Transporten av vårdmaterial för sömnapné ändras – observera nya textmeddelanden
Vårdmaterial för behandling av sömnapné levereras i fortsättningen hem till dörren. Kunden kan nu påverka både leveransadress och tidpunkt.
Resmeds vårdmaterial för sömnapné levereras i försättning av FedEx. Kunden har nu möjlighet att välja hemleverans och själv bestämma när och vart materialet ska levereras. Om man så önskar kan leveransen fortfarande ske till ett paketutlämningsställe.
Information om leveransen skickas via textmeddelande
Transportbolaget FedEx skickar ett textmeddelande (på finska) där det informeras om en inkommande leverans från Resmed. I meddelandet uppmanas kunden att svara om man vill att materialet levereras till ett paketutlämningsställe. Om inget svar ges, försöker FedEx leverera vårdmaterialet till hemadressen på vardagar mellan klockan 10 och 16.
Om leveransen inte lyckas, lämnar transportbolaget ett meddelande i postlådan och skickar ett nytt textmeddelande. I det andra meddelandet uppmanas kunden att välja paketutlämningsställe eller ange en önskad leveranstidpunkt.
– Det lönar sig att svara på meddelandet så att försändelsen inte returneras till serviceproducenten. Försändelsen returneras redan efter 3 dagar, påminner avdelningsskötare Tomas Bodman, som koordinerar utdelningen av vårdmaterial inom välfärdsområdet.
Bakgrunden till förändringen är kundrespons och bredare leveransområden
Förändringen grundar sig på respons från Resmeds kunder samt bättre leveransalternativ, särskilt i tätorter. I Österbotten finns cirka 5100 personer som använder vårdmaterial för sömnapné. Materialet levereras en gång per år.
Mer information om utdelningen av vårdmaterial samt exempel på textmeddelanden från FedEx hittas på sidan för utdelning av vårdmaterial.
Kontakter
Kommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Tomas BodmanKoordinerande avdelningsskötare, vårdmaterialutdelningen
Tel:044 727 1533tomas.bodman@ovph.fiFölj Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Uniapnean hoitotarvikkeiden kuljetustapa muuttui – huomioi uudet tekstiviestit11.7.2025 12:17:14 EEST | Tiedote
Uniapnean hoitoon liittyvät tarvikkeet kuljetetaan jatkossa kotiovelle. Asiakas voi nyt vaikuttaa siihen, mihin ja milloin tarvikkeet saapuvat.
Problem i välfärdsområdets fakturering30.6.2025 10:15:00 EEST | Pressmeddelande
Under våren har Österbottens välfärdsområde inte kunnat skicka fakturor enligt den ursprungliga tidtabellen. En del fakturor har också innehållit fel.
Hyvinvointialueen laskutuksessa ongelmia30.6.2025 10:15:00 EEST | Tiedote
Pohjanmaan hyvinvointialue ei ole kevään aikana pystynyt lähettämään laskuja suunnitellussa aikataulussa. Osassa laskuja on virheitä.
Måltidsservicen i Vasa och Korsholm ändrar27.6.2025 13:58:58 EEST | Pressmeddelande
Välfärdsområdets måltidsservice har stegvis övergått till en modell där flera dagars måltider levereras på en gång. Sist ut att övergå till den nya modellen är Vasa och Korsholm som gör det i augusti.
Ateriapalvelut muuttuvat Vaasassa ja Mustasaaressa27.6.2025 13:58:49 EEST | Tiedote
Hyvinvointialueen ateriapalvelut ovat siirtyneet asteittain malliin, jossa ateriat toimitetaan useammaksi päiväksi kerrallaan. Viimeisenä malliin siirrytään Vaasassa ja Mustasaaressa elokuussa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum