Aalto EE kolminkertaisti liiketuloksensa pandemianotkahduksen jälkeen

Aalto University Executive Educationin (Aalto EE) liiketulos parani merkittävästi vuonna 2021 ja taloudellinen jalanjälki Aalto-yhteisössä oli jopa ennätyksellisen korkea.
Aalto University Executive Education muutti alkuvuonna 2021 Aalto Töölöön, Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun entisiin tiloihin. Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

Aalto EE:n liiketulos nousi viime vuonna 1,21 miljoonaan edellisvuoden 402 000 eurosta. Myös yrityksen liikevaihto nousi vuodesta 2020 ja oli 20,3 miljoonaa (17,6 M€ vuonna 2020). Liikevaihto oli näin ollen lähes vuoden 2019 tasolla eli melkein yhtä hyvä kuin ennen koronapandemiaa.

Pandemian aiheuttamista toimintaympäristön muutoksista ja ennakoimattomuudesta huolimatta maailman 50 parhaan johdon kouluttajan joukkoon lukeutuva Aalto EE on valmis jatkamaan kasvuaan panostaen erityisesti elämänlaajuisen oppimisen ratkaisuihin entistä tiiviimmin yhteistyössä omistajansa Aalto-yliopiston kanssa.

Onnistunut digiloikka näkyy tuloksessa

Aalto EE siirtyi keväällä 2020 nopeasti etäopetukseen, ja niin viime vuoden tulos kuin saatu asiakaspalaute osoittaa, että se onnistui digiloikassa hyvin. Vuoden 2021 ohjelmat toteutettiin joko täysin etänä tai hybridimuodossa. Saatu asiakaspalaute oli samalla tasolla kuin ennen pandemiaa perinteisessä luokkahuoneopetuksessa.

Hybridimuotoinen opetus on kansainvälisestikin tullut jäädäkseen, minkä ansiosta kouluttautuminen on mahdollista yhä suuremmalle osalle työelämässä olevia.

Niin Aalto EE:n MBA- ja Executive MBA -koulutusohjelmien, avointen ohjelmien kuin räätälöityjen ohjelmien myynti kasvoi edellisvuoteen verrattuna. Erityisesti E/MBA-ohjelmien suosio jatkoi kasvuaan ja ohjelmissa aloittaneiden henkilöiden määrä oli ennätyksellisen korkea.

Aalto EE:n tulos osoittaa hienosti sen, että organisaatiot ovat havahtuneet kehittämisen välttämättömyyteen pandemian aikanakin. Niin yritykset kuin yksilöt tarvitsevat uudenlaista osaamista ja muun muassa digitaalisia taitoja uudenlaisessa toimintaympäristössä. Näihin tarpeisiin Aalto EE on pystynyt vastaamaan loistavasti", sanoo Aalto EE:n hallituksen puheenjohtaja, Aalto-yliopiston opetuksesta vastaava vararehtori Petri Suomala.

Suomala huomauttaa, että MBA-ohjelmien suosio jatkaa kasvuaan maailmanlaajuisesti, vaikka niiden ”kuolemasta” on puhuttu pitkään. Aalto EMBA- ja Aalto MBA -ohjelmia kehitetään jatkuvasti. Nykyään esimerkiksi vastuullisuus on oleellinen osa niitä.

”Ohjelmissa panostetaan paljon myös itsetuntemukseen ja itsensä johtamiseen sekä sosiaalisiin taitoihin, joiden osuus organisaatioiden kehittämispaletista on noussut huomattavasti pandemian aikana”, Suomala sanoo.

Aalto EE tuottaa huomattavaa rahallista arvoa Aalto-yliopistolle

Aalto EE:n toiminnasta merkittävä summa kanavoituu vuosittain takaisin Aalto-yliopistoyhteisölle muun muassa osinkoina, rojalteina, valmennus- ja koulutuspalkkioina sekä vuokrina. Vuonna 2021 yliopiston omistaman yhtiön taloudellinen jalanjälki Aalto-yhteisössä oli 4,1 miljoonaa euroa (2,3 M€ vuonna 2020).

”Tämä summa on upea osoitus siitä, että Aalto EE osakeyhtiönä pystyy tuottamaan myös huomattavaa rahallista arvoa omistajalleen kanavoitavaksi edelleen tutkimukseen ja opetukseen. Yhteistyö yliopiston kanssa laajenee entisestään elämänlaajuisen oppimisen ratkaisuissa, joita edustaa Aalto EE:n uusin liiketoiminta-alue Aalto ACCESS. Sen myötä pystymme paketoimaan yksittäisiä kursseja ja ohjelmia asiakkaillemme koko Aalto-yliopiston ja Aalto EE:n tarjonnasta uudenlaisiksi matalan kynnyksen kokonaisuuksiksi”, toteaa Aalto EE:n toimitusjohtaja Tom Lindholm.

Petri Suomala
Hallituksen puheenjohtaja, Aalto University Executive Education Oy
Opetuksesta vastaava vararehtori, Aalto-yliopisto
vp-education@aalto.fi

Tom Lindholm
Toimitusjohtaja, Aalto University Executive Education Oy
Head of Lifewide Learning, Aalto-yliopisto
tom.lindholm@aaltoee.fi

Aalto University Executive Education Oy:hyn (Aalto EE) kuuluu viisi eri brändiä. Aalto EE tarjoaa korkealaatuisia liikkeenjohdon kehittämispalveluja, Aalto PRO asiantuntijoiden täydennyskoulutusta ja Aalto ENT kehittämispalveluita, jotka auttavat yrittäjiä luomaan uusia liiketoimintamalleja ja -mahdollisuuksia. Finva tarjoaa Suomen monipuolisinta finanssikoulutustasekä uusin brändimme Aalto ACCESS inklusiivisia, matalan kynnyksen ohjelmia ja kursseja, joiden oppeja voidaan helposti soveltaa osallistujan työhön, yhdistäen sekä Aalto EE:n että Aalto-yliopiston tarjonnan.

Aalto University Executive Educationin laaja-alaisessa kokonaisuudessa yhdistyvät käytännön osaaminen ja Aalto-yliopiston uusin tutkimustieto. Yhtiön vahvuuksia ovat globaali toimintamalli ja monipuolinen tarjonta. Suomen ja Singaporen lisäksi Aalto University Executive Education Oy tarjoaa ohjelmia kansainvälisesti. Osana Aalto-yliopistoa Aalto University Executive Educationilla on kolme arvostettua laatuleimaa eli akkreditointia: AACSB, AMBA ja EQUIS. Se kuuluu näin ollen maailman instituutioista koostuvaan 0,5 prosentin parhaimmistoon.