Matkustajilta kiitettävä yleisarvosana joukkoliikenteelle

Jaa

Kevään 2025 HSL:n joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimuksessa 82 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Syksyllä 2024 tyytyväisten matkustajien osuus oli 83 prosenttia.

Nainen seisoo ratikassa käytävällä kännykkä kädessään, nojaa tolppaan ja katsoo hieman kameran ohi hymyillen tyytyväisenä
Matkustaja ratikassa, brändikuva Veikko Kähkönen

Pikaraitiovaunuilla ja metrolla matkustavista tyytyväisten osuus oli 86 prosenttia. Raitiovaunuilla matkustavista osuus oli 81 prosenttia. Lähijunaliikenteessä ja bussiliikenteessä osuus oli 80.

Metromatkustajista 87 prosenttia oli tyytyväisiä liikennöinnin täsmällisyyteen, pikaraitiovaunuilla matkustavista osuus oli 86 prosenttia,  lähijunaliikenteessä 84 prosenttia, raitioliikenteessä 80 prosenttia ja bussiliikenteessä 70 prosenttia.

Matkustajista 81 prosenttia katsoi, että matkalipuntarkastajien toiminta on kohteliasta ja asiallista. Lipun ostamisen koki helpoksi 83 prosenttia. Matkustajista 46 prosenttia koki, että HSL kuuntelee ja huomioi hänen tarpeensa. Joukkoliikennevälineiden siisteyteen oli tyytyväisiä 78 prosenttia matkustajista.

Matkustajien tyytyväisyys liikennöinnin täsmällisyyteen sekä matkanteon nopeuteen ja sujuvuuteen parani kaikissa kulkumuodoissa. Suurin parannus täsmällisyyteen oli raitioliikenteessä.

Parhaimman kokonaisarvosanan saivat raitiotielinja 13, lähiliikenteen Y juna ja bussilinja 642.

HSL mittaa vuosittain matkustajien tyytyväisyyttä joukkoliikennepalveluihin bussi-, raitiovaunu-, metro- ja lähijunaliikenteessä tehtävällä kyselytutkimuksella. Keväällä 2025 tehtyyn kyselyyn osallistui noin 24 000 matkustajaa.

https://louhin.hsl.fi/asty/

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Helsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2024 HSL:n toimintakulut olivat 894 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 872 miljoonaa euroa. HSL:n liikennevälineiden kyytiin noustiin vuoden 2024 aikana 361 miljoonaa kertaa, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista.
Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/medialle

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

HSL-lippukauppa nyt auki – myös näistä kanavista voi ostaa lippuja 24.9. alkaen24.9.2025 10:59:45 EEST | Tiedote

Nyt HSL-korttia voi jälleen ladata netissä – uusi helppokäyttöinen HSL-lippukauppa on avattu. Lippukaupassa voi ladata kausilippuja ja arvoa eli rahaa HSL-kortille. Netissä voi ladata myös toisen henkilön HSL-korttia, esimerkiksi lapsen, vanhemman tai ystävän. Lippuja on saatavilla kaikille vyöhykkeille ja kaikille asiakasryhmille. Netistä ostettu lippu tai arvo näkyy HSL-kortilla heti ostamisen jälkeen.

HSL-kortit vaiheittain käyttöön lukijalaitteilla tiistai-illasta 23.9. alkaen23.9.2025 18:02:01 EEST | Tiedote

Asemien ja liikennevälineiden lukijalaitteet alkavat vaiheittain lukea HSL-kortteja tiistai-illasta 23.9. alkaen. Sen jälkeen voi jälleen ostaa kertalippuja HSL-kortille ladatulla arvolla ja näyttää kortilla olevan kausilipun lukijalle. Myös ennakkoon kertakortille ostetut kerta- ja vuorokausiliput toimivat lukijalaitteilla tiistai-illasta alkaen sitä mukaan, kun lukijalaite on siirretty uuteen taustajärjestelmään.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye