Agronomiliiton valtuuston julkilausuma 29.4.2022 – Ruokaturvasta on huolehdittava

Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan on muuttanut energia- ja ruokamarkkinoita nopeasti. Tänään kokoontunut Agronomiliiton valtuusto muistuttaa siitä, että Ukrainassa käytävällä sodalla on merkittävä vaikutus koko maailman ruokaturvaan ja vaikutukset tuntuvat vahvasti myös Suomessa. Maataloustuotteiden tuotanto- ja jakeluketjut ovat häiriintyneet sodan seurauksena, ja elintarvikkeiden maailman markkinahinnat ovat nousseet ripeästi. Tilanteesta kärsivät erityisesti tuontiriippuvaiset kehittyvät maat. Valtuusto muistuttaa, että sodan aiheuttama tilanne on edelleen arvaamaton ja nopeatkin muutokset voivat olla mahdollisia

Etusijalle on asetettava kansalaisten turvallisuus, toimeentulo, energian saanti ja
monipuolinen ravitsemus. Monet Agronomiliiton edustamien alojen asiantuntijat
työskentelevät tehtävissä, jotka vahvistavat huoltovarmuutta ja tarjoavat
ratkaisuja tilanteeseen.

Suomessa jo aiemmin maatalouden tuotantopanosten hinnat olivat kohonneet
merkittävästi. Yhdistettynä viime kesän huonoon satoon tilanne oli ajanut
maataloustuottajamme todelliseen kustannuskriisiin. Sodan puhjettua
alkutuottajien kriisi on entisestään syventynyt. Vastaavaa, jo huoltovarmuuttammekin uhkaavaa tilannetta ei ole koettu vuosikymmeniin.

Nyt on tärkeää, että maan hallituksen taloudellinen tuki saadaan kohdennettua
nopeasti kassakriisissä oleville tuottajillemme. Kotimainen ruokajärjestelmä
kykenee tarjoamaan ruokaa ja turvaa kansalaisille, kun huolehdimme toiminnan
kannattavuudesta. Kuluttajankin on oltava valmis maksamaan kustannuksia
vastaava hinta. Agronomiliiton valtuusto muistuttaa, että ratkaisuja alkutuottajien
ahdingon helpottamiseksi on löydyttävissä elintarvikemarkkinoilta.

Agronomiliiton valtuusto pitää myönteisenä, että äskettäisessä hallituksen kehysriihessä kohdennettiin lisäpanostuksia TKI-varoihin. Korkeatasoinen tutkimus-
kehittämis- ja innovaatiotoiminta sekä sen myötä syntyvä osaaminen luovat
perustan menestyksellemme tulevaisuudessa. Vihreä siirtymä, johon myös Ukrainan
sota kirittää, edellyttää panostuksia ruokajärjestelmään. Agronomiliiton
edustamien alojen osaajat ovat ratkaisemassa tulevaisuuden kysymyksiä. ”Siksikin
on tärkeää, että tutkimus- ja tuotekehitysvaroja kohdennetaan nyt myös ruoka-aloille”, toteaa Agronomiliiton valtuusto.

Simo Tiainen, Agronomiliiton valtuuston puheenjohtaja,
Maija Soljanlahti, Agronomiliiton valtuuston varapuheenjohtaja,
Minna Autio, Agronomiliiton valtuuston varapuheenjohtaja,

Kannanotto: Sote-uudistuksen tavoitteet edellyttävät riittäviä ravitsemusterapiaresursseja13.1.2022 15:28:15 EET | Tiedote

Yle kiinnitti 10.1.2022 uutisoinnissaan huomiota ravitsemusterapeuttien riittämättömään määrään Suomessa: koko julkisessa terveydenhuollossa on vain vajaat 200 ravitsemusterapeutin vakanssia. Yksityissektorinkaan terveydenhuollossa ravitsemusterapeutteja ei ole kokoaikatyössä kuin muutamia kymmeniä. Ravitsemusterapeuttien osaamista tarvitaan erityisesti terveyden edistämistyöhön ja sairauksien vaatimaan ravitsemushoitoon.

MMT, agronomi, dosentti Ilmo Aronen on Agronomiliiton Vuoden vaikuttaja 202122.10.2021 15:30:00 EEST | Tiedote

Maatalous- ja metsätieteiden tohtori Ilmo Arosen mittavan uran kestävä teema on ollut elinkeinoelämän ja tieteellisen tutkimuksen välisen vuoropuhelun ja yhteistyön tiivistäminen maatalous- ja ruoka-alalla. Tässä hän on onnistunut ainutlaatuisella tavalla. Aronen toimii Senior Advisorina Lantmännen Agro Oy:ssä sekä työelämäprofessorina ja dosenttina Helsingin yliopiston maatalous-metsätieteellisessä tiedekunnassa.

MMM, agronomi Jyrki Wallin on Agronomiliiton Vuoden vaikuttaja 202023.10.2020 15:30:00 EEST | Tiedote

MMT, agronomi, M.Sc, Jyrki Niemi on Agronomiliiton Vuoden vaikuttaja 201925.10.2019 16:30:00 EEST | Tiedote