Kanta-siirto valmiiksi ajallaan: Keski-Uudenmaan hyvinvointialue pääsee irti vanhoista järjestelmistä ja säästää lähes €1M vuodessa

Jaa

Keski-Uudenmaan hyvinvointialue hankki vuonna 2020 keskitetyn asiakas- ja potilastietojärjestelmän korvatakseen hoitoyksiköissä käytössä olleet useat erilliset järjestelmät. Uuden järjestelmän käyttöönotto ei kuitenkaan tarkoittanut vanhojen välitöntä poistamista – poistuvien järjestelmien katselukäyttöä ja ylläpitoa oli jatkettava siihen saakka, kunnes niihin tallennetut tiedot oli siirretty Kanta-palveluun tai hyvinvointialueen omiin arkistoihin. Monien järjestelmien samanaikainen ylläpito aiheutti hyvinvointialueelle merkittäviä kustannuksia ja ylimääräistä työtä.  

Luopuakseen vanhoista järjestelmistä mahdollisimman nopeasti, Keski-Uudenmaan hyvinvointialue käynnisti keväällä 2024 poistuvien järjestelmien arkistoinnin automaation tukemana. Digital Workforce valikoitui hankkeessa hyvinvointialueen sopimuskumppaniksi avoimen kilpailutuksen perusteella. Projekti toteutettiin yhteistyössä alihankkija Atostekin kanssa. 
 
Tiedonsiirtoprojekti kattoi hyvinvointialueen terveydenhuollon Pegasos- ja Mukana -järjestelmät sekä sosiaalihuollon ProConsona -järjestelmän. Kaikkien järjestelmien arkistointi valmistui 15 kuukaudessa, kun projektin kesto laskettiin ensimmäisestä ohjausryhmätapaamisesta alkaen.  
 
Arkistointiprojektin myötä Keski-Uudenmaan hyvinvointialue kykeni sulkemaan vanhat tietojärjestelmät hallitusti, siirtämään kaikki säilytysvelvoitteen alaiset tiedot turvallisesti kansallisiin tai alueellisiin arkistoihin sekä vähentämään järjestelmien ylläpidosta aiheutuvia kustannuksia ja riskejä.  
 
"Kaikki projektille asetetut tavoitteet saavutettiin, ja koko laaja toteutus valmistui aikataulussa. Olemme erityisen tyytyväisiä projektin selkeään ohjaukseen, sujuvaan viestintään ja kumppaneiden ratkaisukeskeiseen työotteeseen myös haastavissa tilanteissa. Projektityöskentelyssä korostui vahva ymmärrys Kanta-siirtojen vaatimuksista sekä kyky tukea päätöksentekoa tarjoamalla tilanteisiin selkeitä ja perusteltuja ratkaisuvaihtoehtoja",  
 
kertoo Hanna Downton, Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen ICT-aluepäällikkö, ja jatkaa: 

"Automaation hyödyntäminen oli välttämätöntä projektin nopealle valmistumiselle. Sen ansiosta pääsimme irtautumaan vanhoista järjestelmistä tavoiteaikataulussa, mikä tuo organisaatiollemme noin miljoonan euron vuosittaiset säästöt ja vapauttaa asiantuntijaresursseja muihin tehtäviin." 
 
”Olemme ylpeitä saadessamme toimia hyvinvointialueiden luotettuna kumppanina tärkeiden järjestelmäuudistusten loppuunsaattamisessa. Yhteistyö Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen asiantuntijoiden kanssa sujui joustavasti ja hyvässä hengessä koko toteutuksen ajan. Iloitsemme siitä, että automaatioratkaisumme sai tukea heidän onnistumistaan”, sanoo Juha Nieminen, Head of Healthcare Nordics, Digital Workforce
 
“Olemme toteuttaneet Kanta-siirtoja Digital Workforcen kanssa lähes puolille Suomen hyvinvointialueista. Työnjako ja toteutus ovat sujuneet kaikissa yhteisprojekteissamme saumattomasti. Ratkaisumme pohjautuu Digital Workforcen ohjelmistorobotiikkaan ja Atostekin ERA-alustaan. Tietojen poiminta toteutetaan ohjelmistorobotiikan avulla, mikä mahdollistaa ketterän järjestelmäriippumattoman toteutuksen. Konvertointi ja siirto Kanta-arkistoon tapahtuvat puolestaan sote-tiedonhallintaan kehitetyn ERA-alustan kautta”, kuvaa Miika Parvio, Atostekin ERA-palveluiden liiketoimintajohtaja



Lisätietoja:
Marja Heikkinen, Asiakkuuspäällikkö, Digital Workforce, marja.heikkinen@digitalworkforce.com

Avainsanat

Tietoa Digital Workforce Services Oyj

Digital Workforce Services Oyj on johtava liiketoiminnan automaatioon ja teknologiaratkaisuihin keskittynyt palveluntarjoaja. Digital Workforce Outsmart -alustan ja palveluiden avulla, mukaan lukien tekoälyagentit, asiakasorganisaatiot voivat uudistaa tietotyötä, säästää kustannuksia, kiihdyttää digitalisaatiota, kasvattaa liikevaihtoa sekä parantaa asiakaskokemusta ja kilpailukykyä. Yli 200 suurta kansainvälistä asiakasta käyttää yhtiön palveluita toimintansa kehittämiseen automaation avulla. Digital Workforce on erityisen vahva terveyden- ja sosiaalihuollon asiakas- ja hoitopolkujen automatisoinnissa edistäen pitkäaikaissairauksien seurantaa, parantaen potilasturvallisuutta ja lisäten työn tuottavuutta. Yhtiö on perustettu vuonna 2015 ja sen palveluksessa on yhteensä yli 200 liiketoiminnan automaation ammattilaista Yhdysvalloissa, Isossa-Britanniassa, Irlannissa sekä Pohjois- ja Keski-Euroopassa. Digital Workforce on listattu Nasdaq First North Growth Market -markkinapaikalla.

Lisätietoja: https://digitalworkforce.com

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Digital Workforce Services Oyj

Digital Workforce jatkaa Helsingin kaupungin kumppanina prosessiautomaatiossa7.10.2025 08:30:00 EEST | Tiedote

Helsingin kaupunki on valinnut Digital Workforcen kumppanikseen prosessiautomaatiossa. Hankinnan kohteena on kokonaispalvelu, joka mahdollistaa tiiviin ja monipuolisen yhteistyön sekä tarvittavien teknologioiden joustavan hyödyntämisen. Teknologiat toimitetaan kaupungille pilvipalveluna tarpeiden mukaisesti. Yhteistyön tavoitteena on parantaa Helsingin kaupungin tuottavuutta ja varmistaa moderni, tietoturvallinen ja kustannustehokas toimintamalli, joka vastaa automaatiopalvelujen nopeasti kasvaviin tarpeisiin. Helsingin kaupungin Taloushallintopalveluliikelaitos (Talpa) aloitti yhteistyön Digital Workforcen kanssa vuonna 2017 kehittääkseen sisäisiä ohjelmistorobotiikan kyvykkyyksiään. Vuonna 2023 Helsingin kaupunki keskitti kaikki ohjelmistorobotiikkaan liittyvät tehtävät Talpalle. Kaupungilla on tällä hetkellä käytössä yli 80 automatisoitua työnkulkua, ja viime vuosina uusia automaatioita on toteutettu vuosittain noin 20–30. Kaupungin automaatiotarpeet ovat kasvaneet ja monimuotoistun

Digital Workforce continues as the City of Helsinki’s partner in process automation7.10.2025 08:30:00 EEST | Press release

The City of Helsinki has chosen Digital Workforce as its partner in process automation. This procurement comprises a comprehensive service supporting close and wide-ranging collaboration together with flexible use of the required automation technologies. The technologies will be delivered to the City as a cloud service according to its needs. The aim of the cooperation is to improve the City of Helsinki’s productivity and to ensure a modern, secure, and cost-effective operating model that meets the rapidly growing demand for automation services. The City of Helsinki’s Department of Financial Management Services (Talpa) first began working with Digital Workforce in 2017 to develop its internal capabilities in robotic process automation. In 2023, the City centralized all its RPA-related tasks with Talpa. It currently operates more than 80 automated workflows, and in recent years has implemented around 20–30 new automations annually. The City’s automation needs have expanded and diversifi

Digital Workforce on saanut päätökseen e18 Consultingin yrityskaupan ja vahvistaa NHS:n hoitopolkujen automatisointia Isossa-Britanniassa1.10.2025 09:06:01 EEST | Tiedote

Digital Workforce on saanut päätökseen e18 Consultingin yrityskaupan ja vahvistaa NHS:n hoitopolkujen automatisointia Isossa-Britanniassa Lontoo | Helsinki, 1.10.2025 09:05 EEST – Lehdistötiedote Digital Workforce Services Oyj on tänään saattanut päätökseen Isossa-Britanniassa sijaitsevan e18 Consulting Ltd:n (e18 Innovation) yrityskaupan. Heinäkuun 18. päivänä 2025 julkistettu kauppa tukee Digital Workforcen kannattavan kansainvälisen kasvun strategiaa ja tekee terveydenhuollosta yhtiön suurimman toimialan vahvistaen samalla sen asemaa johtavana hoitopolkujen automaation tarjoajana Isossa-Britanniassa. NHS (National Health Service) on mittakaavaltaan ja laajuudeltaan yksi Euroopan suurimmista terveydenhuoltojärjestelmistä: yli 220 sairaanhoitopiiriä, jotka palvelevat 56 miljoonaa ihmistä, 1,4 miljoonaa työntekijää, taustalla 190 miljardin punnan budjetti ja 10 miljardin punnan panostus digitaaliseen, dataan ja tekoälyyn. NHS on muiden julkisesti rahoitettujen terveydenhuoltojärjestelm

Digital Workforce completes the acquisition of e18 Consulting, strengthening NHS pathway automation in the UK1.10.2025 09:06:01 EEST | Press release

Digital Workforce completes the acquisition of e18 Consulting, strengthening NHS pathway automation in the UK London | Helsinki, 1.10.2025 09:05 AM EEST – Press Release Digital Workforce Services Plc has today closed the acquisition of UK-based e18 Consulting Ltd (e18 Innovation). Announced on 18 July 2025, the transaction supports Digital Workforce’s strategy for profitable international growth and makes healthcare the company’s largest vertical, strengthening its position as a leading provider of pathway automation in the UK. The NHS (National Health Service) is one of Europe’s largest healthcare systems by scale and scope: over 220 Trusts serving 56 million people with 1.4 million staff, backed by a £190bn budget and a dedicated £10bn push for digital, data and AI. The NHS, like other publicly funded healthcare systems, is under sustained pressure to improve access and patient flow. e18 has delivered award-winning, vendor-agnostic automation expertise across dozens of NHS organisati

Kanta-Hämeen hyvinvointialue arkistoi poistuvan ProConsona Lastenvalvoja- järjestelmän hallitusti automaation avulla30.9.2025 08:00:00 EEST | Tiedote

Kanta-Hämeen hyvinvointialue arkistoi poistuvan ProConsona Lastenvalvoja- järjestelmän Digital Workforcen ja Atostekin tuottamalla automaatioratkaisulla. Projekti toteutetaan 2M-IT:n tarjoamana SaaS-palveluna. ProConsona Lastenvalvoja- asiakastietojärjestelmän neljä kantaa kattavat yli 25 000 henkilötunnusta. Automaatio poimii tiedot lähdejärjestelmästä ja siirtää ne vaaditussa muodossa Kelan Kanta-arkistoon. Arkistoinnin jälkeen hyvinvointialue voi päättää järjestelmän ylläpidon hallitusti ja turvallisesti. "Kanta-Hämeen hyvinvointialueella oli velvollisuus ottaa vastaan alueen vanhojen organisaatioiden sosiaalihuollon järjestelmät, joita nyt arkistoimme. Arkistoinnilla on erityisen tiukka aikataulu, sillä toimittaja on irtisanonut järjestelmän ja ylläpitoa on jatkettu lisäajalla. Meille oli tärkeää löytää kumppani, joka pystyy toteuttamaan palvelun ketterästi ja luotettavasti asetetussa 8 kuukauden tavoiteajassa. Kun vanhat tiedot on saatu turvallisesti talteen Kelan Kanta-palveluun,

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye