Akateemisen tutkimuksen ja yritysten yhteistyö saa lisää rahoitusta

Vaikuttavuussäätiö tukee huippututkimuksen ja elinkeinoelämän yhteistyötä 8 hankkeessa noin 1,7 miljoonalla eurolla. Hankkeissa esillä muun muassa syöpälääkkeiden tutkimusta, biopohjaisten materiaalien kehitystä ja ilmakehän pienhiukkasten tutkimusta.
Vaikuttavuussäätiön hallituksen puheenjohtaja Lauri Oksanen (HANDOUT)

Vaikuttavuussäätiö rahoittaa 1,7 miljoonalla eurolla yliopistojen ja tutkimuslaitosten yhteistutkimushankkeita elinkeinoelämän kanssa. Vaikuttavuussäätiön Tandem Industry Academia (TIA) -rahoituksessa etsittiin nyt kolmatta kertaa huippututkimushankkeita, jotka tähtäävät merkittävään vaikuttavuuden kasvattamiseen elinkeinoelämän yhteistyön kautta. Säätiö on rahoittanut vuodesta 2019 lähtien yhteensä 30 huippututkimuksen ja elinkeinoelämän yhteistä hanketta.

TIA-hankkeissa yritykset ja tutkimusorganisaatiot tuovat osaamisensa yhteen ratkoessaan merkittäviä haasteita ja hakiessaan merkittävää vaikuttavuutta. Nyt rahoitetuissa hankkeissa mm. ratkotaan 3D-tulostuksen laatuun liittyviä haasteita, kehitetään biopohjaisia pakkausmateriaaleja, luodaan työkaluja syöpälääkäreiden hoitopäätösten tueksi sekä rakennetaan laitteistoa mittaamaan erittäin pienten hiukkasten koostumusta edistäen mm. ilmakehän pienhiukkasten tutkimusta.

Yhteensä 8 rahoitettavan hankkeen tutkimusryhmät tulevat Helsingin yliopistosta, Aalto-yliopistosta, Oulun yliopistosta, Itä-Suomen yliopistosta ja Turun yliopistosta.

Yritykset tarjoavat hankkeisiin tutkimus- ja kehitysosaamisensa sekä ymmärryksensä markkinasta. Eri hankkeissa kumppaniyrityksiä ovat Electro Optical Systems Finland, Bayer, Kemira, Finnadvance, Bittium Biosignals, Karsa, Oksasen Puutarha ja Nokia Bell-Labs.

- Tandem Industry Academia -rahoitus tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden tehdä tiivistä yhteistyötä yrityksen kanssa yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi ja tasavertaisin ehdoin. Tällaisen yhteistyön avulla voimme syventää Aalto-yliopiston ja teollisen kumppanimme Kemiran välisiä yhteyksiä. Mielestäni rahoitus tarjoaa myös erinomaisen mahdollisuuden postdoc-tutkijalle saada parempi käsitys siitä, miten tutkimustyötä tehdään yrityksissä, sekä laajentaa ura- ja tutkimusmahdollisuuksia, sanoo Monika Österberg, biotuotteiden ja biotekniikan laitoksen professori Aalto-yliopistosta.

Professori Österbergin tiimin saamassa rahoituksessa Aalto-yliopisto ja Kemira tutkivat yhdessä mahdollisuuksia kehittää täysin biopohjaisia pakkauksia ja esimerkiksi korvata näin muovin käyttöä pakkausmateriaalina. Tulokset hyödyttävät niin akateemista tutkimusta kuin teollisuuttakin ja vauhdittavat siirtymistä biopohjaiseen kiertotalouteen.

Lisää tietoa rahoitettavista hankkeista löytyy säätiön verkkosivuilta: https://www.vaikuttavuussaatio.fi/rahoitettavat-hankkeet/

Säätiö sai 31.3.2022 päättyneeseen hakuun yhteensä 42 korkealaatuista hakemusta, joista säätiön hallitus päätti rahoittaa 8 kärkihanketta. Valitut hankkeet ovat kansainvälisesti korkeatasoista tutkimusta, jonka vaikuttavuutta yhteistyö elinkeinoelämän kanssa voi kasvattaa. Tutkimushankkeissa tehdään esikilpailullista tutkimusta, joka tieteellisten tulosten lisäksi kehittää Suomen elinkeinoelämän osaamista.

Vaikuttavuussäätiön kehittämä uudenlainen rahoitusmalli mahdollistaa sen, että akateeminen tutkimustiimi ja yritykset lähtevät aidosti tekemään tutkimuksesta kumpuavaa yhteistyötä.

- Tutkimusyhteistyötä rahoitetaan muuta kautta paljon liiketoiminnan lähtökohdista ja lähellä markkinoita, mutta emme ole törmänneet vielä toiseen samanlaiseen malliin, joka rahoittaisi yhteistyötä akateemisen tutkimuksen lähtökohdista käsin, Oksanen sanoo

Tandem Industry Academia -rahoituksessa tohtoriksi väitellyt akateeminen tutkija työskentelee tutkimushankkeessa yhden vuoden akateemisessa organisaatiossa ja toisen vuoden tiiviimmässä yhteistyössä kumppaniyrityksen kanssa.

- Tavoitteemme on hyödyttää kumpaakin osapuolta ja saada samalla akateeminen tutkimustieto ja osaaminen leviämään laajemmin yhteiskunnan hyödyksi, Oksanen sanoo

Syyskuussa 2022 Vaikuttavuussäätiö avaa uuden tutkimus–yritys-yhteistyön rahoitusmallin. Tandem Industry Academia Professor -rahoitus vie suomalaisyliopistoissa ja tutkimuslaitoksissa työskentelevät professorit 1 vuodeksi yrityksiin. Lisätietoja uudesta hausta julkistetaan säätiön verkkosivuilla syyskuun alussa.

Valtio perusti Vaikuttavuussäätiön vuonna 2019 lisäämään suomalaisen akateemisen koulutuksen ja huippututkimuksen yhteyksiä elinkeinoelämään.

Lauri Oksanen
Vaikuttavuussäätiön hallituksen puheenjohtaja
lauri.oksanen@vaikuttavuussaatio.fi

Petro Poutanen
Vaikuttavuussäätiön toimitusjohtaja
petro.poutanen@vaikuttavuussaatio.fi

Vaikuttavuussäätiön hallituksen puheenjohtaja Lauri Oksanen (HANDOUT)
Professori Monika Österberg (HANDOUT)

+358 40 767 1631http://www.vaikuttavuussaatio.fi

Vaikuttavuussäätiö on Valtioneuvoston keväällä 2019 perustama tutkimusrahoitustoimija, jolle valtio lahjoitti 60 miljoonan euron peruspääoman. Säätiön tavoitteeksi on asetettu edistää suomalaisen huippututkimuksen vaikuttavuutta tutkimusmaailman ja elinkeinoelämän yhteistyötä vahvistamalla.