Aikuissosiaalityön asiakkailla jatkuvaa kamppailua etuusjärjestelmän kanssa – vesittää jopa palveluista saatavat hyödyt
Erityisesti Kelan palvelut, työllisyyspalvelut ja mielenterveyspalvelut näyttäytyvät asiakkaille tehottomilta ja sekavilta, eivätkä ne pystyneet yksin tai yhdessä muiden palvelujen kanssa nostamaan asiakkaita pois köyhyydestä ja huono-osaisuudesta.
Tiedot käyvät ilmi THL:ssa juuri valmistuneesta tutkimuksesta, jossa haastateltiin aikuissosiaalityön asiakkaita eri puolilta Suomea.
Taloudellisen turvan epävarmuus kalvaa jokapäiväistä elämää
Haastatellut asiakkaat saivat koronaepidemian aikana useimmiten Kelan työmarkkinatukea, ansiosidonnaista työttömyysturvaa, sairauspäivärahaa ja erilaisia eläke-etuuksia. Lähes kaikki tarvitsivat toimeentulotukea. Osa oli saanut myös toimeentulotuen koronalisää.
Etuuksien saaminen oli kuitenkin epävarmaa niihin liittyvien laskelma- ja säännösviidakon vuoksi.
”Lisäksi tarvittiin sähköisten palvelujen osaamista ja tarkkaa tietoa etuuksiin liittyvistä erityistilanteista ja myöntämiseen vaikuttavista tekijöistä. Erityisesti perustoimeentulotuki koettiin vaikeaselkoiseksi ja myöntämisen ehdot monimutkaisiksi’, sanoo THL:n tutkija Saija Iivonen.
Vasta pitkä kokemus toimeentulotuen saannista oli helpottanut sen hakemista, mikä on ristiriidassa tuen väliaikaisen luonteen kanssa.
”Sekä kunnista haettavan täydentävän ja ehkäisevän että Kelasta haettavan perustoimeentulotuen hakemista voisi helpottaa asiointipalvelujen teknisillä parannuksilla. Esimerkiksi liitteiden tiedostomuotoja ja -kokoa ei pitäisi turhaan rajoittaa”, Iivonen toteaa.
Epävirallisella tuella paikataan etuusjärjestelmän puutteita
Aikuissosiaalityön asiakkaat saivat myös epävirallista materiaalista tukea seurakunnista ja läheisiltä.
Muutamaa haastateltavaa lukuun ottamatta kaikki olivat saaneet jossain muodossa myös ruoka-apua. Kirkon diakoniatyöstä saatiin myös keskusteluapua.
Asiakkaat tyytyväisiä sosiaalityöstä saatuun apuun ja tukeen
Sosiaalityössä asiointiin asiakkaat olivat pääsääntöisesti erittäin tyytyväisiä myös koronaepidemian aikana. Erityiskiitosta sai palvelun henkilökohtainen luonne ja tiivis yhteydenpito asiakkaaseen.
Sosiaalityö on kuitenkin ylikuumentunut muun järjestelmän aiheuttaman sekavuuden vuoksi.
”Tiiviskään sosiaalityön tuki ei auta ihmistä etenemään elämässään, jos muu tukiverkko on hajallaan ja syö asiakkaalta kaiken energian”, luonnehtii tilannetta THL:n tutkimuspäällikkö Minna Kivipelto.
Aikuissosiaalityön asiakkaiden palvelujen ja etuuksien käyttöä selvitettiin THL:ssa kesällä 2021. Tutkimus toteutettiin yksilö- ja fokusryhmähaastatteluina. Tutkimukseen osallistui yhteensä 22 sosiaalityössä asioinutta asiakasta eri puolilta Suomea.
Lisätietoja
Miten aikuissosiaalityön asiakkaat saivat tarvitsemansa palvelut ja etuudet koronaepidemian aikana?
Yhteystiedot
Saija Iivonen
tutkija
THL
puh. 029 524 8337
etunimi.sukunimi@thl.fi
Minna Kivipelto
tutkimuspäällikkö
THL
puh. 029 524 7760
etunimi.sukunimi@thl.fi
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on asiantuntija- ja tutkimuslaitos. Tuotamme tietoa, työkaluja ja ratkaisuja terveys- ja hyvinvointialan päätöksenteon ja toiminnan tueksi. Teemme kansainvälisesti ja kansallisesti arvokasta tutkimusta ja sovellamme sitä suomalaisen yhteiskunnan tulevaisuuden rakentamiseen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL
THL viikolla 18/202425.4.2024 15:40:29 EEST | Tiedote
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) mediakalenteri ilmestyy joka torstai. Siihen kootaan aina seuraavan viikon infot, tiedotteet, keskeiset tapahtumat, julkaisut ja muita valikoituja ajankohtaisia asioita. Tiedot pohjautuvat torstain 25.4. tilanteeseen, ja niihin voi tulla muutoksia.
Kotihoidon asiakkaille suunniteltu palvelutuntien määrä toteutuu puolessa yksiköistä23.4.2024 02:00:00 EEST | Tiedote
THL seurasi kotihoidon ja ympärivuorokautisen hoivan toteutumista lokakuussa 2023.
THL: Yhdenvertainen ja viiveetön hoitoonpääsy on sosiaali- ja terveydenhuollon perusta19.4.2024 09:57:48 EEST | Tiedote
Yhdenvertainen ja viiveetön hoitoonpääsy perusterveydenhuollossa on turvattava, katsoo THL. Hallitus kertoi tiistaina osana kehysriihipäätöksiään, että perusterveydenhuollon kiireettömän hoidon hoitotakuuta höllennetään niin, että hoitoon pitää päästä 3 kuukaudessa. Tällä hetkellä odotusaika voi olla enimmillään 14 vuorokautta.
THL viikolla 17/202418.4.2024 15:26:51 EEST | Tiedote
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) mediakalenteri ilmestyy joka torstai. Siihen kootaan aina seuraavan viikon infot, tiedotteet, keskeiset tapahtumat, julkaisut ja muita valikoituja ajankohtaisia asioita. Tiedot pohjautuvat torstain 18.4. tilanteeseen, ja niihin voi tulla muutoksia.
Väestötutkimus: Nuorempien ikäryhmien suhtautuminen rahapelaamiseen on muuttunut kielteisemmäksi, vanhempien myönteisemmäksi16.4.2024 02:00:00 EEST | Tiedote
Suomalaiset suhtautuvat rahapelaamiseen pääosin kielteisesti. Vuonna 2023 toteutetun väestötutkimuksen mukaan nuorempien ikäryhmien suhtautuminen rahapelaamiseen on muuttunut kielteisemmäksi, kun taas vanhempien ikäryhmien on muuttunut myönteisemmäksi. Edellisen kerran tutkimus tehtiin vuonna 2019.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme