitering, e-fakturor eller betalkuvert för återkommande betalningar i stället för att betala på kontoret. Genom att jämföra olika banker kan kunden hitta den tjänsteleverantör som passar honom eller henne bäst.
Finansinspektionen anser att bankerna bör fästa särskild uppmärksamhet vid prissättningsnivån för de kunder som inte använder digitala tjänster. Enligt Finansinspektionens åsikt är det god praxis och främjar kundernas jämlikhet att en del banker tillhandahåller grundläggande banktjänster för kunder som på grund av en skada, funktionsnedsättning eller någon annan motsvarande orsak inte kan använda digitala tjänster till motsvarande pris som för kunder som använder digitala tjänster.
Konsumentkunder har lagstadgad rätt till inlåningsbankers grundläggande banktjänster. Till grundläggande banktjänster hör betalkonton, kontohanteringsinstrument (såsom debetkort), nätbankstjänster och elektroniska autentiseringsverktyg.
Finansinspektionen utreder regelbundet tillgången på och prissättningen av grundläggande banktjänster enligt kreditinstitutslagn. Uppgifterna i utredningen 2024 baserar sig i huvudsak på information om priserna på banktjänster och bankkontoren i webbtjänsten för konsumenter för jämförelse av betalkonton (https://maksutilivertailu.fine.fi/sv), en enkät till bankerna och Finlands Banks statistik.
Se också
Utredning om tillgången på och prissättningen av grundläggande banktjänster 2024
Närmare upplysningar lämnas av
ledande specialist Timo Peltonen
Alla intervjuförfrågningar riktas till Kommunikationens mediejour, telefon 09 183 5030, vardagar kl. 9–16.
Nyckelord
Kontakter
Mediejour
Vår mediejour betjänar journalister på nummer 09 183 50 30 vardagar klockan 9–16, med undantag för skärtorsdag och nyårsafton, då jouren håller öppet klockan 9–13.
Finansinspektionen (FI) är en myndighet med ansvar för finans- och försäkringstillsynen i Finland. Under vår tillsyn står bland annat bankerna, försäkringsbolagen, pensionsbolagen, andra aktörer i försäkringsbranschen, värdepappersföretagen, fondbolagen och börsen. Vi främjar den finansiella stabiliteten, förtroendet för finansmarknaden och skyddet av kunder, investerare och försäkrade.
Andra språk
Följ Finanssivalvonta
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Finanssivalvonta
Finansinspektionens tematiska bedömning: organisationer inom den finansiella sektorn använder artificiell intelligens i sina interna processer, användningen i kundgränssnittet ökar27.6.2025 11:00:00 EEST | Pressmeddelande
Största delen av företagen i den finansiella sektorn uppger att de antingen redan använder AI-lösningar eller att de planerar att införa dem. Största delen av AI-lösningarna används för närvarande i aktörernas interna processer, men tillämpningen i kundgränssnittet kommer att öka under de närmaste åren.
Finanssivalvonnan teema-arvio: finanssisektorin organisaatiot käyttävät tekoälyä sisäisissä prosesseissaan, hyödyntäminen asiakasrajapinnassa lisääntyy27.6.2025 11:00:00 EEST | Tiedote
Suurin osa finanssisektorin yrityksistä kertoo joko jo käyttävänsä tekoälyratkaisuja tai suunnittelevansa sen aloittamista. Valtaosa tekoälyratkaisuista on tällä hetkellä käytössä toimijoiden sisäisissä prosesseissa, mutta soveltaminen asiakasrajapinnassa kasvaa lähivuosina.
FIN-FSA thematic review: financial sector organisations use AI in internal processes, utilisation in the customer interface increases27.6.2025 11:00:00 EEST | Press release
The majority of financial sector companies reported either already using or planning to start using artificial intelligence (AI) solutions. Most of the AI solutions are currently used in the entities’ internal processes, but application in the customer interface is going to increase over the following years.
Den finansiella sektorn i Finland är fortsatt kapitalstark - osäkerheten kastar en skugga över de ekonomiska utsikterna11.6.2025 09:10:00 EEST | Pressmeddelande
Läget i den finansiella sektorn i Finland har varit fortsatt stabilt under början av året, fastän USA:s tullar, hotet om en avmattning i den ekonomiska tillväxten och andra geopolitiska spänningar har gått hårt åt finansmarknaden och det allmänna förtroendet. I fråga om cyberhoten har läget i Finland varit huvudsakligen lugnt, men bedrägerier och nätfiske av bankkoder har ökat, vilket framhäver behovet av vaksamhet hos både de finansiella aktörerna och kunderna. Det osäkra ekonomiska och geopolitiska läget påverkar omvärlden också framöver.
Suomen finanssisektorin vakavaraisuus säilynyt vahvana – epävarmuus varjostaa talousnäkymiä11.6.2025 09:10:00 EEST | Tiedote
Suomen finanssisektorin tilanne on pysynyt alkuvuonna vakaana, vaikka Yhdysvaltain asettamat tullit, talouskasvun hidastumisen uhka ja muut geopoliittiset jännitteet ovat riepotelleet rahoitusmarkkinoita ja yleistä luottamusta. Kyberuhkien osalta tilanne on säilynyt pääosin Suomessa rauhallisena, mutta huijaukset ja pankkitunnusten kalastelu ovat lisääntyneet, mikä korostaa tarvetta sekä finanssisektorin toimijoiden että asiakkaiden valppaudelle. Epävarma taloudellinen ja geopoliittinen tilanne vaikuttaa toimintaympäristöön myös jatkossa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum