Vetoomus: Uudenkaupungin rata on peruskorjattava viipymättä ja henkilöjunaliikenne käynnistettävä

Jaa

Turku–Uusikaupunki-radan peruskorjaus on valtakunnallisesti merkittävä hanke, joka kuuluu Väyläviraston priorisoimaan rataverkon investointiohjelmaan. Radan nykyinen kunto ei täytä nykystandardeja. Peruskorjaus tukee huoltovarmuutta ja vaarallisten aineiden kuljetuksia. Hanke on suunnitteluvalmiudeltaan toteutettavissa heti, sillä ratasuunnitelma valmistuu kuluvan vuoden aikana.

Uudenkaupungin radan investointia on kiirehdittävä
Uudenkaupungin radan investointia on kiirehdittävä. Hanke on suunnitteluvalmiudeltaan toteutettavissa heti, sillä ratasuunnitelma valmistuu kuluvan vuoden aikana. Kuva on luotu tekoälyllä

Perusparannuksen ja radan kehittämisen kustannusarvio on yhteensä 180 miljoonaa euroa. Toteutus vahvistaa elinkeinoelämän kilpailukykyä, tukee vihreän siirtymän investointeja ja parantaa tasoristeysturvallisuutta. Lisäksi hanke on keskeinen osa Varsinais-Suomen alueellisen junaliikenteen tavoiteverkkoa ja luo pitkän aikavälin mahdollisuuksia yhdyskuntarakenteen kehittämiseen. 

Rataosuus yhdistää Varsinais-Suomen keskeisimpiä teollisuus- ja satamatoimintoja Turun kautta valtakunnalliseen rataverkkoon, ja sen toiminnan varmistaminen on keskeistä kriittisten kuljetusten varmistamiseksi myös poikkeusoloissa.  

“Radan perusparannus tukee myös lähijunaliikenteen käynnistämistä. Alueella on kasvava tarve joustaville ja kestävälle liikkumisratkaisuille, jotka helpottavat työvoiman liikkuvuutta ja alueen kilpailukykyä. Raideliikenteen parantaminen lisäisi saavutettavuutta, vahvistaisi työssäkäyntialuetta ja tukisi alueen vetovoimaa asuin- ja työpaikkana”, sanoo Uudenkaupungin kauppakamariosaston puheenjohtaja Rami Tähtinen

”Hanke olisi samalla merkittävä elinkeinoelämän vahvistaja sekä Turun seudun että Vakka-Suomen radanvarsikuntien alueella”, painottaa hankkeen tärkeyttä myös kansanedustaja ja Vahterus Oy:n perustaja Mauri Kontu

Huoltovarmuus ja vihreä siirtymä kulkevat raiteilla

Yksi Uudenkaupungin rataa ja samalla Suomen suurimpia junarahtia käyttäviä toimijoita on Yara Suomi Oy. Yara tuottaa Suomessa lannoitteita, jotka ovat välttämättömiä kotimaiselle ruoantuotannolle ja ruokaturvalle. Yaran Uudenkaupungin, Siilinjärven ja Kokkolan tehtaat muodostavat tiiviin kokonaisuuden ja tehtaiden välillä kulkee noin 200 vaunua päivässä. 

Yaran Uudenkaupungin tehdas ja satama muodostavat huoltovarmuuden kannalta kriittisen solmukohdan. Tehtaan sijainnin merkitys on vuosien varrella vain kasvanut. Nykyään sen satamassa käsitellään vuosittain noin 350 laivaa ja 1,7 miljoonaa tonnia erilaisia tuotteita. Kriisitilanteessa syväsatama soveltuu useiden tavaralajien käsittelyyn. 

“Lannoitteiden valmistus on jatkuvasti käynnissä ja raaka-aineiden tulee liikkua tehtaiden välillä viikon jokaisena päivänä. Maailmanpoliittisen tilanteen kiristyessä Suomen ruokaturva ja huoltovarmuus on turvattava ja Yara Suomen tuotanto on tässä avainasemassa”, korostaa Yaran Uudenkaupungin tehtaanjohtaja Lauri Heimala

Green North Energy kehittää Naantaliin Suomen ensimmäistä vihreän ammoniakin tuotantolaitosta, jonka huoltovarmuudellinen merkitys niin lannoitetuotannossa kuin muussa kemianteollisuudessa on merkittävä. Naantalin hankkeen täyden kapasiteetin arvioidaan olevan noin 200 000 tonnia ammoniakkia vuodessa.  

"Ammoniakin turvallinen ja vähäpäästöinen logistiikka edellyttää kattavaa ja luotettavaa raideverkostoa. Kotimaiset toimitukset tapahtuisivat tehokkaimmin rautateitse, jolloin vaikutus Varsinais-Suomen rataverkon käyttöasteeseen olisi huomattava," huomauttaa Green North Energyn toimitusjohtaja Jussi Ylinen.

Lähijunaliikenne on edellytys toimivalle työssäkäyntialueelle 

Yksi Varsinais-Suomen merkittävimmistä työllistäjistä on Valmet Automotiven Uudenkaupungin tehdas, jonka sarjatuotanto-osaaminen on Suomessa poikkeuksellista. Sopimusvalmistajana se mahdollistaa kansainvälisten asiakkaiden tuotantotarpeiden täyttämisen yhtenä vientiteollisuuden veturina. Huoltovarmuuden näkökulmasta tehdas tarjoaa keskeistä teollista kyvykkyyttä länsirannikolla. 

Tehtaan tuotannon noustessa ja työntekijämäärän kasvaessa Turku ja sen ympäryskunnat ovat välttämättömiä tehtaan työvoiman saatavuudelle. Uusikaupunki−Turku-rautatieyhteys on merkittävä mahdollistaja työssäkäyntialueen toimivuudelle. 

“Rautatieyhteyden aikaansaama työvoiman sujuvampi liikkuvuus mahdollistaa osaajien sitoutumisen ja työvoiman riittävyyden, mutta myös koko alueen teollisen kehityksen ja kilpailukyvyn vahvistumisen”, kertoo Valmet Automotiven Uudenkaupungin tehtaan tehtaanjohtaja Antero Karhu

Uudenkaupungin radan investointia on kiirehdittävä

Turku–Uusikaupunki-radan peruskorjaus on Suomelle strateginen investointi, joka vahvistaa huoltovarmuutta ja osaajien liikkuvuutta. 

“Uudenkaupungin radan peruskorjaus on tunnistettu yhdeksi Suomen kriittisimmistä rataverkon korjauskohteista. Ratasuunnitelmat mahdollistavat sen toteuttamisen heti. Seuraavassa Liikenne 12 -suunnitelmaa tarkentavassa väyläverkon investointiohjelmassa, se tulee nostaa kiireellisten hankkeiden prioriteettikoriin 1. Osana hanketta on tärkeä toteuttaa Naantaliin johtavan radan peruskorjaus ja sähköistäminen”, toteaa Varsinais-Suomen liiton edunvalvontajohtaja Malla Rannikko-Laine

Uudenkaupungin rata ja Naantalin yhteys muodostavat yhdessä kriittisen logistisen kokonaisuuden, joka tukee sekä huoltovarmuutta että vihreän siirtymän investointeja. Kokonaisuus vahvistaa samalla rautatiekuljetusten roolia teollisuuden logistiikassa ja tukisi Suomen ilmastotavoitteita. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Rami Tähtinen, puheenjohtaja, Uudenkaupungin kauppakamariosasto, puh. 050 566 0042, rami.tahtinen@vsv.fi

Elina Siivonen, asiamies, Uudenkaupungin kauppakamariosasto, puh. 050 561 2220, elina.siivonen@kauppakamari.fi

Malla Rannikko-Laine, edunvalvontajohtaja, Varsinais-Suomen liitto, puh. 040 721 3429, malla.rannikko-laine@varsinais-suomi.fi

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä, ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917, ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Turun kauppakamari

Raision kaupungin investointityölle tunnustusta27.10.2025 14:00:00 EET | Tiedote

Turun kauppakamarin elinkeinopolitiikan valiokunta myöntää vuosittain Vuoden elinkeinopoliittinen kuntateko -tunnustuksen kunnalle tai kuntaa lähellä olevalle henkilölle tai organisaatiolle, joka on toiminut aktiivisesti elinkeinoelämän toimintaympäristön kehittämiseksi. Tänä vuonna tunnustuksen sai Raision kaupunki onnistuneesta Invest in -työstään. Se on viime vuosina pystynyt houkuttelemaan runsaasti uusia yrityksiä valitsemaan Raision sijoittumispaikakseen. Tunnustus jaettiin nyt jo 15:nnen kerran 27.10. Elinkeinopolitiikan foorumissa Turussa.

Kysely: Digitalisaatio ja tekoäly uudistavat työelämää – osaamisen ylläpitäminen työelämän murroskohdissa ja nuorten työllistyminen haasteena10.10.2025 07:45:00 EEST | Tiedote

Yli 250 henkilöä työllistävistä yrityksistä kaksi kolmannesta kertoo työn tuottavuuden parantuneen ja puolet hallintoon menevästä ajasta vähentyneen digitalisaation, automatisaation ja tekoälyn myötä. Tämä selviää kauppakamarien elokuussa toteuttamasta valtakunnallisesta osaajakyselystä, johon osallistui 93 yritystä Varsinais-Suomesta.

Lähes puolet varsinaissuomalaisista vientiyrityksistä kasvattaa vientiään8.10.2025 00:01:00 EEST | Tiedote

Turun kauppakamari selvitti alkusyksyn kyselyssään, minkälaisia mahdollisuuksia ja haasteita Varsinais-Suomen seudun vientiyrityksillä on tällä hetkellä. Kyselyssä selvisi myös, että vientikauppa käy seudulla paremmin kuin viime vuonna. Yksi vientiä merkittävästi kasvattaneista yrityksistä on ALMACO Group. Alueellinen kysely tehtiin tässä muodossaan ensimmäistä kertaa, ja siihen vastasi Turun, Loimaan, Salon ja Vakka-Suomen alueelta 48 vientiä aktiivisesti tekevää yritystä. Suurin osa näistä toimii teollisuuden alalla.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye