Turun yliopisto

Väitös: Kaksikielinen opetus tukee myös suomen kielen taitoja ja voi edistää oppilaiden välistä tasa-arvoa

Jaa

Kaksikielisessä opetuksessa opiskellaan tavallisia kouluaineita joko kokonaan tai osittain englanniksi. Se ei vaikuta kielteisesti oppilaiden suomen kielen taitoihin, osoittaa tuore väitös.

Kaksikielinen opetus voi tuoda mukanaan odottamattomia hyötyjä. Tämä käy ilmi M.Ed. Peter Launosen tuoreesta väitöstutkimuksesta, jossa tutkittiin suomalaisia yläkoululaisia.

Launonen tarkasteli eroja kaksikielisen opetukseen ja perinteiseen opetukseen osallistuvien yläkoululaisten suomen kielen taidoissa. Opiskelijoiden ensikieli oli suomi.

Kaksikielisessä opetuksessa opiskellaan tavallisia kouluaineita joko kokonaan tai osittain englanniksi. Suomessa toteutetussa kaksikielisessä opetuksessa suomen käyttöä ei tyypillisesti rajoiteta tai kielletä.

Kaksikielinen opetus eli CLIL (Content and Language Integrated Learning) englanniksi edistää opetussisältöjen ja englannin taitojen oppimisen lisäksi myös suomen kielen taitoja, tutkimuksessa havaittiin.

Kaksikieliseen opetukseen osallistuvien oppilaiden suomen kielen taito ei ollut heikompi kuin perinteiseen opetukseen osallistuvien oppilaiden.

– Oli kiinnostavaa havaita, että kaksikieliseen opetukseen osallistuvat oppilaat suoriutuivat tehtävissä yhtä hyvin kuin perinteiseen opetukseen osallistuvat oppilaat, Launonen sanoo.

Havainto on erityisen mielenkiintoinen siksi, että kaksikielisen opetuksen oppilailla on vähemmän opetusta suomen kielellä kuin perinteisen opetuksen oppilailla.

Väitöstutkimus tuo uutta näkökulmaa kaksikielisen opetuksen ja ensikielen taitojen välisestä suhteesta. Tutkimus huomioi aiheeseen liittyviä taustaseikkoja, kuten englannin kielen asema yhteiskunnassa sekä oppilaiden altistuminen englannin kielelle koulun ulkopuolella.

Launosen väitöskirja perustuu kolmeen osatutkimukseen, joihin osallistui yhteensä 35 suomalaista 14- ja 15-vuotiasta yläkoululaista. Heistä osa osallistui kaksikieliseen opetukseen ja osa perinteiseen opetukseen.

Tutkimuksessa käytettiin useita menetelmiä, joiden avulla tarkkailtiin osallistujien suomen kielen taitoa eri tilanteissa.

Kielellä kohti tasa-arvoa

Kaksikielinen opetus voi myös edistää oppilaiden välistä tasa-arvoa, tutkimuksessa havaittiin.

Sosioekonomisen aseman ja ensikielen taitojen suhde on tunnettu. Korkeasta sosioekonomisesta taustasta tulevilla oppilailla on usein vahvat kielitaidot.

Myös Launosen tutkimuksessa perinteiseen opetukseen osallistuneilla havaittiin positiivinen suhde sosioekonomisen aseman ja suomen kielen taitojen välillä. Kaksikieliseen opetukseen osallistuneiden suomen taidot sen sijaan eivät heijastaneet eroja sosioekonomisessa asemassa.

– Tulokset täydentävät kasvavaa tutkimustietoa, jonka mukaan kaksikielinen opetus saattaa edistää tasa-arvoisuutta lieventämällä sosioekonomisen taustan vaikutusta kielitaidon kehittymiseen.

Launosen mukaan sosioekonomisen aseman vaikutusta suomen kielen taitoihin on syytä tarkkailla jatkossakin. Tämä pätee sekä kaksikieliseen että perinteiseen opetukseen osallistuviin oppilaisiin.

– Kaksikielisen opetuksen ja tasa-arvoisuuden välinen suhde on äärimmäisen kiinnostava teema. Mielelläni keskittyisin siihen mahdollisessa jatkotutkimuksessa, koska tämän ilmiön ymmärtäminen antaisi uutta tietoa kaksikielisen opettamisen vaikutuksista.

M.Ed. Peter Launonen esittää väitöskirjansa ”Investigating the Relationship Between CLIL and L1 Ability in a Finnish Education Context” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa lauantaina 22.11.2025 klo 12.00 (Turun yliopisto, Arcanum, Aava-luentosali, Arcanuminkuja 1, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Tarja Nikula-Jäntti (Jyväskylän yliopisto) ja kustoksena professori Minna Maijala (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen. Väitöksen alana on soveltava kielitiede.

Väitöskirja yliopiston julkaisuarkistossa 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Turun yliopisto on 25 000 opiskelijan ja työntekijän innostava ja kansainvälinen akateeminen yhteisö. Rakennamme kestävää tulevaisuutta monitieteisellä tutkimuksella, koulutuksella ja yhteistyöllä.

Turun yliopiston mediatiedotteet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Turun yliopisto

Årets KiVa-skola 2025 är Metsokankaan koulu19.11.2025 09:46:00 EET | Tiedote

KiVa Skola® -programmet, utvecklat i Åbo universitet, har valt Metsokankaan koulu i Uleåborg till Årets KiVa-skola 2025. Personalen i skolan Metsokankaan koulu har under lång tid arbetat målmedvetet för elevernas och skolpersonalens välbefinnande och för en trygg atmosfär i skolan. Skolans verksamhet återspeglar KiVa Skola -programmets mål på bästa möjliga sätt: hela skolgemenskapen deltar i arbetet mot mobbning och ingriper i mobbningssituationer på ett konsekvent och tydligt sätt.

Vuoden KiVa-koulu 2025 on Metsokankaan koulu19.11.2025 09:45:00 EET | Tiedote

Turun yliopiston kehittämä KiVa Koulu® -ohjelma on valinnut Metsokankaan koulun Oulusta Vuoden KiVa-kouluksi 2025. Metsokankaan koulun henkilökunta on tehnyt koulussa pitkäjänteistä ja määrätietoista työtä oppilaiden ja kouluhenkilökunnan hyvinvoinnin ja turvallisen ilmapiirin hyväksi. Koulun toiminta kuvastaa KiVa Koulu -ohjelman tavoitteita parhaimmillaan: koko kouluyhteisö on mukana kiusaamisen ehkäisemisessä ja kiusaamiseen puututaan painokkaasti.

Turun yliopiston johtamalle hankkeelle yli 5 miljoonaa euroa – tavoitteena mullistaa plasmageneraattoriteknologia monimateriaalisella 3D-tulostuksella19.11.2025 08:48:41 EET | Tiedote

Turun yliopiston johtamalle uudelle kansainväliselle konsortiohankkeelle on myönnetty 5,5 miljoonan euron EUREKA-rahoitus. Hanke tulee edistämään läpimurtoja plasmageneraattoriteknologiassa erittäin korkean lämpötilojen sovelluksissa. Hankkeessa hyödynnetään monimateriaalista laserjauhepetisulatukseen pohjautuvaa lisäävää valmistusta.

Väitös: Tarkempi diagnoosi mahdollistaa yksilöllisen hoidon umpilisäketulehduksessa17.11.2025 09:00:00 EET | Tiedote

LL Sami Sula osoittaa Turun yliopistossa tarkastettavassa väitöstutkimuksessaan, että tietokonetomografialöydöksillä voidaan ennustaa umpilisäketulehduksen vaikeusastetta ja siten kohdentaa hoitoa yksilöllisesti. Tutkimus tuo myös uutta tietoa antibiootti- ja oireenmukaisen hoidon pitkäaikaistuloksista lievässä umpilisäketulehduksessa – tulosten perusteella hoitomuotojen välillä ei havaittu eroa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye