Aalto-yliopiston muotoilun opiskelijat valmistivat Aalto EE:lle ainutlaatuisen kokoelman keramiikkamaljakoita

Taide on olennainen osa asiakas- ja työntekijäkokemusta Aalto EE:ssä (Aalto University Executive Education). Jo yli 200 taideteoksen kokoelmaan lisätään nyt myös 12 ainutlaatuista käsintehtyä keramiikkamaljakkoa. Maljakoiden suunnittelusta ja valmistuksesta vastasi kuusi Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun opiskelijaa. Euroopan johtava muotoilukoulu tunnetaan lahjakkaista suunnittelijoistaan ja huippuluokan opetushenkilökunnastaan. Keväällä 2017 Aalto-yliopisto sijoittui 13. sijalle taiteen ja suunnittelun maailmanlaajuisessa QS World University Ranking -tutkimuksessa.

– Osana Aalto-yliopiston yhteiskunnallista vaikuttavuutta haluamme juhlistaa korkeakoulumme lahjakkuuksia ja antaa opiskelijoillemme poikkeuksellisia oppimiskokemuksia. Oli myös erittäin palkitsevaa antaa heille tämä mahdollisuus näyttää kykynsä jo opiskeluaikana, Pekka Mattila, Aalto EE:n toimitusjohtaja ja Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Professor of Practice toteaa.

Maljakot saivat alkunsa posliinin synnyinsijoilla Kiinassa

Muotoilun opiskelijat ja kolme keramiikkaan erikoistunutta opettajaa matkustivat Kiinan Jingdezheniin, joka tunnetaan posliininvalmistuksen synnyinsijana. Vierailunsa aikana maaliskuussa 2018 he työskentelivät Jingdezhenin keramiikkainstituutin keramiikkastudiossa.

Teokset tehtiin paikan päällä kolmeviikkoisen työpajan aikana studiossa, joka on varattu kansainvälisten vierailevien taiteilijoiden käyttöön. Opiskelijat työskentelivät kukin oman teoksensa parissa tehden yhteistyötä paikallisten käsityöläisten, kuten dreijarien, sorvarien, polttomestarien ja posliinimaalarien kanssa. Vierailun lopussa valmiit teokset poltettiin paikallisissa uuneissa, jonka jälkeen ne pakattiin ja lähetettiin Suomeen.

Ennen Kiinan matkaansa opiskelijat Saija Halko, Nikolo Kerimov, Matias Liimatainen, Maria Punkkinen, Collin Velkoff ja Man Yau vierailivat Aalto EE:n tiloissa ja kuuntelivat asiakkaiden toiveita sekä floristin näkemyksiä.

– Korostamme opintojen aikana monissa yhteyksissä yhteistyöhankkeiden tärkeyttä. Tässä tapauksessa kuitenkin matka keramiikkataiteilijoiden luvattuun maahan Jingdezheniin nosti hankkeen aivan uudelle tasolle. Myös Aalto EE:n antama ohjeistus motivoi opiskelijoita suuresti hankkeen edetessä. Kun funktionaalisiin esineisiin yhdistetään korkealaatuinen ja taiteellinen lähestymistapa, olemme aivan suunnittelun ytimessä, sanoo Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun Muotoilun laitoksen lehtori Nathalie Lautenbacher.

Valmiit taideteokset esitellään Aalto EE:n tiloissa Helsingissä kesäkuun 2018 alussa. Fyysiset teokset ja Priska Falinin kuvaama dokumenttielokuva hankkeen matkasta ja työskentelyvaiheista esitellään ensi kertaa taidenäyttelyn avajaisissa 11. kesäkuuta. Opiskelijat kirjoittivat myös matkapäiväkirjaa Aalto Leaders’ Insight -lehteä varten. Näyttely pystytetään myös Otaniemen Väre-rakennukseen syyskuussa 2018.

valtiot. tri, toimitusjohtaja, Professor of Practice
Aalto University Executive Education (Aalto EE)

Nathalie Lautenbacher
lehtori
Muotoilun laitos, Aalto ARTS
nathalie.lautenbacher@aalto.fi

Yhtiön vahvuuksia ovat globaali toimintamalli ja monipuolinen tarjonta. Suomen ja Singaporen lisäksi tarjoamme ohjelmia Baltiassa, Etelä-Koreassa, Indonesiassa, Iranissa, Kiinassa, Puolassa, Ruotsissa, Taiwanilla, Tansaniassa, Venäjällä ja Vietnamissa. Aalto University Executive Educationilla on kolme arvostettua laatuleimaa eli akkreditointia: AACSB, AMBA ja EQUIS. Se kuuluu näin ollen maailman instituutioista koostuvaan 0,5 prosentin parhaimmistoon.

Aalto-yliopisto

Kohti parempaa maailmaa. Aalto-yliopisto on rohkeiden ajattelijoiden yhteisö, jossa tiede ja taide kohtaavat tekniikan ja talouden. Tunnistamme ja ratkaisemme yhteiskunnan suuria haasteita ja rakennamme innovatiivista tulevaisuutta. Yliopistossa on kuusi korkeakoulua, 11 000 opiskelijaa ja 400 professoria. Kampuksemme sijaitsevat Espoossa ja Helsingissä.