Användningen av grundläggande banktjänster koncentreras till digitala kanaler – prisnivån är i huvudsak oförändrad
Enligt Finansinspektionens bedömning tillgodosågs kundernas rätt till grundläggande banktjänster som helhet på ett adekvat sätt 2024. Uppgifterna i utredningen baserar sig på situationen vid årsskiftet den 31 december 2024.
Grundläggande banktjänster används i huvudsak digitalt
Största delen av bankkunderna använder digitala tjänster för att sköta sina bankärenden. Dessa kanaler är i praktiken tillgängliga dygnet runt. Enligt Finansinspektionens bankenkät har cirka 86 procent av de konsumentkunder som fyllt 15 år och som har ett betalkonto också ett avtal som gör det möjligt att använda nät- och/eller mobilbank. Nät- och mobilbanker används också aktivt. Enligt Statistikcentralen minskar användningen av digitala tjänster på ett betydande sätt först bland dem som fyllt 75 år.
Finansinspektionen anser det viktigt att bankerna beaktar kundernas behov av hjälp, aktivt tillhandahåller digitalt stöd och ger kunderna råd om hur de kan förbereda sig på de ändringar i användningen av banktjänster som åldrandet eventuellt medför.
Antalet kontor och kontantautomater minskade ytterligare
Antalet kontor och automater fortsatte att minska under 2024, vilket har kunnat försämra tillgången på kontorstjänster och kontanter lokalt. Kontanttjänster fanns dock att tillgå under kontorets hela öppettid på flera kontor än året innan.
De som använder digitala tjänster får klart förmånligare banktjänster – i övrigt är prisnivån i huvudsak oförändrad
Prisnivån på grundläggande banktjänster förblev i huvudsak oförändrad under 2024. På samma sätt som tidigare år var det betydligt förmånligare att sköta bankärenden för de kunder som kan sköta sina ärenden via digitala servicekanaler.
Största delen av kunderna betalade inte s.k. listpriser för de grundläggande banktjänsterna, men det finns betydande skillnader mellan servicemodellerna och prissättningen hos de banker som tillhandahåller grundläggande banktjänster. Flera banker erbjuder servicepaket och olika rabattgrunder. Dessa gäller dock i huvudsak digitala tjänster. Även kunder som inte använder digitala tjänster kan påverka de priser som de betalar för banktjänster, särskilt genom att använda direktbetalning eller direktdebitering, e-fakturor eller betalkuvert för återkommande betalningar i stället för att betala på kontoret. Genom att jämföra olika banker kan kunden hitta den tjänsteleverantör som passar honom eller henne bäst.
Finansinspektionen anser att bankerna bör fästa särskild uppmärksamhet vid prissättningsnivån för de kunder som inte använder digitala tjänster. Enligt Finansinspektionens åsikt är det god praxis och främjar kundernas jämlikhet att en del banker tillhandahåller grundläggande banktjänster för kunder som på grund av en skada, funktionsnedsättning eller någon annan motsvarande orsak inte kan använda digitala tjänster till motsvarande pris som för kunder som använder digitala tjänster.
Konsumentkunder har lagstadgad rätt till inlåningsbankers grundläggande banktjänster. Till grundläggande banktjänster hör betalkonton, kontohanteringsinstrument (såsom debetkort), nätbankstjänster och elektroniska autentiseringsverktyg.
Finansinspektionen utreder regelbundet tillgången på och prissättningen av grundläggande banktjänster enligt kreditinstitutslagn. Uppgifterna i utredningen 2024 baserar sig i huvudsak på information om priserna på banktjänster och bankkontoren i webbtjänsten för konsumenter för jämförelse av betalkonton (https://maksutilivertailu.fine.fi/sv), en enkät till bankerna och Finlands Banks statistik.
Se också
Utredning om tillgången på och prissättningen av grundläggande banktjänster 2024
Närmare upplysningar lämnas av
ledande specialist Timo Peltonen
Alla intervjuförfrågningar riktas till Kommunikationens mediejour, telefon 09 183 5030, vardagar kl. 9–16.
Nyckelord
Kontakter
Mediejour
Vår mediejour betjänar journalister på nummer 09 183 50 30 vardagar klockan 9–16, med undantag för skärtorsdag och nyårsafton, då jouren håller öppet klockan 9–13.
Finansinspektionen (FI) är en myndighet med ansvar för finans- och försäkringstillsynen i Finland. Under vår tillsyn står bland annat bankerna, försäkringsbolagen, pensionsbolagen, andra aktörer i försäkringsbranschen, värdepappersföretagen, fondbolagen och börsen. Vi främjar den finansiella stabiliteten, förtroendet för finansmarknaden och skyddet av kunder, investerare och försäkrade.
Andra språk
Följ Finanssivalvonta
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Finanssivalvonta
Finansinspektionen varnar för ökade investeringsbedrägerier15.9.2025 13:00:00 EEST | Pressmeddelande
Investeringsbedrägerierna och bedrägeriförsöken har ökat betydligt i antal under det senaste året både i Finland och globalt. Finansinspektionen uppmanar investerarna till försiktighet framför allt med oombedda investeringserbjudanden och investeringstips. Utnyttjandet av sociala medier för investeringsbedrägerier har ökat betydligt.
Finanssivalvonta varoittaa lisääntyneistä sijoitushuijauksista15.9.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
Sijoitushuijausten ja niiden yritysten määrä on kasvanut merkittävästi viimeisen vuoden aikana sekä Suomessa että kansainvälisesti. Finanssivalvonta kehottaa sijoittajia varovaisuuteen erityisesti, jos heitä lähestytään odottamattomilla sijoitustarjouksilla tai -vinkeillä. Sosiaalisen median hyödyntäminen sijoitushuijauksissa on lisääntynyt merkittävästi.
FIN-FSA warns of rising investment scams15.9.2025 13:00:00 EEST | Press release
The number of investment scams and their attempts has increased significantly in the last year, both in Finland and internationally. The FIN-FSA urges investors to be careful, particularly if they are approached with unsolicited investment offers or tips. The use of social media in investment scams has risen significantly.
Den finansiella sektorn har klarat av utmaningarna med den föränderliga omvärlden väl – särskilt fokus ska läggas på att bekämpa bedrägerier15.9.2025 10:00:00 EEST | Pressmeddelande
Det finns optimism i den finländska ekonomin trots svårigheterna: näringslivets förtroende har stärkts och konsumenternas aktivitet på bostadsmarknaden har ökat. Kapitaltäckningen i banksektorn var fortsatt stark under första halvåret, liksom solvensen inom pensions- och försäkringssektorn. Den inhemska fondsektorn återhämtade sig från det föränderliga marknadsläget under våren, och i juni hade fondkapitalen nästan stigit tillbaka till den rekordnivå som rått i början av året. Situationen för öppna fastighetsfonder var dock alltjämt besvärlig. De finansiella aktörerna har klarat av utmaningarna med den föränderliga omvärlden väl, men sektorn måste lägga särskilt fokus på att bekämpa bedrägerier.
Finanssisektori on kestänyt hyvin epävakaan toimintaympäristön haasteet – erityistä huomiota kiinnitettävä huijausten estämiseen15.9.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Suomen taloudessa on vaikeuksista huolimatta toiveikkuutta: elinkeinoelämän luottamus on kohentunut ja kuluttajien aktiivisuus asuntomarkkinoilla lisääntynyt. Vuoden ensimmäisellä puolikkaalla pankkisektorin vakavaraisuus säilyi edelleen vahvana. Myös eläke- ja vakuutussektorilla vakavaraisuus on edelleen vahva. Kotimainen rahastosektori palautui kevään epävakaasta markkinatilanteesta, ja kesäkuussa rahastopääomat olivat palanneet lähes alkuvuoden ennätystasolleen. Avointen kiinteistörahastojen tilanne jatkui kuitenkin vaikeana. Finanssisektorin toimijat ovat kestäneet hyvin epävakaan toimintaympäristön haasteet, mutta sektorin on kiinnitettävä erityistä huomiota huijausten estämiseen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum