Aalto-yliopiston muotoilun opiskelijat valmistivat Aalto EE:lle ainutlaatuisen kokoelman keramiikkamaljakoita

Taide on olennainen osa asiakas- ja työntekijäkokemusta Aalto EE:ssä (Aalto University Executive Education). Jo yli 200 taideteoksen kokoelmaan lisätään nyt myös 12 ainutlaatuista käsintehtyä keramiikkamaljakkoa. Maljakoiden suunnittelusta ja valmistuksesta vastasi kuusi Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun opiskelijaa. Euroopan johtava muotoilukoulu tunnetaan lahjakkaista suunnittelijoistaan ja huippuluokan opetushenkilökunnastaan. Keväällä 2017 Aalto-yliopisto sijoittui 13. sijalle taiteen ja suunnittelun maailmanlaajuisessa QS World University Ranking -tutkimuksessa.

– Osana Aalto-yliopiston yhteiskunnallista vaikuttavuutta haluamme juhlistaa korkeakoulumme lahjakkuuksia ja antaa opiskelijoillemme poikkeuksellisia oppimiskokemuksia. Oli myös erittäin palkitsevaa antaa heille tämä mahdollisuus näyttää kykynsä jo opiskeluaikana, Pekka Mattila, Aalto EE:n toimitusjohtaja ja Aalto-yliopiston työelämäprofessori toteaa.

Maljakot saivat alkunsa posliinin synnyinsijoilla Kiinassa

Muotoilun opiskelijat ja kolme keramiikkaan erikoistunutta opettajaa matkustivat Kiinan Jingdezheniin, joka tunnetaan posliininvalmistuksen synnyinsijana. Vierailunsa aikana maaliskuussa 2018 he työskentelivät Jingdezhenin keramiikkainstituutin keramiikkastudiossa.

Teokset tehtiin paikan päällä kolmeviikkoisen työpajan aikana studiossa, joka on varattu kansainvälisten vierailevien taiteilijoiden käyttöön. Opiskelijat työskentelivät kukin oman teoksensa parissa tehden yhteistyötä paikallisten käsityöläisten, kuten dreijarien, sorvarien, polttomestarien ja posliinimaalarien kanssa. Vierailun lopussa valmiit teokset poltettiin paikallisissa uuneissa, jonka jälkeen ne pakattiin ja lähetettiin Suomeen.

Ennen Kiinan matkaansa opiskelijat Saija Halko, Nikolo Kerimov, Matias Liimatainen, Maria Punkkinen, Collin Velkoff ja Man Yau vierailivat Aalto EE:n tiloissa ja kuuntelivat asiakkaiden toiveita sekä floristin näkemyksiä.

– Korostamme opintojen aikana monissa yhteyksissä yhteistyöhankkeiden tärkeyttä. Tässä tapauksessa kuitenkin matka keramiikkataiteilijoiden luvattuun maahan Jingdezheniin nosti hankkeen aivan uudelle tasolle. Myös Aalto EE:n antama ohjeistus motivoi opiskelijoita suuresti hankkeen edetessä. Kun funktionaalisiin esineisiin yhdistetään korkealaatuinen ja taiteellinen lähestymistapa, olemme aivan suunnittelun ytimessä, sanoo Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun Muotoilun laitoksen lehtori Nathalie Lautenbacher.

Valmiit taideteokset esitellään Aalto EE:n tiloissa Helsingissä kesäkuun 2018 alussa. Fyysiset teokset ja Priska Falinin kuvaama dokumenttielokuva hankkeen matkasta ja työskentelyvaiheista esitellään ensi kertaa taidenäyttelyn avajaisissa 11. kesäkuuta. Opiskelijat kirjoittivat myös matkapäiväkirjaa Aalto Leaders’ Insight -lehteä varten. Näyttely pystytetään myös Otaniemen Väre-rakennukseen syyskuussa 2018.

valtiot. tri, toimitusjohtaja, professori (professor of practice)
Aalto University Executive Education (Aalto EE)

Nathalie Lautenbacher
lehtori
Muotoilun laitos, Aalto ARTS
nathalie.lautenbacher@aalto.fi

Yhtiön vahvuuksia ovat globaali toimintamalli ja monipuolinen tarjonta. Suomen ja Singaporen lisäksi tarjoamme ohjelmia Baltiassa, Etelä-Koreassa, Indonesiassa, Iranissa, Kiinassa, Puolassa, Ruotsissa, Taiwanilla, Tansaniassa, Venäjällä ja Vietnamissa. Aalto University Executive Educationilla on kolme arvostettua laatuleimaa eli akkreditointia: AACSB, AMBA ja EQUIS. Se kuuluu näin ollen maailman instituutioista koostuvaan 0,5 prosentin parhaimmistoon.

Aalto-yliopisto

Kohti parempaa maailmaa. Aalto-yliopisto on rohkeiden ajattelijoiden yhteisö, jossa tiede ja taide kohtaavat tekniikan ja talouden. Tunnistamme ja ratkaisemme yhteiskunnan suuria haasteita ja rakennamme innovatiivista tulevaisuutta. Yliopistossa on kuusi korkeakoulua, 11 000 opiskelijaa ja 400 professoria. Kampuksemme sijaitsevat Espoossa ja Helsingissä.

Aalto EE panostaa elinikäiseen oppimiseen - Nana Salin rakentamaan uusia rahoittajakumppanuuksia19.3.2019 08:45:33 EETTiedote

Aalto University Executive Education Oy laajentaa korkeatasoisen elinikäisen oppimisen mahdollisuuksia julkisella ja yksityisellä sektorilla vahvistamalla ja kehittämällä uusia rahoitusvaihtoehtoja. Yhä useammin yksilön tai työnantajan oma maksukyky yksin ei mahdollista korkeimman kansainvälisen tason saavuttamista, jolloin rinnakkaisten rahoitusmuotojen rooli on ratkaiseva.

Aalto EE käynnistää Aalto PUBLIC -konseptin julkiseen johtamiseen – painopistealueina ekosysteemit, vaikuttavuus ja talous21.2.2019 11:06:05 EETTiedote

Julkisen sektorin organisaatiot ja niiden johtaminen kohtaavat uusia paineita toimintaympäristön muuttuessa, kilpailun lisääntyessä ja uudenlaisten kumppanuusmallien yleistyessä samalla, kun ikäluokkien pienentymisen myötä resurssiniukkuus lisääntyy entisestään. Ollakseen entistä vahvempi kumppani tässä transformaatiossa Aalto University Executive Education (Aalto EE) käynnisti helmikuussa 2019 uuden Aalto PUBLIC -liiketoimintayksikön.

Mehiläinen valitsi Aalto EE:n kumppanikseen valtakunnalliseen esimiesvalmennusohjelmaan14.12.2018 12:10:10 EETTiedote

Mehiläinen käynnistää valtakunnallisen esimiesvalmennusohjelman tukeakseen esimiesten johtamistaitojen systemaattista kehittämistä koko konsernissa. Aalto University Executive Educationin (Aalto EE) kanssa räätälöitävä valmennusohjelma käynnistetään tammikuussa 2019 ja ensimmäisen vuoden aikana siihen osallistuu yli 500 tulosvastuullista esimiestä eri puolilta Suomea.