Varsinais-Suomen ELY-keskus

Tilastot kertovat karua kieltä piittaamattomasta liikennekäyttäytymisestä

Jaa

Liikenneturvallisuustilanteen kehittymistä seurataan useiden eri tilastojen pohjalta. Seurantamittariston tulokset osoittavat sekä positiivisia että huolestuttavia kehityssuuntia. Positiivista kehitystä on tapahtunut kuntien liikenneturvallisuustyössä ja tiettyjen onnettomuustyyppien vähenemisenä, mutta erityisenä huolenaiheena esille nousee piittaamaton liikennekäyttäytyminen onnettomuuksien taustalla. Useissa vakavissa onnettomuuksissa kuljettaja on ajanut huomattavaa ylinopeutta, ollut päihteiden vaikutuksen alainen ja/tai ei ole käyttänyt turvavyötä tai kypärää.

Kuvakaappaus videosta. Kaksi nuorta istuu auton etupenkillä peloissaan. Takana verinen mies katsoo nuoria varoittaen. Alla teksti "Kannattaa miettiä, onko se sen arvoista."
18–20-vuotiaiden nuorten vakavista onnettomuuksista lähes 70 % tapahtuu henkilöautolla. Kuvakaappaus Varsinais-Suomen ELY-keskuksen Maltti on wörttii -liikenneturvallisuuskampanjan somevideosta, jossa varoitetaan ylinopeuden vaaroista.

Päihteet ja ylinopeudet useiden onnettomuuksien taustalla

Viranomaisten tietoon tulleissa nopeusrajoitusrikkomuksissa törkeiden liikenneturvallisuuden vaarantamistilanteiden määrä on ollut viime vuosina selvässä kasvussa Varsinais-Suomessa. Myös Satakunnassa määrä on ollut loivassa kasvussa. Ylinopeudet ovat usein liikenneonnettomuuksien taustalla. Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa viime vuosien aikana tapahtuneissa kuolemaan johtaneissa moottoriajoneuvojen liikenneonnettomuuksissa 40 % ajoi merkittävää eli yli 10 km/h ylinopeutta.

Viranomaisten tietoon tulleiden kaikkien rattijuopumustapausten määrä on ollut viime vuosina laskussa Varsinais-Suomessa, mutta kasvussa Satakunnassa. Molemmissa maakunnissa törkeiden rattijuopumusten määrät ovat lievässä laskussa. Rattijuopumuksissa edelleen useimmin käytetty päihde on alkoholi, huumeita on käytetty noin kolmanneksessa tapauksista. Kuolemaan johtaneista moottoriajoneuvojen onnettomuuksista 35 % tapauksista kuljettaja on ollut päihtynyt.

Nuorten onnettomuustilastot synkkiä

Tieliikenteessä vakavasti loukkaantuneiden ja kuolleiden määrässä on vuosittaista vaihtelua, mutta onnettomuustilastojen valossa tilanne on menossa parempaan suuntaan Satakunnassa, kun taas Varsinais-Suomessa tilanne on huonontunut. Asukaslukuun suhteutettuna Satakunnan liikenneturvallisuustilanne on silti selvästi Varsinais-Suomea ja koko maan keskiarvoa heikompi. Eniten vakavia onnettomuuksia tapahtuu 15–17-vuotiaille nuorille. Erityisesti nuorten onnettomuuksissa Satakunnan tilanne on selvästi Varsinais-Suomea tai muuta maata heikompi.

  • 15-vuotiaiden onnettomuuksissa korostuu muulla ajoneuvolla tapahtuneet onnettomuudet, jotka ovat pääosin sähköpotkulautaonnettomuuksia.
  • Varsinais-Suomessa ja Satakunnan 15–17-vuotiaiden nuorten vakavista onnettomuuksista puolet tapahtuu mopolla tai moottoripyörällä.
  • 18–20-vuotiaiden nuorten vakavista onnettomuuksista lähes 70 % tapahtuu henkilöautolla.
  • 15–24-vuotiaille tapahtuu joka viides liikennekuolema ja joka kolmas henkilövahinkoon johtanut onnettomuus.

Nuorilla on paljon piittaamatonta käyttäytymistä liikenteessä. Liikennerikoksesta syylliseksi epäiltyjen nuorten määrä on kasvussa sekä Varsinais-Suomessa että Satakunnassa. Erityisesti 15–17-vuotiaiden liikennerikoksista syyllisiksi epäiltyjen määrä on kasvanut selvästi viime vuosina. 15–21-vuotiaiden osuus törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta epäillyistä oli Satakunnassa lähes 40 %. Varsinais-Suomessa vastaava osuus oli vajaa kolmannes. Nuorten liikennerikoksissa korostuvat ylinopeudet. Sen sijaan rattijuopumuksesta epäiltyjen osuus on huomattavasti pienempi.

Sähköpotkulautaonnettomuuksien määrä on kasvanut merkittävästi viime vuosina ja onnettomuuksia tapahtuu etenkin nuorille. Sähköpotkulautaonnettomuuksien taustalla on myös usein piittaamatonta liikennekäyttäytymistä. Esimerkiksi ei noudateta liikennesääntöjä, ajetaan päihteiden vaikutuksen alaisena ja/tai useampi henkilö samalla potkulaudalla. Uusi sähköpotkulautailua koskeva lainsäädäntö tuli voimaan 17.6.2025 ja sen toivotaan parantavan tilannetta. Sähköpotkulautaonnettomuuksia ei ole aiemmin tilastoitu erikseen, joten niiden osalta ei vielä ole saatavissa tarkkaa tilastotietoa. 

Jalankulku- ja pyöräilyonnettomuuksissa iäkkäät riskiryhmänä

Toinen liikenneturvallisuuden riskiryhmä on iäkkäät, erityisesti yli 75-vuotiaat. Iäkkäille tapahtuu nuorten jälkeen seuraavaksi eniten liikenneonnettomuuksia. Iäkkäiden vakavissa liikenneonnettomuuksista korostuvat polkupyöräonnettomuudet. Noin puolet iäkkäiden kuolemaan tai vakavaan loukkaantumiseen johtaneista onnettomuuksista tapahtui polkupyörällä.  

Positiivista kehitystä yksittäis- ja kohtaamisonnettomuuksissa

Eniten Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa tapahtuu tieliikenteessä yksittäisonnettomuuksia (esim. auto suistuu tieltä) ja kohtaamisonnettomuuksia. Näissä onnettomuustyypeissä on tapahtunut selvää laskua kuolemaan tai vakavaan loukkaantumiseen johtaneiden onnettomuuksien määrässä. Näissä onnettomuustyypeissä on myös suuri riski loukkaantua vakavasti tai kuolla. Sen vuoksi on positiivista, että viime vuosina juuri näissä onnettomuustyypeissä on tapahtunut selvää laskua. Valtateiden 1 ja 8 parantamishankkeet ovat edesauttaneet myönteistä kehitystä.

Tavoitteena on edelleen parantaa liikenneturvallisuutta ja vähentää liikenneonnettomuuksien määrää

Liikenneturvallisuustyön painopisteinä ovat riskikäyttäytyminen, korkean riskin liikkujaryhmät, merkittävimmät onnettomuusluokat sekä liikenneturvallisuustyön kehittäminen. ELY-keskuksen rooli korostuu turvallisemman liikenneympäristön rakentamisessa ja liikenneturvallisuusyhteistyön kehittämisessä. Kunnat ovat viime vuosina panostaneet yhä enemmän liikenneturvallisuustyöhön, ja kuntien rooli onkin merkittävä erityisesti riskikäyttäytymisen ehkäisemisessä.

Myös ELY-keskus panostaa nuorten riskikäyttäytymisen ehkäisemiseen ja asenteiden muuttamiseen. Viime syksynä nuorille suunnattu somekampanja "Maltti on wörttii" on saanut jatkoa. Kampanjan videot on kohdennettu TikTokissa ja Instagramissa 16–24-vuotiaille varsinaissuomalaisille ja satakuntalaisille nuorille. Kampanjan tavoitteena on korjata nuorten virheellisiä käsityksiä ajonopeudesta ja ajamisesta päihteiden vaikutuksen alaisena.

Keskeisiä tilastolukuja Varsinais-Suomen ja Satakunnan liikenneturvallisuustilanteesta

  • Kuolleet ja loukkaantuneet
    • Kuolleet 2024: Varsinais-Suomessa 20 henkilöä ja Satakunnassa 9 henkilöä
    • Vakavasti loukkaantuneet 2023: Varsinais-Suomessa 85 henkilöä ja Satakunnassa 43 henkilöä
    • Kuolleita nuoria 2024: Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa yht. 5 henkilöä
    • Vakavasti loukkaantuneita nuoria 2023: Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa yht. 26 henkilöä
  • Riskiryhmät
    • Nuoret (15–24-vuotiaat)
    • Ikäihmiset (65+)
  • Ylinopeudet
    • 40 % kuolemaan johtaneissa moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa on ajettu merkittävää ylinopeutta (2019–2023)
  • Päihteet (2019–2023)
    • 35 % kuolemaan johtaneissa moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa kuljettaja on ollut päihteiden vaikutuksen alainen (2019–2023)
  • Turvalaitteiden käyttö
    • Pyöräilykypärän käyttö 2024: Varsinais-Suomessa 54 %, Satakunnassa 30 %
    • Jalankulkijoiden heijastimien käyttö 2023: Varsinais-Suomessa 57 %, Satakunnassa 46 %

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus

Nopeusnäyttötaulut paljastavat huolestuttavia piirteitä taajamien ajonopeuksissa1.7.2025 10:31:24 EEST | Tiedote

ELY-keskuksella on käytössä useita siirrettäviä nopeusnäyttötauluja, joiden avulla pyritään kiinnittämään autoilijoiden huomio ajonopeuksiin. Nopeusnäyttötauluista saatujen mittaustulosten mukaan monet eivät noudata taajamissa asetettua nopeusrajoitusta. Useat tutkimukset kuitenkin osoittavat, että ajonopeuden kasvu lisää sekä onnettomuuden todennäköisyyttä että sen vakavuutta, vaikka onnettomuusriski on yksittäisen kuljettajan näkökulmasta arvioituna pieni. Erityisesti taajamissa ajonopeuksien pienetkin muutokset voivat vaikuttaa onnettomuuden vakavuuteen, erityisesti kun autoilija törmää jalankulkijaan tai pyöräilijään.

Mälikän risteyssillan korjaustyö käynnistyy Raumalla valtatiellä 827.6.2025 08:55:04 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa Raumalla valtatiellä 8 sijaitsevan Mälikän risteyssillan pintarakenteiden korjaustyöt 7.7.2025. Työt kestävät arviolta 31.7.2025 saakka. Korjaustyöt tehdään ilta- ja yötyönä. Työn ajaksi liikenne joudutaan rajoittamaan yhdelle kaistalle klo 20:00 – 06:00 väliseksi ajaksi. Käytössä on tällöin liikennevalo-ohjaus. Korjausurakan aikana siltapaikalla on alennettu nopeus 30 km/h.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye