ABC-lataus kasvoi vauhdilla Suomen suurimmaksi sähköautojen teholatausverkostoksi

S-ryhmän toimipaikkojen yhteyteen ripeästi rakentuva ABC-lataus on kasvanut Suomen suurimmaksi teholatausverkostoksi reilussa vuodessa. Maanlaajuinen verkosto kattaa nyt yli 120 latausasemaa, joilla on yhteensä yli 830 latauspistettä. Pisteistä lähes 370 tarjoaa teholatausta.

– Asiakkaamme toivovat nopeaa latausta ja vaivatonta liikkumista, oli kyse arjen kauppareissuista, kotimaan lomamatkoista tai työmatkustuksesta. Olemme rakentaneet reilussa vuodessa Suomen suurimman teholatausverkoston, jossa on maanlaajuisesti jo 366 latauspistettä. Uusia asemia avataan viikoittain, kertoo ABC-latauksesta vastaava Olli Tervonen SOK:lta.

ABC-latauksen teholatausverkosto muodostuu teholatauspisteistä (teho max. 100 kW) ja suurteholatauspisteistä (teho max. 150 kW).  Teho- ja suurteholatauspisteiden lisäksi ABC-latausverkostossa on 476 peruslatauspistettä, jotka palvelevat erityisesti ladattavilla hybrideillä autoilevia asiakkaita markettien ja hotellien yhteydessä.

Verkoston laajeneminen jatkuu

Uusien latausasemien avaustahti jatkuu ripeänä useiden S-ryhmän osuuskauppojen alueilla. Tänä vuonna uusia ABC-latausasemia on avattu 74 kappaletta, ja rakenteilla on yli 80 uutta asemaa. Asemien määrän arvioidaan moninkertaistuvan muutamassa vuodessa.

Myös jo rakennettujen asemien tehoja ja latauspisteiden määrää lisätään tarvittaessa.

– Seuraamme tarkasti latauspisteidemme käyttöä. Täysin uusien asemien rakentamisen lisäksi lisäämme kapasiteettia jo rakennetuille asemille alueilla, joilla kysyntää on eniten ja joilla se on mahdollista, Tervonen kertoo.

ABC-latausverkostoa rakennetaan sinne, missä asiakkaat liikkuvat ja viettävät aikaa eli kattavien palveluiden äärelle. Verkosto rakentuu Prisma-, S-market-, Sale- ja Alepa-myymälöiden lisäksi ABC-asemien ja Sokos Hotellien yhteyteen.

Latausmäärät voimakkaassa kasvussa

Kuluvan kesän aikana ABC-latauksen latausmäärät ovat kasvaneet merkittävästi. Esimerkiksi kesäkuusta heinäkuuhun yksittäiset latauskerrat kasvoivat lähes 40 prosenttia.

– Isot kasvuluvut kertovat toki siitä, että verkostomme laajenee kovaa tahtia, mutta myös siitä, että latauspalvelulle on kysyntää. Sähköautoilun suosio kasvaa koko ajan. Olemme vahvasti mukana liikenteen murroksessa ja tarjoamme asiakkaillemme lisää mahdollisuuksia siirtyä kohti ilmastofiksumpaa liikennettä, Tervonen toteaa.

***

ABC-latausasemia on tällä hetkellä yhteensä 124 kappaletta, ja niissä on latauspisteitä 842 autolle. Peruslatauspisteitä (teho max. 22 kW) on yhteensä 476, teholatauspisteitä (teho max. 100 kW) 200 ja suurteholatauspisteitä (teho max. 150 kW) 166 kappaletta. Ensimmäinen ABC-latausasema avattiin 27.4.2021 Prisma Itäkeskuksen yhteyteen Helsinkiin. ABC-latauksen sataprosenttisesti uusiutuvalla, tuulivoimalla tuotetulla sähköllä on ajettu arviolta jo yli20 miljoonaa kilometriä vuoden 2022 aikana.

Lähimmän ABC-latausaseman ja ajantasaisen verkoston voi tarkistaa ABC-mobiilista, jonka avulla lataus myös maksetaan kätevästi. Lisätietoa: https://www.abcasemat.fi/fi/abc-lataus/sahkoauton-lataus

Latausoperaattoreiden välinen vertailu on tehty 17.8.2022. Vertailussa on laskettu samanaikaisesti käytettävissä olevien CCS- ja CHAdeMO -latauspistokkeiden yhteismäärä teholuokissa 0–350 kW. Lähde: Suomen Sähköautoilijat Oy / Latauskartta.fi

Olli Tervonen, sähköisen liikenteen päällikkö, ABC-ketjuohjaus, p. 010 768 0938, olli.tervonen(at)sok.fi

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

Black Fridayn hiteissä näkyy nyt kriisitalveen varautuminen ja elintarvikkeet – Prisman asiantuntijat kertovat mistä tuotteista saa tänä vuonna parhaat säästöt21.11.2022 08:41:03 EET | Tiedote

Prisman myyntipäälliköt ennustavat tämän vuoden Black Friday -alennuksien nousevan nykyisen hintakehityksen vuoksi entistä merkittävämpään rooliin. Tällä kertaa Black Friday -hiteiksi ennustetaan perinteisen viihde-elektroniikan lisäksi muun muassa toppahousuja, kahvia, virvoitusjuomia sekä varavirta-asemaa.

Kolille avautuva uusi kylähotelli jatkaa kansallispuiston retkeilyreiteiltä tuttua tunnelmaa. Tiedossa luonnonläheistä sisustusta, retkieväitä ja puolapuut joka huoneessa.10.11.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Kesällä 2023 avautuva Break Sokos Hotel Koli Kylä on sekä portti kansallispuistoon että Kolin kylän keskipiste. Monipuoliset retkeilyreitit alkavat lähes hotellin pihasta, joten kodikas kylähotelli on luonteva tukikohta aktiiviselle liikkujalle. Kansallispuiston reittien tunnelma jatkuu hotellissa, jonka sisustukseen on haettu inspiraatiota Kolin kauniista vuodenajoista ja retkielämästä. Kylähotelli tuo uutta tarjontaa Ukko-Kolin huipulla toimivan Break Sokos Hotel Kolin rinnalle.

S-ryhmän asiakastutkimus: yli kolmannes joutuu tinkimään lahjaostoksista tänä jouluna, mutta lahjoja halutaan silti ostaa – tällainen on lahjoihin käytettävä summa nyt10.11.2022 07:31:00 EET | Tiedote

S-ryhmän teettämän tutkimuksen* mukaan taloudellinen tilanne vaikuttaa myös suomalaisten joululahjaostoksiin, ja moni joutuu miettimään niihin kuluvaa rahasummaa aiempaa tarkemmin. Tyypillisimmin joululahjoihin aiotaan käyttää tänä vuonna 100–300 euroa. Jouluruoan ostamiseen taloustilanteella on hieman vähemmän vaikutusta kuin lahjojen hankintaan.