Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset voimaan Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen maanteillä (Pohjalaismaakunnat)
Talvikauden 2025–2026 talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset otetaan käyttöön Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakuntien maanteillä keskiviikosta 29.10.2025 alkaen. Alennetut rajoitukset parantavat liikenneturvallisuutta kun siirrytään vuoden pimeimpään aikaan, vaikkei varsinaista talvikeliä vielä kaikkialla olisikaan.

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen keskikaiteettomilla yksiajorataisilla maanteillä kaikki 100 kilometriä tunnissa nopeusrajoitukset alennetaan 80 kilometriin tunnissa. Näiden tieosuuksien yhteispituus on noin 1360 km.
Vaasan moottoritien 120 kilometriä tunnissa nopeusrajoitukset alennetaan 100 kilometriin tunnissa noin 9 kilometrin matkalla. Vaasan moottoritien 100 kilometriä tunnissa nopeusrajoituksia ei alenneta talvikaudeksi.
100 kilometriä tunnissa nopeusrajoitus jätetään voimaan talven ajaksi tieosuuksille, joissa ajosuunnat on erotettu toisistaan keskikaiteella. Tällaisia tieosuuksia ovat valtatiellä 8 noin 9 kilometrin pituinen osuus välillä Kotiranta–Koivulahti ja noin 2,5 kilometrin pituinen ohituskaistaosuus välillä Vassorinlahti–Ölis. 100 kilometriä tunnissa nopeusrajoitus jää myös voimaan valtatiellä 19 Seinäjoen Itäväylän noin 18 kilometrin pituisella tieosuudella välillä Rengonharju–Nurmo sekä keskikaiteellisilla ohituskaistaosuuksilla välillä Atria-Hipintie ja Lapualla välillä Muurimäki-Jouttikallio.
Edellisvuosien tapaan Kruunupyyssä valtatiellä 8 Hopsalan nelihaaraliittymässä alennetaan nopeusrajoitus pistekohtaisesti 80 kilometriä tunnissa nopeusrajoituksesta 60 kilometriin tunnissa.
Muutoksina aiempaan talvikaudella 2025–2026 valtatiellä 19 Seinäjoella Nurmonjoen sillan kohdalla alennetaan nopeusrajoitus lyhyellä matkalla 80 kilometristä 60 kilometriin tunnissa. Nopeusrajoitus on voimassa talvi- ja pimeän ajan aikana kunnes silta on korjattu. Seututiellä 711 välillä Heroja Kuortaneella – valtatie 16 Alajärvellä yleisrajoitusosuudet (80 kilometriä tunnissa) alennetaan talvi- ja pimeän ajan aikana 70 ja 60 kilometriin tunnissa. 60 kilometriä tunnissa nopeusrajoitus tulee kahdelle tieosuudelle, joilla päällyste on erityisen huonossa kunnossa ja lisäksi on ajoradalla kaltevuuspuutteita.
Suomessa siirrytään takaisin kesäisiin nopeusrajoituksiin huhtikuun alkupuolella kun päivät pitenevät ja kelit paranevat.
Suuri osa talviajan liikkumisesta pimeällä – kaasujalan keventäminen kannattaa
Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset pienentävät onnettomuusriskiä, joka muuten kohoaisi pimeällä kaksinkertaiseksi ja liukkaalla moninkertaiseksi verrattuna päivänvalossa ja sulalla kelillä ajamiseen.
Kesäajan päättymisen jälkeen suuri osa liikkumisesta tapahtuu pimeällä, ja siksi talvikauden nopeusrajoituksiin siirrytään lokakuun lopussa, vaikka varsinaiset talvikelit antaisivatkin vielä odottaa itseään.
Jos pimeyteen yhdistetään vielä vesi- tai räntäsade, voi näkyvyys olla ajoittain erittäin huono. Silloin muita tielläliikkujia kuten kävelijöitä ja pyöräilijöitä on vaikeampi erottaa. Kaasujalan keventäminen ratin takana auttaa tähänkin ongelmaan.
Alempi ajonopeus antaa kuljettajalle enemmän aikaa havaita ja toimia yllättävissäkin tilanteissa. Suurin sallittu nopeus ei useinkaan ole sama asia kuin turvallinen ajonopeus, etenkään talvikaudella. On parasta höllätä kaasua entisestään jos olosuhteet sitä edellyttävät.
Nopeusrajoituksien noudattaminen on tärkeää paitsi liikenneturvallisuuden takia mutta myös siksi että ajettaessa nastarenkailla päällysteen kuluminen kiihtyy jo ajonopeuden ylittäessä 80 kilometriä tunnissa. Talvikauden alennettujen rajoitusten myötä myös polttoaineenkulutus ja päästöt vähenevät.
Ajomatkaan on yksinkertaisesti varattava enemmän aikaa. Varmista myös että auton alla on keliin sopivat renkaat ja että takavalotkin varmasti palavat myös hämärässä ja huonolla ajokelillä. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kannattaa puolestaan kiinnittää heijastimet viimeistään nyt sekä hoitaa pyörän valot kuntoon, etuvalon lisäksi myös pakollinen punainen takavalo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
ELY-keskus
Liikenneturvallisuusvastaava Kjell Lind
puh. 0295 027 734, kjell.lind@ely-keskus.fi
Kuvat

Liitteet
Linkit
Tietoa julkaisijasta
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Päätoimipaikka Seinäjoki: Alvar Aallon katu 8, PL 156
Vaasa: Wolffintie 35 | Kokkola: Pitkänsillankatu 15
0295 027 500
http://www.ely-keskus.fi/etela-pohjanmaa
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on monialainen, alueellinen toimija. Haluamme edistää alueemme elinvoimaa, kestävää kasvua ja hyvää tulevaisuutta sekä hyvinvointia ja sisäistä turvallisuutta. Hoidamme elinkeinoihin, ympäristöön ja liikenteeseen liittyviä tehtäviä asiakkaidemme eli ihmisten, yritysten ja yhteisöjen hyväksi. Teemme työtämme Etelä-Pohjanmaan lisäksi Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueilla ympäristö- ja liikenneasioissa.
ELY-keskusten valtakunnallisia tiedotteita voit lukea täältä: ELY-keskukset
NTM-centralen i Södra Österbotten är en branschövergripande, regional aktör. Vi vill främja livskraft, hållbar tillväxt, en god framtid samt välstånd och intern säkerhet i regionen. Vi sköter uppgifter i anslutning till näringslivet, miljön och trafiken för våra kunders, dvs. människors, företags och sammanslutningars bästa. Vi är verksamma utöver i Södra Österbotten även i Österbotten och Mellersta Österbotten i fråga om miljö- och trafikfrågor.
NTM-centralernas riksomfattande pressmeddelanden kan du läsa här: NTM-centralerna

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Vattenöversikt för oktober-november 2025: Högre vattenföring försämrade försurningssituationen (landskapen i Österbotten)12.12.2025 11:01:00 EET | Pressmeddelande
I oktober-november regnade det en del i de österbottniska landskapen, men i flera sjöar låg vattenståndet ändå lägre än genomsnittet för tidpunkten. Läget började ändras mot slutet av november, då temperaturen låg på plusgrader vilket i kombination med regnet fick snön att smälta och vattnet i rörelse. Vattenföringen i åarna och inflödet i sjöarna ökade i hela området.
Loka-marraskuun 2025 vesitilannekatsaus: Virtaamien lisääntyminen heikensi happamuustilannetta (Pohjalaismaakunnat)12.12.2025 11:01:00 EET | Tiedote
Loka-marraskuussa pohjalaismaakuntien alueella satoi jonkin verran, mutta useissa järvissä vesipinnat pysyttelivät edelleen keskimääräistä alempana. Isompaa muutosta alkoi tapahtumaan marraskuun lopun viimeisinä päivinä, jolloin plussakelit yhdistettynä vesisateisiin alkoivat sulattamaan lumia ja laittoivat vesiä liikkeelle lisäten jokien virtaamia ja järvien tulovirtaamia koko alueella.
Utkastet till LUMO-programmet för Österbotten och Södra Österbotten är färdigt12.12.2025 08:38:42 EET | Pressmeddelande
Utkastet till regionernas första åtgärdsplan för den biologiska mångfalden har färdigställts. LUMO-programmet, som har utarbetats i brett samarbete med regionernas aktörer, stöder det långvariga arbetet med att främja den biologiska mångfalden i regionerna genom att tillhandahålla information om den österbottniska naturen och behoven av att förbättra dess tillstånd, om finansieringsmöjligheter för olika åtgärder samt om sätt för verkningsfulla och kostnadseffektiva resultat. Du har möjlighet att bidra med dina åsikter om LUMO-programutkastet, som är på remiss fram till 15.2.2026.
Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan LUMO-ohjelman luonnos on valmistunut12.12.2025 08:38:42 EET | Tiedote
Luonnos maakuntien ensimmäiselle luonnon monimuotoisuuden toimeenpanosuunnitelmalle on valmistunut. LUMO-ohjelma, joka on laadittu laajassa yhteistyössä maakuntien toimijoiden kanssa, tukee jo aiemmin maakunnissa pitkään tehtyä luonnon monimuotoisuuden edistämistä tarjoamalla tietoa pohjalaisesta luonnosta, sen tilan parantamisen tarpeista, erilaisten toimenpiteiden rahoitusmahdollisuuksista sekä keinoista kohdentaa toimet mahdollisimman vaikuttavasti ja kustannustehokkaasti. Sinulla on mahdollisuus jättää mielipiteesi LUMO-ohjelman luonnoksesta, joka on lausuntokierroksella 15.2.2026 saakka.
NTM-centralen har gett kontaktmyndighetens motiverade slutsats om miljökonsekvensbeskrivningen för Karleby Energinät Ab:s kraftledningsprojekt 400 + 100 kV Hirvisuo-KIP (Mellersta Österbotten)9.12.2025 13:01:29 EET | Pressmeddelande
Karleby Energinät Ab planerar att bygga en cirka 8 kilometer lång kraftledning för 400 kV eller 400+110 kV från Hirvisuo elstation via Hepo–Ventusneva genom Karleby centraltätort till en transformatorstation som byggs på Yxpila storindustriområde (Kokkola Industrial Park, KIP).
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme