Kotitalouksien ruokahävikki Suomessa on vuodessa yli 100 miljoona kiloa - Picadelin huipputeknologia vähentää hävikkiä kotona ja kaupoissa
Suomessa kotitalouksien ruokahävikki on vuosittain 107–137 miljoonaa kiloa, Luonnonvarakeskuksen mukaan. Suurimmat yksittäiset hävikin lähteet ovat vihannekset, juurekset ja peruna (23 %) sekä hedelmät ja marjat (17 %). Picadelin konsepti tarjoaa useita ratkaisuja ruokahävikin vähentämiseen: kuluttajalle joustavat annoskoot ja taustalla älykäs teknologia, joka minimoi hävikin kauppojen prosesseissa.

Hävikkiviikkoa vietetään 22.–28. syyskuuta. Teema on ajankohtainen myös Picadelille, jonka tavoitteena on tarjota arkeen käytännön ratkaisuja ruokahävikin vähentämiseen.
”Ruokahävikin vähentäminen ei ole vain kuluttajan vastuulla, vaan myös meidän yritysten. Picadelin tavoitteena on minimoida hävikki koko arvoketjussa – niin asiakkaan valinnoissa kuin omissa prosesseissamme raaka-aineiden valmistuksessa, täydennyksissä ja logistiikassa. Älykäs salaattibaarimme on rakennettu tukemaan tätä tavoitetta”, sanoo Kaisa Väistö-Nurminen, Picadeli Finland Oy:n toimitusjohtaja.
Älykästä huipputeknologiaa hävikin torjumiseksi
Siinä missä monien kauppojen salaattipisteet perustuvat manuaaliseen ylläpitoon, Picadeli hyödyntää huipputeknologiaa. Arctic-järjestelmä seuraa reaaliajassa muun muassa lämpötilaa, käyttöaikoja, varastotilannetta ja tuotteiden säilyvyyttä. Jokainen ainesosa skannataan QR-koodilla, mikä takaa täydellisen jäljitettävyyden ja varmistaa, ettei tuotteita koskaan pidetä esillä liian pitkään. Digitaaliset etiketit ja algoritmien tekemät tilaus- ja täydennyssuositukset puolestaan varmistavat, että raaka-aineet ovat aina tuoreita ja hävikki pysyy minimissä.
Käytännössä salaattibaari huolehtii pitkälti itse itsestään: jos esimerkiksi kansi jää auki tai tuote lähestyy säilyvyysajan loppua, järjestelmä hälyttää kaupan henkilöstön. Tämä vapauttaa työntekijöiden aikaa muihin tehtäviin ja tekee konseptista kustannustehokkaan sekä auttaa vähentämään ruokahävikkiä entisestään.
Pakkaukset optimoitu kestävyyteen
Picadelin pakkaukset on suunniteltu minimoimaan hävikkiä ja pienentämään ympäristökuormaa. Toisin kuin valmiiksi pakatut annokset, Picadelin tuotteet antavat kuluttajalle vapauden koota juuri sopivan kokoisen annoksen, jolloin ylimääräistä ei mene roskiin. Kaikki kulhot ja kannet ovat kierrätettävissä: kulho pahvinkeräykseen, muovikansi muovinkeräykseen ja kuitukansi pahvinkeräykseen.
Yritys on asettanut kunnianhimoiset tavoitteet Greenfood-konsernin tasolla: vuoteen 2025 mennessä kaikkien pakkausten tulee olla 100-prosenttisesti kierrätettäviä ja vähintään 80-prosenttisesti uusiutuvista tai kierrätetyistä materiaaleista valmistettuja.
Lisäksi Picadeli pilotoi Suomessa ja Ruotsissa yhteistyötä Bower-sovelluksen kanssa, jonka avulla kuluttaja voi skannata pakkausmateriaalinsa kierrätyksen yhteydessä ja saada palkinnoksi alennuksia tai lahjoittaa hyväntekeväisyyteen. Sovelluksella on jo yli 400 000 käyttäjää, ja sen kautta on tähän mennessä luvattu kierrättää yli 46 miljoonaa pakkausta.
Kestävä valinta arjessa
Ruokahävikin vähentäminen on keskeinen osa ilmastotyötä, sillä maailmassa jopa kolmannes tuotetusta ruoasta jää hyödyntämättä. YK on asettanut tavoitteeksi puolittaa hävikki vuoteen 2030 mennessä, ja EU sekä sen jäsenmaat ovat sitoutuneet tähän tavoitteeseen. Pelkästään EU:ssa ruokaa päätyy jätteeksi yli 59 miljardia kiloa vuodessa. Suomessa kotitalouksien hävikin puolittuessa säästettäisiin yli 50 miljoonaa kiloa hävikkiä vuosittain.
”Kotitalouksien osuus ruokahävikistä on valtava, mutta vastuu ei voi jäädä pelkästään kuluttajille. Ruokateollisuuden on kehitettävä ratkaisuja, jotka tekevät hävikin vähentämisestä helppoa ja arkeen sopivaa. Picadelin salaattibaarit on rakennettu juuri tätä varten: asiakas voi ottaa vain sen, minkä syö, ja taustalla teknologia minimoi hävikin kauppojen prosesseissa,” Väistö-Nurminen sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kaisa Väistö-NurminenPicadeli Finland Oy, toimitusjohtaja
Puh:040 900 9188kaisa.vaisto-nurminen@picadeli.fiMira TaulanneIndieplace
Puh:050 594 5428mira.taulanne@indieplace.fiKuvat
Tietoa Picadelista
Picadeli on ruotsalainen ruokateknologiayritys, jonka tavoitteena on mullistaa pikaruoka-ala terveellisillä ja herkullisilla vaihtoehdoilla. Yrityksen taustalla on ajatus siitä, että myös pikaruoan tulisi edistää ihmisten terveyttä. Picadeli on erikoistunut itsepalveluperiaatteella toimiviin salaattibaareihin, joiden avulla terveellisestä syömisestä tehdään helppoa ja kaikkien saavutettavissa olevaa. Innovatiiviset salaattibaarit yhdistävät teknologian ravitseviin, tuoreisiin ja maukkaisiin vaihtoehtoihin – samalla haastaen käsitystä pikaruoasta.
Yli 2 000 toimipisteellään Euroopassa ja Yhdysvalloissa Picadeli on noussut terveellisen pikaruokamarkkinan johtajaksi. Yrityksen vuotuinen liikevaihto on tällä hetkellä yli 200 miljoonaa euroa, mikä vastaa yli 70 miljoonaa myytyä salaattiannosta vuodessa. Suomessa Picadelin salaattibaareja on yli 280.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Picadeli
Picadeli saavuttaa 300 salaattibaarin rajapyykin – on nyt yksi Suomen suurimmista pikaruokaketjuista17.9.2025 08:34:52 EEST | Tiedote
Picadeli saavuttaa ensi viikolla merkittävän rajapyykin: 300. salaattibaari avataan 24. syyskuuta Espoossa sijaitsevaan K-Supermarket Soukkaan. Pohjoisesta Ylläkseltä Helsinkiin, Turkuun ja Tampereelle ulottuva verkosto tekee Picadelista yhden suurimmista pikaruokaketjuista toimipisteiden määrällä mitattuna.
Salaattiviikko haastaa vanhat mielikuvat – lämmin salaatti nostaa suosiotaan syksyn lohturuokana3.9.2025 10:49:10 EEST | Tiedote
Tällä viikolla vietettävä Salaattiviikko muistuttaa, että salaatti ei ole vain kesän raikas lounas. Syksyn sesonkivihannekset, lämpimät proteiinit ja paahdetut juurekset tekevät salaatista täyttävän ja lohdullisen vaihtoehdon, joka sopii yhtä hyvin arjen kiireeseen kuin edulliseksi lounasratkaisuksi.
Kesä kääntää lautasen – suomalaiset siirtyvät salaattiin, ja teknologia varmistaa tuoreuden2.7.2025 07:51:44 EEST | Tiedote
Kun lämpötila nousee, suomalaiset suuntaavat yhä useammin salaattibaarille. Picadelin data paljastaa, että salaattien ja hedelmien kulutus kasvaa selvästi kesäkuukausina, ja kurkku pitää pintansa suosikkivihanneksena. Tuoreudesta ei silti tingitä: salaattibaarin älyteknologia varmistaa, että jokainen raaka-aine on taatusti tuore – myös heinäkuun helteillä.
Kaisa Väistö-Nurminen nimitetty Picadeli Finland Oy:n toimitusjohtajaksi27.5.2025 08:43:57 EEST | Tiedote
Kaisa Väistö-Nurminen on nimitetty Picadeli Finland Oy:n uudeksi toimitusjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1. kesäkuuta 2025. Kaisa seuraa tehtävässä Nina Westerbergiä, joka on menestyksekkäästi johtanut sekä Picadeli Finland Oy:tä että Salico Oy:tä – kahta Greenfood-konserniin kuuluvaa yhtiötä. Jatkossa Nina keskittyy täysipainoisesti Salico Oy:n toimitusjohtajan tehtävään.
GOAT, Sigma vai Rizz? Picadeli lanseeraa nuorille trendisalaattikulhot – taustalla huolestuttava syy15.5.2025 07:50:00 EEST | Tiedote
Z-sukupolvi rakastaa TikTokia, mutta unohtaa kasvikset. Vain 4,3 % suomalaisista 18–24-vuotiaista syö päivittäin hedelmiä ja vihanneksia WHO:n suositusten mukaisesti, mikä tekee heistä selvästi vähiten kasviksia syövän ikäryhmän. Tämä huolestuttaa Picadelia, joka haluaa tehdä terveellisestä ruokailusta aidosti maukasta. Vastauksena tähän syntyivät Gen Z:lle suunnatut salaattikulhot, jotka puhuvat nuorten omaa kieltä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme