Vihreät vaativat joukkoliikennejärjestelmän säilyttämistä – infrakorvaussopimus on purettava heti

Jaa

Pääkaupunkiseudun joukkoliikennejärjestelmä uhkaa romuttua, koska menettelyä, jossa HSL joutuu korvaamaan kunnille esimerkiksi raitiotieväylien, varikkojen tai muun infran rakentamisen kustannukset eli ns. infrakorvaussopimusta ei ole saatu purettua. HSL joutuu siirtämään kaikki nämä kuntien rakentamiskustannukset lipunhintoihin. Vihreät vaativat välitöntä infrakorvausten ja HSL:n talouden erottamista. Tämä tarkoittaisi joukkoliikenteen lipunhintojen nousukierteen katkaisemista.

Kuntien johto vaatii lipunhintojen korottamista ja niin sanotun kuntaosuuden eli kuntien verotuloista rahoitettavan osuuden lipun hinnasta pudottamista 55 prosenttiin samaan aikaan, kun ne nostavat HSL:ltä yhä suurempia infrakorvauksia itselleen. 

Infrakorvaussopimus nostaa HSL:n kustannuksia niin reippaasti, että vaikka lipunhintoja korotettaisiin 6,4 prosenttia joka vuosi ja leikattaisiin liikenteestä 5 miljoonaa, ei kuntaosuuksia saataisi laskettua kuntien vaatimalle tasolle vuoteen 2029 mennessä. Lisäksi pelkästään vuonna 2029 Vantaan ratikan aloittaessa liikennöinnin HSL joutuu maksamaan infrakorvauksia yli 60 miljoonaa euroa lisää. Käytännössä ratikoita ei siis olisi varaa ottaa käyttöön, koska HSL joutuu maksamaan Vantaalle radan rakentamisesta korvausta jatkuvasti.

Yli kolmen prosentin korotus lipunhinnoissa alkaa vähentää joukkoliikenteen käyttöä jyrkemmin. Palveluiden leikkaukset vähentävät joukkoliikenteen käyttöä vielä voimakkaammin. 

Espoon alueella tehtiin simulaatio, jossa leikattiin liikennettä. Liikenteen leikkaukset eivät tuoneet säästöjä, koska lipputulot vähenivät, mutta eivät myöskään siksi, että infrakorvaukset alkavat olla niin suuri osa HSL:n kaikista kustannuksista.

HSL ei voi vaikuttaa infrakorvauksiin tehostamalla liikennettä tai muita kustannuksia. Infrakorvaukset ovat suurten kuntien sopima malli, jossa kaupunkikehittämisen kustannukset maksetaan 5 prosentin laskennallisella korolla lipun hinnoissa kunnille – vaikka kunnat saavat pääosin maan arvon nousun kautta katettua investointien kustannukset.

Missään muualla maailmassa kaupunkikehitystä eli maan arvon nousua ja joukkoliikenteen infran rakentamista (esim. sillat, radat) ei rahoiteta lipunhinnoin, sillä se johtaisi joukkoliikenteen alasajoon.  

Elinkeinoelämä, ihmisten arki, koululaiset ja ympäristö tarvitsevat toimivan joukkoliikennejärjestelmän – autoilijoista puhumattakaan. Ilman joukkoliikennettä ruuhkat lamaannuttaisivat autoliikenteen. 

Vihreät vaativat välitöntä infrakorvausten ja HSL:n talouden erottamista. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Sirpa "Siru" KauppinenHSL:n hallituksen jäsen, Vihreät, Vantaa

Puh:040 5404 691

Pekka SauriHSL:n hallituksen varapuheenjohtaja, Vihreät, Helsinki

Puh:050 0433464

Heli HalavaHSL:n hallituksen jäsen, Vihreät, Espoo

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin Vihreät ry

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye