Aivo-qigong auttaa pitämään huolta aivojen hyvinvoinnista

Miten saavuttaa ja säilyttää optimaalisesti toimivat aivot? Vastaus on yksinkertainen: harrastamalla liikuntaa, sillä se on tutkitusti paras aivojen huoltaja. Kiinalaisen terveydenhoidon terapeutti ja tietokirjailija Helena Hallenbergin uutuuskirja Aivo-qigong sisältää tietoa ja harjoituksia mielen ja kehon hyväksi.

Aivo-qigong-kirjan painokelpoinen kansikuva (kansi: Susanna Appel)

Vanhaan kiinalaiseen terveydenhoitoon perustuva qigong (lausutaan ’tšigung’) on terveyttä edistävää ja elinvoimaa lisäävää liikuntaa, johon kuuluu erilaisia liike- ja keskittymisharjoituksia. FT Helena Hallenberg on opiskellut kiinalaisia terveydenhoitomenetelmiä kiinalaisessa yliopistossa sekä tutkinut ja opettanut qigong-terveysharjoituksia jo 30 vuoden ajan. Työssään hän on huomannut, että ihmiset ovat yhä enemmän huolissaan muististaan ja aivojensa kunnosta.

Hallenberg on kehittänyt kiinalaisen perinteen ja oman kokemuksensa pohjalta aivo-qigong-menetelmän, joka edistää nimenomaan aivojen toimintaa ja hyvinvointia. Aivo-qigong sisältää koko kehoa aktivoivia seisten tehtäviä liikkeitä, akupisteiden hierontaa sekä keskittymis- ja hengitysharjoituksia, joiden avulla voidaan parantaa aivojen verenkiertoa ja hapensaantia, vahvistaa kehon koordinaatiota, tyynnyttää mieltä sekä laskea stressitasoa ja verenpainetta.

Aivo-qigong-kirja esittelee menetelmän liikkeineen ja muine harjoituksineen, joita voi tehdä joko ryhmässä tai yksin. Kirja kertoo myös menetelmän taustoista sekä perinteisen kiinalaisen hoitoperinteen että lääketieteen näkökulmista.

Helena Hallenberg: Aivo-qigong – Harjoita mielesi toimintaa ja terveyttä
118 sivua | Ilmestyy 2.1.2020

Arvostelukappaleet ja haastattelupyynnöt: tiedottaja Minttu Nikkilä (yhteystiedot alla)

Aivo-qigong-kirjan painokelpoinen kansikuva (kansi: Susanna Appel)

www.bazarkustannus.fi

Kylmäävä uutuuskirja sukeltaa syvemmälle aivovammautuneen jääkiekkoilijan elämään ja tuo esiin myös läheisten näkökulman10.9.2020 08:51:00 EESTTiedote

Jenny Rostainin tietokirja Jääkylmä on vahva kannanotto jääkiekkoväkivallan vähentämiseksi kertoessaan ottelutilanteessa aivovammautuneen Tommi Kovasen elämästä. Kirja on tarina päähän kohdistuneiden taklausten todellisista seurauksista, joilta monet, myös vammautuneet itse, ovat halunneet sulkea silmänsä. Jääkylmä antaa äänen myös vammautuneiden läheisille.