Bazar

Aivo-qigong auttaa pitämään huolta aivojen hyvinvoinnista

Miten saavuttaa ja säilyttää optimaalisesti toimivat aivot? Vastaus on yksinkertainen: harrastamalla liikuntaa, sillä se on tutkitusti paras aivojen huoltaja. Kiinalaisen terveydenhoidon terapeutti ja tietokirjailija Helena Hallenbergin uutuuskirja Aivo-qigong sisältää tietoa ja harjoituksia mielen ja kehon hyväksi.

Aivo-qigong-kirjan painokelpoinen kansikuva (kansi: Susanna Appel)

Vanhaan kiinalaiseen terveydenhoitoon perustuva qigong (lausutaan ’tšigung’) on terveyttä edistävää ja elinvoimaa lisäävää liikuntaa, johon kuuluu erilaisia liike- ja keskittymisharjoituksia. FT Helena Hallenberg on opiskellut kiinalaisia terveydenhoitomenetelmiä kiinalaisessa yliopistossa sekä tutkinut ja opettanut qigong-terveysharjoituksia jo 30 vuoden ajan. Työssään hän on huomannut, että ihmiset ovat yhä enemmän huolissaan muististaan ja aivojensa kunnosta.

Hallenberg on kehittänyt kiinalaisen perinteen ja oman kokemuksensa pohjalta aivo-qigong-menetelmän, joka edistää nimenomaan aivojen toimintaa ja hyvinvointia. Aivo-qigong sisältää koko kehoa aktivoivia seisten tehtäviä liikkeitä, akupisteiden hierontaa sekä keskittymis- ja hengitysharjoituksia, joiden avulla voidaan parantaa aivojen verenkiertoa ja hapensaantia, vahvistaa kehon koordinaatiota, tyynnyttää mieltä sekä laskea stressitasoa ja verenpainetta.

Aivo-qigong-kirja esittelee menetelmän liikkeineen ja muine harjoituksineen, joita voi tehdä joko ryhmässä tai yksin. Kirja kertoo myös menetelmän taustoista sekä perinteisen kiinalaisen hoitoperinteen että lääketieteen näkökulmista.

Helena Hallenberg: Aivo-qigong – Harjoita mielesi toimintaa ja terveyttä
118 sivua | Ilmestyy 2.1.2020

Arvostelukappaleet ja haastattelupyynnöt: tiedottaja Minttu Nikkilä (yhteystiedot alla)

Aivo-qigong-kirjan painokelpoinen kansikuva (kansi: Susanna Appel)

Bazar

www.bazarkustannus.fi

Lue lisää julkaisijalta Bazar

Kadonneen natsikullan jäljillä on tositarina maailman suurimmasta kultaryöstöstä20.2.2020 08:50:00 EETTiedote

Toisen maailmansodan melskeissä natsi-Saksa keräsi huomattavat määrät valuuttoja, kultaa ja taidetta valloittamistaan maista. Kun sota vuonna 1945 läheni loppuaan, natsit piilottivat aarteet tarkan suunnitelman mukaan. Toimittaja ja kirjailija Marcus Wallén selvittää kirjassaan Kadonneen natsikullan jäljillä maailman suurimmaksi kultaryöstöksi nimitetyn tapahtumasarjan vaiheita maanosasta toiseen.