Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.

”Isänpäivänä ruokapöytään valitaan useammin nautaa, riistaa ja kalaa, kun taas äitienpäivän alla ostoksissa korostuu enemmän broileri. Myös texmex-tuotteita ostetaan enemmän isän- kuin äitienpäivän alla”, S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Hans Backström kertoo.
Ostodatan valossa isänpäivän alla myydään enemmän myös pakastetaikinoita, vehnäjauhoa, hiivaa ja jälkiruokavalmisteita kuin äitienpäivän.
”Kyllä tästä voidaan päätellä, että isänpäiväksi leivotaan enemmän itse, kun taas äitienpäivän alla korostuvat enemmän valmiiden herkkujen kuten täytekakkujen ja suklaan ostaminen. Makean lisäksi isänpäivän herkkupöytään valitaan mielellään myös pikkusuolaista. Erilaisten snacksien kuten perunalastujen kysyntä korostuukin enemmän isän- kuin äitienpäivän alla”, Backström toteaa.
Myös kukat kuuluvat isänpäivän juhlaan, vaikka eivät vielä siinä määrin kuin äitienpäivän, jolloin ruusukimppuja ostetaan S-ryhmän ruokakaupoista yli kaksinkertainen määrä isänpäivään nähden. Isänpäivän alla erityisesti tummemmat sävyt kukissa ovat suosittuja, äitienpäivänä kaupaksi käyvät kaikki punaisen sävyt.
Lahjoissa korostuvat klassikot – isälle tossut tai parranajokone
”Mieltymyksiä ja toiveita on toki yhtä paljon kuin lahjansaajia, mutta isossa kuvassa voidaan sanoa, että suomalaiset tykkäävät muistaa isää useimmiten erilaisilla vaatteilla, hygieniatuotteilla, peleillä ja pelitarvikkeilla sekä saunatarvikkeilla”, käyttötavarakaupan myyntijohtaja Niko Pesonen sanoo.
S-ryhmän datan mukaan erityisesti erilaiset tossut, miesten alusvaatteet ja sukat, kylpytakit sekä yö- ja oloasut korostuvat ostoksissa isänpäivän alla. Myös äitienpäivänä erilaiset vaatelahjat ovat suosittuja, kuten myös astiat ja lasit, joita ostetaan enemmän äitien- kuin isänpäivän alla.
Niin isälle kuin äidille ostetaan lahjoja usein hygienia- sekä kauneuden- ja terveydenhoitotuoteryhmistä. Isänpäivän alla valinnoissa korostuvat parranajokoneet, trimmerit sekä erilaiset kausilahjapakkaukset, jotka sisältävät muun muassa suihkugeelejä ja deodoranttia. Äitienpäivän alla valinnoissa korostuvat puolestaan hiustenkuivaajat ja erilaiset hiustenmuotoilulaitteet.
”Myös kirjat pitävät pintansa erityisesti isänpäivän muistamisina, ja isälle kirjalahja valitaankin useimmiten tietokirjojen kategoriasta”, Pesonen vinkkaa.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Hans Backström
S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja
puh. 010 768 1520
hans.backstrom@sok.fi
Niko Pesonen
S-ryhmän käyttötavarakaupan myyntijohtaja
puh. 010 768 1395
niko.c.pesonen@sok.fi
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. 
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta. 
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. 
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Riisituotteille odotettu sertifiointi – näkyy kaupan hyllyllä ”jyvä kerrallaan”3.11.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Riisi on monelle tuttu ruoanlaiton peruselementti, jota ostetaan S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) hyllyiltä vuodessa noin yhdeksän miljoonaa kiloa. Syksyllä kaupan riisihyllyille on saapunut ensimmäinen Sustainable Rice Platform -sertifioitu Coop-tuotemerkin basmatiriisi.
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Halloweenin suosio kasvaa vuosi vuodelta - kurpitsat, texmex ja foliopallot vetävät kaupoissa27.10.2025 07:20:00 EET | Tiedote
Halloweenin vietto näkyy S-ryhmän myyntidatan perusteella vuosi vuodelta suomalaiskodeissa yhä vahvemmin. Kurpitsoja myydään sesongin aikana jo 100 000 kiloa, ja amerikkalaistyylisten herkkujen, kuten hodarien ja texmex-tuotteiden, myynti kasvaa Halloween-viikolla keskimäärin 10 prosenttia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme