Aalto EE tukee tunnettuja suomalaisia yrityksiä jalansijan vahvistamisessa Yhdysvaltain markkinoilla

Johtajuusosaaminen, paikallinen markkinatuntemus sekä brändi- ja designosaaminen ovat kansainvälisille markkinoille tähtääville yrityksille elintärkeitä. Aalto University Executive Educationin (Aalto EE) Design for Success -ohjelma tukee Yhdysvaltojen markkinoilla jalansijaansa kasvattavia yrityksiä ja vahvistaa jo siellä toimivien menestystä. Mukana ohjelmassa ovat tunnetut suomalaiset design- ja kuluttajabrändit Reima, Valio, Marimekko, Fazer sekä Kalevala Korun Lapponia.

- On hienoa olla rakentamassa ohjelmaa, jossa vahvat suomalaiset kuluttajabrändit haluavat yhdessä edistää onnistumistaan Yhdysvaltojen markkinoilla. Yritysten erilaiset painopisteet huomioiden ohjelman ytimessä on tuote- ja brändiportfolioiden kehittäminen sekä ylipäänsä kansainvälisten brändien ja markkinoinnin johtaminen, kertoo Mirjami Mäkinen, Senior Advisor, Aalto EE.

Ohjelmassa hyödynnetään Design Thinking -menetelmää, joka on käytännönläheinen ja luova tapa ratkaista liiketoiminnan haasteita. Jaana Beidler, muotoilun professori Aalto-yliopistosta, toimii menetelmän yhtenä asiantuntijoista ohjelmassa. Hänellä on myös vahva Yhdysvaltojen markkinoiden tuntemus yli kahdenkymmenen vuoden ajalta johtotehtävistä mm. Nikella ja Patagonialla.

Paikallinen kumppaniverkosto avainasemassa

- Oikeat yhteistyökumppanit luovat merkittävän pohjan onnistumiselle. Menestyvän brändin rakentamisen ja johtamisen kannalta toimittaja- ja kanavavalinnat ovat yksi olennaisimmista elementeistä. Aalto EE on tuonut ohjelmaan paikalliset markkinat sekä toimialojen nyanssit tuntevia osaajia yritysten tueksi, sanoo Aalto EE:n liiketoimintajohtaja Minna Wickholm.

Koska menestystä ei rakenneta yksin Suomesta käsin, osallistujayritykset tekevät Yhdysvaltoihin heille räätälöidyn matkan, joka edesauttaa kumppaniverkoston luomista ja markkinaosaamisen kehittämistä.

- Tekes osoittaa ennakkoluulottomuutensa tukiessaan vahvasti markkinointilähtöisen ohjelman osallistujayrityksiä, Mäkinen korostaa.

Vuoden kestävän ”Design for Success – Finnish Brands to the US Markets” -ohjelman aikana keskeiset opit ja kokemukset kerätään yhteen ja jaetaan Aalto Leaders’ Insight -sisältövirrassa.

Minna Wickholm
Business Area Director, Aalto EE