Vanhempia huolestuttaa somesisältö, mutta vain harva suojaa lastaan digimaailmassa
Powerin Perheen ruutuaikatutkimus: Vain 20 % vanhemmista on ottanut käyttöön sovelluksia, jotka estävät lapsen pääsyn epäsopiviin sisältöihin
Power Finlandin huhtikuussa 2025 teettämä Perheen ruutuaikatutkimus tuo esiin ristiriidan, johon moni perhe törmää arjessa: vaikka suurin osa vanhemmista on huolissaan lapsensa kohtaamista verkkosisällöistä, vain viidesosa on ryhtynyt konkreettisiin toimiin niiden rajoittamiseksi.

Perheen ruutuaikatutkimuksen mukaan 76 % lapsista viettää päivittäin aikaa digisisältöjen parissa ilman aikuisen läsnäoloa. YouTube, pelit ja viestipalvelut kuuluvat lapsen arkeen, mutta moni kuluttaa sisältöä täysin ilman aikuisen valvovaa silmää.
– Vanhemmat tietävät, että lapsi voi törmätä ahdistaviin tai epärealistisiin sisältöihin. Huoli on oikeutettu, mutta yksin valvonta ei riitä. Lapsen digielämä kaipaa kohtaamista ja keskustelua, sanoo Power Finland Oy:n toimitusjohtaja Juha-Mikko Saviluoto.
Vanhemmat kertovat pelkäävänsä muun muassa:
- väkivaltaisia tai pelottavia videoita
- ulkonäkö- ja kehopaineita vahvistavaa sisältöä
- seksuaalista sisältöä tai sopimattomia kontakteja
- sisältöjä, jotka aiheuttavat unettomuutta tai ahdistusta
Powerin mukaan digikasvatus ei voi perustua pelkkiin kieltoihin, vaan tietoisen aikuisen kannattaa osoittaa kiinnostusta ja rohkeutta tulla osaksi lapsen digitaalista maailmaa.
– Meidän vanhempien ei tarvitse olla someasiantuntijoita, mutta meidän täytyy olla kiinnostuneita - kysyä lapsen ajatuksia ja näyttää kiinnostusta heidän maailmaansa kohtaan. Tämän rinnalle kannattaa myös hankkia jokin saatavilla oleva turvapalvelu, jolla pystyy valvomaan ja rajaamaan sitä, millaista sisältöä lapset netissä kuluttavat, Saviluoto muistuttaa.
Tutkimuksen mukaan vain 20 % vanhemmista kertoo ottaneensa käyttöön sovelluksia, joilla voi rajoittaa tai estää pääsyä epäsopiville sivustoille tai videoihin. Tällaisia työkaluja ovat esimerkiksi perheille suunnattu turvapalvelu Power Safe, Google Family Lin tai YouTube Kids – mutta käyttö on edelleen hajanaista ja satunnaista.
Power peräänkuuluttaa digikumppanuutta: vanhempi ei voi ulkoistaa turvallisuutta teknologialle – mutta teknologiaa voi käyttää fiksusti apuna.
Faktat lyhyesti:
- 76 % lapsista viettää päivittäin aikaa digisisältöjen parissa ilman aikuisen läsnäoloa
- Vain 20 % vanhemmista on ottanut käyttöön sisältöä estäviä sovelluksia
- Vanhempien huoli koskee erityisesti sopimattomia, väkivaltaisia tai ulkonäköpaineita luovia sisältöjä
- Power muistuttaa: lasten digitaalinen elämä kaipaa läsnäoloa, ei pelkästään rajoja
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha-Mikko SaviluotoToimitusjohtajaPower Finland Oy
Puh:03050305etunimi.sukunimi@power.fiPower Finland Oy
Power Finland kuuluu Power International AS -konserniin, joka omistaa Power-ketjut Norjassa, Tanskassa, Suomessa sekä Ruotsissa. Pohjoismainen keskusvarasto sijaitsee Ruotsissa. Konsernin liikevaihto on lähes 1,5 miljardia euroa. Power-ketju perustuu äärimmäiseen kustannustehokkuuteen ja sen tavoitteena on tarjota asiakkaalle myymälöissä aina sama hinta kuin Power.fi-nettikaupassa. Suomessa on yli 40 Power-myymälää.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Power Finland Oy
Tutkimus paljastaa joululahjojen palautusrumban todelliset syyt19.12.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Powerin tuoreen joulututkimuksen mukaan valtaosa lahjapalautuksista johtuu väärästä mallista, tuplalahjasta tai siitä, ettei lahja vastannut saajan tarpeita. Laatuongelmat ovat palautusten syynä vain harvoin. Tutkimukseen vastasi 300 suomalaista kuluttajaa marraskuussa 2025.
Suomalaisten jouluostoskäyttäytyminen on muuttunut: tutkimus paljastaa 4 muutosta ja yllättävän trendin15.12.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Powerin tuore joulututkimus paljastaa, että suomalaisten lahjaostaminen on muuttunut monikanavaiseksi ja joustavaksi. Käytettyjen ja uusien lahjojen yhdistäminen on noussut selväksi trendiksi, ostokset painottuvat viimeisiin päiviin ennen joulua ja lahjoissa suositaan arkea keventäviä laitteita. Kyselyyn vastasi 300 suomalaista marraskuussa 2025.
Nämä 7 teknologialahjaa ovat suomalaisten joulutoivelistan kärjessä8.12.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Suomalaiset valitsevat tänä jouluna lahjoja, joista on iloa ja konkreettista hyötyä arkeen. Powerin tuore joulututkimus paljastaa, että teknologialahjat koetaan “varmaksi valinnaksi”, ja toivelistojen kärjessä korostuvat käytännölliset, arkea helpottavat laitteet. Kyselyyn vastasi 300 suomalaista kuluttajaa marraskuussa 2025.
Powerin Black Week ennätyksellinen: myynti kasvoi lähes 12 % ja robotti-imurien kysyntä tuplaantui3.12.2025 19:26:04 EET | Tiedote
Powerin Black Week -kampanja keräsi tänä vuonna ennätysyleisön, ja kokonaismyynti kasvoi peräti lähes 12 prosenttia viime vuodesta. Myyntitilastot paljastavat selkeät voittajat: kannettavat tietokoneet ja robotti-imurit nousivat suosikeiksi, joista jälkimmäisten myynti tuplaantui. Useat muut tuoteryhmät pitivät pintansa kauneudesta pelaamiseen. Yksittäisistä tuotteista myydyin oli kappalemäärissä mitattuna POINT AFS5T2 -airfryer 49,90 euron kampanjahintaan.
POWER avasi uuden jättimyymälän Raisioon – avajaisissa lähes 10 000 kävijää ja yli 1,4 miljoonan euron myynti3.10.2025 13:33:52 EEST | Tiedote
Torstaina 2.10. Raisioon avattiin uusi POWER+ -konseptin suurmyymälä, joka houkutteli avajaistarjouksillaan paikalle lähes 10 000 asiakasta. Avajaispäivän aikana myyntiä kertyi uudesta myymälästä yhteensä yli 1,4 miljoonaa euroa. Avajaiset jatkuvat tarjouksineen 12.10. saakka.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme