Tampereen yliopisto

Väitös: Digitaalisessa maailmassa kuluttajien yksityisyyskokemus on jatkuvassa muutoksessa

Jaa

Kuluttajien kokemus henkilökohtaiseen dataan liittyvästä yksityisyydestä ei ole pysyvä, vaan rakentuu yhä uudelleen arjen tilanteissa. KTM Johanna Horppu esittää väitöskirjassaan, että yksityisyys on monitasoinen käsite, johon liittyviä päätöksiä ei tehdä vain tiedon, vaan myös tunteiden perusteella.

Henkilö, jolla on lyhyet ruskeat hiukset, seisoo puupaneeliseinän edessä ja hymyilee. Hän on pukeutunut valkoiseen takkiin ja oranssiin puseroon.
Johanna Horppu (Kuva: Harry Beech)

Kauppatieteiden maisteri Johanna Horpun väitöskirja tarkastettiin julkisesti Tampereen yliopiston johtamisen ja talouden tiedekunnassa perjantaina 6.6.2025.

***

Johanna Horpun markkinoinnin alan väitöskirja laajentaa käsitystä yksityisyydestä digitaalisten teknologioiden ja henkilökohtaisen datan kontekstissa. Tutkimuksen mukaan yksityisyyteen liittyviä päätöksiä ei tehdä tyhjiössä. Kuluttajien käsitys ja kokemus yksityisyydestä muuttuvat hetkestä toiseen, ja niitä muokkaavat monet eri tahot.

– Käsityksemme yksityisyydestä muovautuu osana jokapäiväistä elämäämme, kun altistumme erilaisille näkemyksille mediassa tai kun vuorovaikutamme erilaisten teknologisten laitteiden ja sovellusten kanssa, Horppu kertoo. 

Väitöstutkimuksessa yksityisyyttä tarkastellaan sosiomateriaalisena käsitteenä, jolloin yksityisyys rakentuu erilaisten sosiaalisten ja materiaalisten tekijöiden vuorovaikutuksessa. Sosiaalisia tekijöitä ovat esimerkiksi yhteiskunnassa vallalla olevat käsitykset yksityisyyden merkityksestä, kun taas materiaalisia tekijöitä edustavat arkipäiväiset teknologiat. 

Väitöskirja koostuu kolmesta osatutkimuksesta, jotka keskittyvät erityisesti tulevaisuuden teknologioihin. Osatutkimuksissa analysoitiin esimerkiksi sitä, miten media-aineistossa visioidaan yksityisyyden tulevaisuutta metaversumissa, eli uudenlaisessa virtuaalitodellisuudessa. Lisäksi aineistoa kerättiin työpajoissa, joissa ryhmissä pelattavan kuvittelupelin avulla pohdittiin tulevaisuuden älykotia ja siihen liittyviä yksityisyyskysymyksiä. Kokonaisuudessaan tutkimus korostaa sitä, että kokemus yksityisyydestä pohjautuu vahvasti erilaisille tunteille.

– Markkinoinnin alalla yksityisyyttä on tyypillisesti tarkasteltu näkökulmasta, jossa kuluttajien oletetaan tekevän rationaalisia laskelmia sen suhteen, luovuttavatko he dataansa yritysten käyttöön. Väitöskirjani kuitenkin esittää, että yksityisyyteen liittyvät päätökset perustuvat pitkälti tilanteissa herääviin tunteisiin, mikä tekee kuluttajien käyttäytymisen ennustamisesta haastavaa, Horppu toteaa. 

Yritysten tulisikin kiinnittää huomiota tunteiden rooliin ja ymmärtää yksityisyyden kontekstisidonnaisuuus. Yksityisyyskäytänteiden ei siis tulisi pelkästään keskittyä tarjoamaan kuluttajille lisää informaatiota siitä, miten heidän tietojaan käytetään hyväksi.

– Tietosuojaselosteet ovat pitkiä ja monimutkaisia, eivätkä kuluttajat pysty helposti ymmärtämään niiden sisältöä. Tietosuojaselosteiden sijaan tulisi panostaa innovatiivisiin tapoihin tuoda tieto lähemmäksi kuluttajia niin, että kerättyyn dataan muodostuu tunneside, Horppu selventää.

Tämän lisäksi dialogia kuluttajien ja yritysten välillä tulisi parantaa ja tarjota kuluttajille enemmän joustavuutta valita, missä tilanteessa he haluavat luovuttaa dataansa ja missä eivät. Tällainen yksityisyyteen panostaminen voi tulevaisuudessa toimia yrityksen erottautumistekijänä kiihtyvässä kilpailussa. 

Yksityisyydellä on merkitystä myös yhteiskunnallisella tasolla

Lainsäädäntöön tutkimus tuo uutta tietoa korostamalla sitä, kuinka yksityisyys on kiinteästi kytköksissä yhteiskunnan toimintaan valvonnan kautta. 

– Yksityisyyttä lähestytään keskustelussa usein yksilön näkökulmasta. Vaikka yksittäisen ihmisen tietojen suojelu on tärkeää, tulisi katse kohdistaa myös siihen, miten yksityisyys linkittyy yhteiskunnallisella tasolla datan massakeruuseen ja hyödyntämiseen vallankäytön välineenä, Horppu kertoo.

Yksityisyys on monisäikeinen käsite, johon liittyy myös useita ristiriitoja. Yritysten tulisi huolehtia asiakkaiden yksityisyydestä ja toisaalta tarjota heille personoituja palveluita. Kuluttajat taas ovat samaan aikaan huolissaan siitä, miten heidän dataansa kerätään, mutta haluavat kuitenkin nauttia personoinnin tuomista eduista.

– Väitöstutkimuksessani esitelty näkökulma yksityisyyteen tarjoaa syvällisempää ymmärrystä siitä, miten käsitys ja kokemus yksityisyydestä rakentuvat eri tekijöiden vuorovaikutuksessa. Tämän ymmärryksen avulla voidaan myös paremmin etsiä tasapainoa yksityisyyteen liittyvien ristiriitojen välillä, Horppu toteaa. 

Väitöstilaisuus perjantaina 6. kesäkuuta

Kauppatieteiden maisteri Johanna Horpun kauppatieteiden alaan kuuluva väitöskirja Reconceptualising Privacy in a Digital World: A sociomaterial perspective tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston johtamisen ja talouden tiedekunnassa perjantaina 6.6.2025 klo 12 alkaen Väinö Linna -salissa (Linna-rakennus, Kalevantie 5). Vastaväittäjänä toimii dosentti Niklas Sörum Boråsin yliopistosta. Kustoksena toimii professori Hannu Saarijärvi johtamisen ja talouden tiedekunnasta.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Johanna Horppu
johanna.horppu@tuni.fi

Linkit

Tampereen yliopisto kytkee yhteen tekniikan, terveyden ja yhteiskunnan tutkimuksen ja koulutuksen. Teemme kumppaniemme kanssa yhteistyötä, joka perustuu vahvuusalueillemme sekä uudenlaisille tieteenalojen yhdistelmille ja niiden soveltamisosaamiselle. Luomme ratkaisuja ilmastonmuutokseen, luontoympäristön turvaamiseen sekä yhteiskuntien hyvinvoinnin ja kestävyyden rakentamiseen. Yliopistossa on 22 000 opiskelijaa ja henkilöstöä yli 4 000. Rakennamme yhdessä kestävää maailmaa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Tampereen yliopisto

Viabundus-tietokanta esittelee Suomen keskiajan ja uuden ajan alun tieverkostoa24.7.2025 11:08:03 EEST | Tiedote

Suomen alueen keskiaikaiset ja varhaismodernit maantiet sekä teiden varsilla olevat etappipaikat on nyt julkaistu kaikille avoimella digitaalisella kartalla. Kolmivuotisessa Viabundus Suomi 1350–1650 -tutkimushankkeessa koottiin Suomen alueen liikennereittejä ja etappipaikkoja koskeva historiallinen paikkatieto yhtenäiseksi tietokannaksi, ja huhtikuussa 2025 tiedot julkaistiin osana eurooppalaista Viabundus-tietokantaa.

290 000 viestiä vihapuheesta – tutkimus selvitti, millaista on keskustelu vihapuheesta somessa24.6.2025 09:15:00 EEST | Tiedote

Tutkijat ovat julkaisseet ensimmäisen vihapuhetta metatasolla käsittelevän, laajaan keskusteluaineistoon pohjautuvan tutkimusartikkelin. Tutkimuksen mukaan vihapuheen käsitteen avulla käydään kamppailua tiedosta, totuudesta ja yhteiskunnallisista valta-asetelmista. Keskusteluissa vihapuhetta normalisoitiin ja oikeutettiin samalla väheksyen sen vaikutuksia sekä yhteiskuntaan että vihapuheen kohteisiin.

Väitös: Koulun keskustelukulttuuri ja sosiaalinen pääoma vahvistavat ruotsinkielisten nuorten luottamusta poliittisiin kykyihinsä19.6.2025 10:21:48 EEST | Tiedote

Valtiotieteen maisteri Venla Hannuksela selvittää väitöskirjassaan, miksi ruotsinkieliseen vähemmistöön kuuluvat suomalaisnuoret luottavat kykyihinsä ymmärtää politiikkaa ja vaikuttaa siihen enemmän kuin suomenkieliset nuoret. Tutkimus tunnistaa kaksi selitystä: ruotsinkielisten koulujen avoimemman poliittisen keskusteluilmapiirin ja ruotsinkielisten vahvemman sosiaalisen yhteisön. Vaikka vähemmistöasema osaltaan selittää ruotsinkielisten tilannetta, koulujen poliittiseen keskusteluun ja nuorten yksinäisyyden torjumiseen panostamalla voidaan vahvistaa kaikkien nuorten poliittisen osallistumisen edellytyksiä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye