Vaaralan varikon rakennussuunnitelmat etenevät
Vaaralan varikon rakennesuunnittelusta on tehty sopimus A-Insinöörien kanssa. Varikko tulee palvelemaan Vantaalle suunniteltua raitiovaunuliikennettä. Aiemmin keväällä tehtiin myös allianssisopimus Vaaralan varikon ratainfran suunnittelusta.

Vantaan ratikka -hankkeeseen liittyvä uusi raitiovaunuvarikko rakennetaan Hakunilan suuralueeseen kuuluvaan Vaaralan kaupunginosaan. Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenteen tilaama varikko sijoittuu vilkkaasti liikennöidyn Kehä III:n länsipuolelle ja Porvoonväylän pohjoispuolelle rakentamattomalle metsäalueelle.
Tavoitteena on, että Vaaralan varikko voidaan ottaa käyttöön vuonna 2028, jotta suunnitelma Vantaan raitiotien liikennöinnin mahdollisesta aloittamisesta olisi 2029. A-Insinöörit vastaa varikkorakennuksen rakennesuunnittelun lisäksi myös rakennuksen paloteknisestä sekä akustiikan suunnittelusta.
”Vaaralan varikon ympäristötavoitteet ovat linjassa Kaupunkiliikenteen tavoitteiden kanssa, joiden mukaan haluamme olla suunnannäyttäjä infra-alan hiilineutraaliudessa.” kertoo hankkeen projektipäällikkö Marika Lind Kaupunkiliikenne Oy:lta.
Kokonaispinta-alaltaan noin 11 000 bruttoneliön varikkorakennus muodostuu kolmesta osasta: lämpimästä huoltohallista, puolilämpimästä säilytyshallista sekä toimisto-, sosiaali- ja varastotiloista. Huoltohallit ovat yksikerroksisia, siltanosturein varustettuja korkeita tiloja. Toimisto-osasta tulee kaksikerroksinen.
Vähäpäästöisiä materiaaleja ja kierrätettyjä rakennusosia
Vaaralan varikkoalueen asemakaava ohjaa soveltamaan varikkorakennusten suunnittelussa ja rakentamisessa energiatehokkaita, ilmastovaikutuksiltaan vähäpäästöisiä ratkaisuja ja materiaaleja, joihin kuuluvat vähähiilinen betoni, uusiomateriaalit ja kierrätetyt rakennusosat.
”Vaaralan varikon ympäristötavoitteet ovat linjassa Kaupunkiliikenteen tavoitteiden kanssa, joiden mukaan haluamme olla suunnannäyttäjä infra-alan hiilineutraaliudessa. Vuoteen 2030 mennessä kaupunkiliikenteen alkavan rakentamisen vähimmäistavoite on, että elinkaaripäästöt vähenevät 30 % ja loput elinkaaren päästöt kompensoidaan.” kertoo hankkeen projektipäällikkö Marika Lind Kaupunkiliikenne Oy:lta.
Varikkorakennuksen suunnittelussa tärkeää on ympäristöriskien hallinta sekä se, että rakenteellisesti varikko vastaa ympäristösertifikaattien vaatimuksiin. Varikko tavoittelee BREEAM-ympäristösertifikaatin outstanding- tai excellent-arvosanoja.
Vaaralan ratavarikon rakentaminen käynnistyy keväällä 2026.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Marika LindProjektipäällikkö
Puh:0505939227marika.lind@kaupunkiliikenne.fiMe Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ssä mahdollistamme pääkaupunkiseudun kestävän kasvun rakentamalla tulevaisuuden raideverkostokaupunkia ja pitämällä sen liikkeessä. Vastaamme joukkoliikenneinfran rakentamisesta sekä metrojunien ja raitiovaunujen liikennöinnistä, kunnossapidosta ja kehittämisestä laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Järjestämme kaupunkipyöräpalvelun ja liikennöimme Suomenlinnan lauttoja tytäryhtiömme kautta. Kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa, koska haluamme olla kestävien kaupunkien paras liikuttaja ja kehittäjä ̶ nyt ja tulevaisuudessa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Pääkaupunkiseudun raitioliikenne laajenee - Helsingin ja Vantaan uudet raitiovaunut toimittaa Stadler6.10.2025 16:13:10 EEST | Tiedote
Pääkaupunkiseudun uusien raitiovaunujen toimittajaksi on valittu Stadler. Kaupunkiliikenne Oy:n hallitus päätti asiasta 6.10.2025 kokouksessaan. Hankinta on merkittävä koko pääkaupunkiseudulle.
Itäkeskuksen metroaseman kunnostus alkaa6.10.2025 09:22:01 EEST | Tiedote
Itäkeskuksen metroaseman kunnostuksella varmistetaan aseman turvallisuus ja toimintavarmuus, sekä parannetaan viihtyvyyttä. Työt aloitetaan kattotöillä lokakuun alussa 2025.
Junatien metrosillan projektinjohtourakan toteuttajaksi valittiin Kreate Oy3.10.2025 14:01:53 EEST | Tiedote
Junatien metrosillan uusimisen projektinjohtourakan toteuttajaksi on valittu Kreate Oy. Asiasta päätti Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta 3.10.2025. Junatien metrosilta Kalasataman ja Sörnäisten välillä uusitaan vuosina 2026–2027.
Tutut kaupunkipyörät jatkavat Helsingissä ja Espoossa vielä seuraavalla kaudella3.10.2025 09:18:51 EEST | Tiedote
Seudullisen kaupunkipyöräpalvelun käyttöönotto siirtyy, ja nykyistä kaupunkipyöräpalvelua jatketaan Helsingissä ja Espoossa. Samat kaupunkipyörät ovat siis asiakkaiden käytettävissä myös keväällä 2026 alkavalla pyöräilykaudella, mikä takaa sujuvan kokemuksen asiakkaille ilman katkoksia. Kaupunkipyöräpalvelu on tärkeä osa Helsingin ja Espoon joukkoliikennettä. Helsingissä ja Espoossa kaupunkipyörillä tehdään vuosittain yhteensä yli 2,5 miljoonaa matkaa.
Koskelan varikkohankkeella muurattiin peruskivi omintakeisesti muuraamatta mitään – jälkipolville teetettiin muistoksi laatta, joka löytyy seuraavat 100 vuotta tulevan varikon ulkoseinältä1.10.2025 16:18:58 EEST | Tiedote
Koskelan raitiovaunuvarikon työmaalla juhlistettiin rakentamisvaiheen alkamista 1.10. peruskiven muuraustapahtumalla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme