78 % suomalaisista kannattaa sähkölle hintakattoa
Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell nosti esille tarpeen sähkön hinnalle asetettavasta hintakatosta viime viikon maanantaina Helsingin Sanomien suorassa lähetyksessä.
”Peräänkuulutimme tehokkaiden keinojen löytämistä kuluttajien auttamiseksi jo loppukesästä”, toteaa Beurling-Pomoell. ”Näemme hintakaton yhtenä vaihtoehtona, sillä riittäviä toimenpiteitä kuluttajien auttamiseksi ei mielestämme muutoin ollut luvassa.”
Eduskunta yhtyi laajasti SDP:n keskiviikkona esittämään kansallisen hintakaton asettamiseen. Loppuviikon aikana moni asiantuntija kuitenkin tyrmäsi ajatuksen sähkön hintakatosta. Yhdeksi syyksi on katsottu kuluttajien sähkönsäästön innon hiipuvan, kun korkeat hinnat eivät enää tuntuisi lompakossa.
”Kuluttajilta saamamme palaute ei tue tätä viestiä. Tuntuu, että osa keskustelijoista on vieraantuneita kuluttajien arjesta”, huomauttaa Beurling-Pomoell. ”Jos hintakatto olisi esimerkiksi 20 senttiä kilowattitunnilta, sähkö maksaisi silti noin nelinkertaisesti enemmän, kuin mihin kuluttajat ovat vuosien aikana tottuneet. Siinä on riittävästi kannustinta sähkönsäästöön tavallisilla suomalaisilla, etenkin kun tiedämme monen kotitalouden niukan taloudellisen liikkumavaran”, Beurling-Pomoell jatkaa viitaten Kuluttajaliiton aiempaan selvitykseen.
Hintakaton käytännön vaikutuksista löytyy jo tietoa. Esimerkiksi Seinäjoella ja Kokkolassa, jossa hinnat ovat paikallisilla päätöksillä pysyneet alle 20 sentissä, on tullut selvää näyttöä, että kyseisten alueiden kuluttajat ovat säästäneet sähköä samassa tahdissa kuin muutkin suomalaiset.
Kuluttajaliiton kyselystä selvisi, että lähes 60 prosentille suomalaisista sähkön hinta aiheuttaa jo tällä hetkellä taloudellista ahdinkoa.
”Nyt on viimeinen hetki etsiä ja löytää parhaat mallit kuluttajien auttamiseksi. Mikä tai mitkä parhaat ratkaisut ovat, jää nyt poliitikkojen ja päättäjien käsiin”, Beurling-Pomoell toteaa. ”Hintakatto on yksi vaihtoehto. Mikä tahansa malli, kuten yhtiökohtainen Kokkolan malli, on hyvä, kunhan se laajasti laskee kuluttajien kohtuuttomia sähkölaskuja.”
Kuluttajaliitto kysyi myös, tulisiko sähkön hintoihin puuttua yhteiskunnallisin toimin. Katso vastaukset ja muut kyselyn tulokset kotisivuiltamme.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha Vekkilä
Lisätietoja tutkimuksen toteutuksesta
Juha Beurling-PomoellpääsihteeriKuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry
Puh:040 5566 421juha.beurling-pomoell@kuluttajaliitto.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta
Suomen ainoa yleinen kuluttajien ja julkisten palvelujen käyttäjien edunvalvonta-, koulutus- ja neuvontajärjestö.
Finlands enda allmänna intressebevaknings-, utbildnings- och rådgivningsorganisation för konsumenterna och användare av offentliga tjänster.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kuluttajaliitto
Tapahtumavinkki: Vaasassa asiaa viherpesusta ja mahdollisuus haastatella Kuluttajaliiton pääsihteeriä13.11.2023 12:11:34 EET | Kutsu
Miten oikeasti vastuullisen tuotteen voi tunnistaa perättömien viherväittämien joukosta? Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell puhuu teemasta Vaasan kaupunginkirjastossa tiistaina 21.11. klo 14 alkaen. Tilaisuuden järjestää paikallinen kuluttajayhdistys Merenkurkun Kuluttajat ry yhteistyössä Kuluttajaliiton kanssa.
Lude vai kuoriainen? Tunnista kodin tuholainen oikein8.11.2023 05:00:00 EET | Tiedote
Tunnistamalla tuhohyönteisen oikein voi välttyä turhalta riidalta ja säästää pitkän pennin. Viime aikoina mediassa on keskusteltu vilkkaasti luteista ja niiden torjunnasta. Kodin erilaiset ötökät ovat jo pitkään olleet vakioaihe Kuluttajaliiton asumisneuvonnassa. Kuluttajaliitto muistuttaa, että tuholaisten haitallisuudessa ja torjuntatoimissa on eroja. Tuholaisen varma tunnistaminen ennen toimenpiteitä onkin paras keino edetä asiassa. Kuluttajaliiton juristi kertoo vinkit mitä tehdä, jos huomaa kodissa ylimääräisiä ötökkävieraita.
Vesipullojen viherväitteissä parannettavaa – kuluttajajärjestöt tekivät valituksen harhaanjohtavista käytännöistä7.11.2023 15:51:11 EET | Tiedote
Vesipullojen kierrätettävyys- ja kierrätysväitteistä löytyy parannettavaa, selvisi eurooppalaisten kuluttajajärjestöjen yhteisestä selvityksestä. Selvityksen mukaan vesipulloista löytyy harhaanjohtavia väitteitä, jotka ovat EU-lainsäädännön vastaisia. Lue tiedotteesta, mitkä viherväitteet osoittautuivat ongelmallisimmiksi.
Luentokiertue Kainuussa: Tiedätkö oikeutesi potilaana?10.10.2023 08:41:10 EEST | Kutsu
Kuluttajaliitto ja Kainuun Kuluttajat yhteistyökumppaneineen järjestävät tällä viikolla luentokiertueen potilaan oikeuksista Kajaanissa, Paltamossa ja Sotkamossa. Tilaisuuksien yhteydessä median ja yleisön on mahdollista esittää kysymyksiä kouluttajana toimivalle potilaan oikeuksien asiantuntijalle Hanna Manniselle.
Kuluttajilta vastausvyöry kutistuneista tuotteista – kuinka yleistä ”shrinkflaatio” on?27.9.2023 06:00:00 EEST | Tiedote
Kuluttajaliitto selvitti, kuinka yleistä tuotteiden pienentyminen vaivihkaa oikein on. Shrinkflaatiosta puhutaan yleensä silloin, kun tuotteen sisältö pienenee ilman myyntihinnan vastaavaa alentumista. Yli 700 kuluttajaa ilmoitti havaintonsa pienentyneestä tuotteesta Kuluttajaliiton verkkosivuilla olleen kyselylomakkeen kautta. Vastauksissa toistuivat selvästi tietyt tuotteet ja tuoteryhmät. Kuluttajaliitto peräänkuuluttaa selkeää ja avointa viestintää pakkauskokojen muutoksista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme