S-ryhmän kova investointitahti kotimaahan jatkui
S-ryhmän tammi–kesäkuun liiketulos (FAS) säilyi vakaana haastavasta markkinatilanteesta huolimatta. Edellisvuoden tasosta jäätiin S-Pankin liikevoiton laskun vuoksi. Erityisen vahvasti kehittyivät verkkokaupat. Päivittäistavarakaupassa myynti kasvoi alkuvuonna edelleen muuta markkinaa paremmin, ja bonuksia maksettiin asiakasomistajille ennätysmäärä.

S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden tammi–kesäkuun 2025 yhteenlaskettu liiketulos (FAS) oli 135 miljoonaa euroa. Liiketulos laski 11 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta. Kehityksen taustalla oli S-Pankin edellisvuotta matalammalle tasolle jäänyt liikevoitto. Alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti oli noin seitsemän miljardia euroa. Kasvua edellisvuodesta oli 1,0 prosenttia.
SOK-yhtymän tammi–kesäkuun liikevoitto (IFRS) kasvoi edellisvuodesta ja oli 77 miljoonaa euroa. Tulosparannuksen taustalla oli kauppakeskus Myllyn myynti Turun Osuuskaupalle. SOK-yhtymän ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihto (IFRS) oli lähes 4,7 miljardia euroa.
– Tulostaso säilyi vakaana nihkeässä markkinatilanteessa ja kovassa hintakilpailussa. Ilahduttavaa on esimerkiksi kaikkien verkkokauppojemme vahvan kasvun jatkuminen. Kuluttajien ostokäyttäytyminen oli alkuvuonna kuitenkin edelleen varovaista. Lisäksi touko–kesäkuun poikkeuksellisen viileä sää vaikutti ensimmäisen vuosipuoliskon kehitykseen kaikilla liiketoiminta-alueillamme ja siirsi kesäsesongin kulutusta heinäkuun hellejaksoon, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook kertoo.
Bonusta maksettiin asiakasomistajille tammi–kesäkuussa ennätykselliset 225 miljoonaa euroa, kuusi miljoonaa euroa edellisvuotta enemmän.
2020-luvun investointipotti jo lähes 4 miljardia
S-ryhmän investoinnit nousivat tammi–kesäkuussa 338 miljoonaan euroon. Alueosuuskauppojen voimakas panostus palveluverkostoon näkyy ympäri Suomea uusina ja uusittuina marketteina, ravintoloina, hotelleina sekä maan suurimpana teholatausverkostona. Myös verkkokauppojen ja digipalveluiden kehitystyö jatkui.
– Olemme investoineet 2020-luvulla jo lähes neljä miljardia euroa Suomeen ja palveluidemme kehittämiseen. Osuuskaupoilla on merkittävä rooli koko maan elinvoimaisuuden, työllisyyden ja huoltovarmuuden ylläpitämisessä, Hannu Krook toteaa.
Marketkaupan kasvun ajureina hintakilpailukyky ja vetovoimaiset verkkokaupat
S-ryhmän marketkaupan tammi–kesäkuun liiketulos säilyi hyvällä tasolla, ja myynti kasvoi reilut kaksi prosenttia edellisvuodesta. Alavireinen suhdanne korosti hintakilpailukyvyn merkitystä. S-ryhmän päivittäistavarakauppa lunasti lupauksensa edullisesta ostoskorista, ja sen myynti kasvoi edelleen muuta alan markkinaa vahvemmin. Ruokaostoksilla hedelmien ja vihannesten kysyntä kääntyi alkuvuonna selvään kasvuun. Myös uutuustuotteet, herkut, arkea helpottavat valmisruoat sekä ruoanvalmistukseen liittyvät tuotteet kiinnostivat asiakkaita.
Käyttötavaroiden kysyntä pysyi alkuvuonna vaisuna. Asiakasmääriään kasvattaneen Prisman käyttötavarakaupassa kokonaismyynti pysyi markkinan tasolla. Selvästi markkinaa vilkkaammin kävi kodintekniikan kauppa. Siinä kehitystä vauhdittivat televisioiden tuplaantunut ja digiboksien jopa kuusinkertaistunut kauppa.
Verkkokauppojen vahva kasvu jatkui alkuvuonna. Käyttötavarakaupassa Prisma.fi:n myynti teki yli 60 prosentin kasvuloikan. S-kaupat-palvelun myynti kasvoi tammi–kesäkuussa yli 20 prosenttia edellisvuodesta, ja ruoan verkkokauppa kävi edelleen selvästi markkinaa paremmin. Ruoan verkkokaupan keräilykeskusten ohella palvelua tehostivat laajentuvat robokuljetukset sekä pikatoimituskumppanit Foodora ja Wolt.
Erikoiskaupassa monikanavaisuus vahvistui ja Åhléns-hankintayhteistyö käynnistyi
Erikoiskaupan liiketulos oli tammi–kesäkuussa viime vuoden tasolla, mutta myynti jäi reilut kolme prosenttia edellisvuoden tasosta. Vaikea suhdannetilanne korosti kampanjoiden merkitystä. Sokoksen ja Emotion-ketjujen alkuvuoden kampanjoissa myynti nousi jopa ennätystasolle. Vaihtelevat säät vaikuttivat etenkin pukeutumisen kauppaan. Lauha talvi ja viileä alkukesä saivat monet lykkäämään sesonkien hankintoja.
Sokos.fi-verkkokauppa kasvatti myyntiään kolmanneksella edellisvuoteen verrattuna. Sujuva asiointi, kiinnostava valikoima ja nopea toimitus näkyvät myös korkeassa asiakastyytyväisyydessä. Verkkokaupan maksuton myymälänouto toimii jo Sokoksissa, Prismoissa ja Emotioneissa, ja sen laajentamista S-marketteihin, Alepoihin ja Saleihin pilotoidaan.
Merkittävä avaus ensimmäisellä vuosipuoliskolla oli S-ryhmän ja Åhlénsin hankintayhteistyön käynnistyminen. Se tuo Sokoksen ja Prisman kodin ja muodin valikoimiin ruotsalaistavaratalon suosittuja oma merkki -tuotteita.
Suotuisa kehitys jatkui palveluitaan digitalisoivassa ABC-ketjussa
S-ryhmän liikennekaupan tammi–kesäkuun liiketulos kasvoi edellisvuodesta. Tieliikennemäärät kasvoivat tammi–kesäkuussa hieman edellisvuodesta, ja asiointi ABC-asemilla oli vilkasta. Polttonesteiden maailmanmarkkinahintojen laskun vuoksi kokonaismyynti jäi noin kuusi prosenttia vuoden 2024 tasosta.
Kehitys oli suotuisaa kaikissa ABC-asemien palveluissa, ja erityisen vahvaa sähkölatauksissa ja autopesuissa. Latausmyynti yli 1,5-kertaistui kasvaneen latausverkoston siivittämänä. Ravintolakysyntää virkisti uudistunut noutopöytätarjonta. Myös polttonesteiden suoramyyntitoimitus yrityksille oli alkuvuonna hyvässä kasvussa.
– Olemme panostaneet liikennekaupan palveluihin, ja yhä useampi tielläliikkuja pysähtyy ABC-asemalla. Keskeinen kasvutekijä on toimivat digipalvelut. ABC-mobiililla on jo yli 700 000 käyttäjää, ja mobiilimyynti on kovassa kasvussa, Hannu Krook kertoo.
Vaisussa suhdanteessa matkailu- ja ravitsemiskaupan kehitys markkinaa parempaa
S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan myynti kasvoi tammi–kesäkuussa lähes kaksi prosenttia vuoden 2024 tasosta. Tuloskehitys jäi kuitenkin edellistä vuotta heikommaksi. Kuluttajien varovaisuus, kohonnut kustannustaso ja kova hintakilpailu heijastuivat alan toimintaedellytyksiin. Myös viime syksyn ja vuodenvaihteen veronkorotukset tulivat toimialan kannalta erittäin vaikeaan hetkeen.
Haastavasta markkinasta huolimatta S-ryhmän hotellit ja ravintolatarjonta kiinnostivat asiakkaita muita toimijoita enemmän. Markkinajohtajaksi palannut S-ryhmän matkailukauppa kehittyi alkuvuonna markkinaa paremmin. Kansainväliset matkailijat ovat palaamassa Suomeen, ja yhä useampi heistä valitsi S-ryhmän hotellin. Ravintolakysynnässä painottuivat erityisesti nopean syömisen konseptit. Kauppa kävi edellisvuotta vilkkaammin myös kokous- ja tilausravintoloissa.
Talouden ja kulutuksen piristymiselle jo edellytyksiä
– Näkymämme loppuvuoteen on maltillinen. Toimintaympäristöön liittyy edelleen epävarmuustekijöitä, ja myös kustannusten nousu asettaa paineita tuloskehityksellemme. Merkkejä talouden positiivisesta käänteestä on kuitenkin ilmassa, vaikka kulutuksen isompi piristyminen siirtynee ensi vuoden puolelle. Odotamme osuuskauppojen koko vuoden liiketuloksen säilyvän viime vuoden tasolla ja SOK-yhtymän liikevoiton (IFRS) paranevan hieman edellisvuodesta, Hannu Krook toteaa.
Keskeiset luvut 1–6/2025
Alueosuuskaupat, SOK ja niiden tytäryhtiöt 1–6/2025:
- Veroton vähittäismyynti oli 7 005 miljoonaa euroa (ed. v. 6 961 milj. euroa).
- Liiketulos (FAS)* oli 135 miljoonaa euroa (ed. v. 152 milj. euroa).
- Investoinnit olivat 338 miljoonaa euroa (ed. v. 397 milj. euroa).
- Osuuskauppojen jäsenmäärä oli kesäkuun lopussa 2 672 313 (ed. v. 2 603 016).
- Maksetut Bonukset 225 miljoonaa euroa (ed. v. 219 milj. euroa).
- Aktiivisten työsuhteiden määrä oli kesäkuun lopussa 49 167 (ed. v. 48 397). (Luku sisältää S-Pankin.)
- Toimipaikkojen kokonaislukumäärä oli kesäkuun lopussa 2053 (ed. v. 2 015).
* konsolidoimaton ja tilintarkastamaton
SOK-yhtymä (SOK + tytäryhtiöt) 1–6/2025**:
- Liikevaihto (IFRS) oli 4 677 miljoonaa euroa (ed. v. 4 562 milj. euroa).
- Liikevoitto (IFRS) oli 77 miljoonaa euroa (ed. v. 45 milj. euroa).
- Investoinnit olivat 18 miljoonaa euroa (ed. v. 20 milj. euroa).
- Henkilöstömäärä oli kesäkuun lopussa 6 699 henkilöä (ed. v. 6 466 henkilöä).
** tilintarkastamaton
SOK-yhtymän osavuosikatsaus julkaistaan S-ryhmä.fi:ssä 26.8.2025.
Yhteyshenkilöt
Pääjohtaja Hannu Krook, SOK, p. 010 76 80200, hannu.krook(at)sok.fi (Tavoitettavissa 26.8. klo 9.30 alkaen)
Johtaja, CFO, Jorma Vehviläinen, p. 010 76 80608, jorma.vehvilainen(at)sok.fi (Tavoitettavissa 26.8. klo 9.30 alkaen)
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, erikoiskaupassa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja vuonna 2024 investoimme Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Prisman verkkokaupan ja Hopen joululahjakeräys on helppo tapa auttaa - lahjoittaa voi “vaikka kotisohvalta käsin”18.11.2025 07:20:00 EET | Tiedote
Prisman verkkokaupan ja Hopen perinteinen joululahjakeräys on tänä vuonna käynnissä 18.11.–3.12. välisen ajan. Keräysaikana Prisman verkkokaupassa lahjoitetut tuotteet toimitetaan Hopen kautta vähävaraisille lapsiperheille ympäri Suomen. Joulunajan apu on monessa suomalaisperheessä toivottu lahja, sillä lapsiperheiden avun tarve on kuluvan vuoden aikana kasvanut merkittävästi.
Joulun lahjalista yllättää – paketista voi paljastua valoterapiamaski tai multistyler14.11.2025 07:25:00 EET | Tiedote
Tänä vuonna pukinkonttiin pakataan yhä enemmän hyvinvointituotteita, viihdettä ja arjen luksusta. Suomalaiset aloittavat lahjahankintojen teon hyvissä ajoin, ja valintojen taustalla korostuvat hyödyllisyys, toiveiden täyttyminen ja pieni hemmottelu. Prismalaiset tietävät, mitä suomalaiset aikovat tänä jouluna ostaa ja toiveet lahjalistoilla saattavat yllättää.
Mitkä tuotteet käyvät kaupaksi tänä jouluna – Sokoksen asiantuntijat nimeävät hittilahjat11.11.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Sokoksen kauneuden, pukeutumisen ja kodin asiantuntijat jakavat näkemyksensä siitä, mitä tuotteita suomalaiset käärivät paketteihin tänä jouluna. Lahjakääröjen ennustetaan kätkevän alleen muun muassa suloisia miniatyyrituoksuja, laadukkaita neuleita ja näppäriä matkakorurasioita.
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Riisituotteille odotettu sertifiointi – näkyy kaupan hyllyllä ”jyvä kerrallaan”3.11.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Riisi on monelle tuttu ruoanlaiton peruselementti, jota ostetaan S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) hyllyiltä vuodessa noin yhdeksän miljoonaa kiloa. Syksyllä kaupan riisihyllyille on saapunut ensimmäinen Sustainable Rice Platform -sertifioitu Coop-tuotemerkin basmatiriisi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme