Akava: Henkilöstöedustus uudistettava ja saatettava ajan tasalle
Hallintoedustus tarkoittaa työntekijöiden edustajan mahdollisuutta osallistua yrityksen liiketoimintaa, taloutta ja henkilöstön asemaa koskevien kysymysten käsittelyyn yrityksen hallintoelimissä. Nykyinen laki, joka tuli voimaan vuonna 1990, koskee vähintään 150 henkilöä työllistäviä yrityksiä. Hallintoedustus voidaan toteuttaa yrityksessä joko lain mukaan tai sopimalla.
– Alun perin hallintoedustuspaikka on ollut yrityksen varsinaisessa, muutoinkin olemassa olevassa toimielimessä myös sopimusten perusteella, mutta niitä on alettu kuitenkin sijoittaa yhä enemmän keinotekoisesti muodostettuihin toimielimiin. Uudella lailla tulee puuttua tähän epäkohtaan, Kannisto toteaa.
Hallintoedustus tulisi Akavan mielestä myös sopimusten nojalla järjestää tietynkokoisissa yrityksissä joko hallitukseen, hallintoneuvostoon tai yrityksen kaikki tulosyksiköt kattavaan johtoryhmään. Lisäksi hallintoedustuslain vaatimusta henkilöstön määrästä pitää laskea nykyisestä 150 työntekijästä merkittävästi.
Akava Worksin tuore luottamusmiesbarometri kartoitti keväällä 2019 muun muassa henkilöstöedustusta yritysten hallinnossa, paikallista sopimista ja henkilöstöedustajan tiedonsaantia sekä sopimusongelmia työpaikoilla.
– Barometristä käy ilmi, että luottamusmiehistä 80 prosenttia pitää hallintoedustusta erittäin tärkeänä tai melko tärkeänä. Yhteistoimintalain uudistamisen yhteydessä on tärkeää myös luoda oikeasti toimiva hallintoedustus, sillä suomalainen työelämä kaipaa avointa, keskustelevaa ja tuloksellista yhteistoimintaa, toteaa Ylemmät toimihenkilöt YTN:n puheenjohtaja Teemu Hankamäki.
– Hallintoedustusjärjestelmä kannattaisi ulottaa myös julkiselle sektorille. Henkilöstöllä ja sen edustajilla on oltava mahdollisuus tuoda näkemyksensä esiin päätöksiä tehtäessä ja myös vaikuttaa niihin – kaikilla sektoreilla. Ehdotamme, että yhteistoimintalainsäädäntöä uudistettaessa aletaan valmistella hallintoedustusta vastaavaa järjestelmää myös valtion virastoihin ja laitoksiin, kuntiin, seurakuntiin ja yliopistoihin, sanoo toiminnanjohtaja Maria Löfgren Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKOsta.
Tutustu tuoreen luottamusmiesbarometrin tuloksiin: https://akavaworks.fi/wp-content/uploads/sites/2/2019/11/Akavan-luottamusmiesbarometri-2019_artikkeli.pdf
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Johtava asiantuntija Miia Kannisto, Akava, puh. 050 551 5292
Toiminnanjohtaja Maria Löfgren, Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO, puh. 040 568 2798
Puheenjohtaja Teemu Hankamäki, Ylemmät Toimihenkilöt YTN, puh. 040 709 6681
Tietoja julkaisijasta
Akava on korkeakoulutettujen työmarkkinakeskusjärjestö, johon kuuluu 36 jäsenliittoa. Akavan liittojen jäsenenä on sekä palkansaajia että ammatinharjoittajia ja yrittäjiä, mutta myös opiskelijoita. Akavan liittoihin liitytään suoritetun tutkinnon, asematason tai ammatin perusteella.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Akava ry
Akava ja AKY – Akavalaiset yrittäjät korostavat vakautta ja ennakoitavuutta yrittäjien eläkejärjestelmän kehittämisessä5.12.2025 11:53:42 EET | Tiedote
Akava ja AKY – Akavalaiset yrittäjät ry korostavat, että yrittäjien eläketurva on keskeinen osa toimivaa työeläkejärjestelmää. Sitä on kehitettävä niin, että otetaan huomioon sekä julkisen talouden tilanne että tehdään laajat vaikutusarvioinnit mahdollisista muutosvaihtoehdoista.
Kutsu medialle: Akava Works -talousennusteen esittelylähetys perjantaina 12.12. kello 9.302.12.2025 12:01:07 EET | Kutsu
Talousennusteemme kertoo, millaiset ovat Suomen talousnäkymät vuonna 2026. Paraneeko talouden vire? Kääntyykö työttömyys vihdoin laskuun? Palaako kotitalouksien into kuluttaa ja halukkuus ottaa lainaa? Entä millainen on Suomen kilpailukyky?
Akava juhlistaa 75-vuotista toimintaansa25.11.2025 13:27:04 EET | Tiedote
Akavan puheenjohtaja Maria Löfgren käsitteli liittokokouspuheessaan Akavan toimintaa ja historiaa. Akateemis-ammatillinen valtuuskunta Akava perustettiin lähes 75 vuotta sitten, 14. joulukuuta 1950. Akava perustettiin tilanteeseen, jossa korkeakoulutettujen asema tarvitsi puolustajansa.
Akavan opiskelijoiden puheenjohtajistoon Kasper Laaksonen ja Nelli Kortelainen19.11.2025 18:29:51 EET | Tiedote
Akavan opiskelijoiden valtuuskunta valitsi vuodelle 2026 Akavan opiskelijoiden puheenjohtajaksi Kasper Laaksosen ja varapuheenjohtajaksi Nelli Kortelaisen. Lisäksi hallitukseen valittiin kuusi jäsentä. Akavan opiskelijoiden uusien toimijoiden kausi alkaa 1. tammikuuta 2026.
Akava: Työntekijöiden asemaa vahvistetaan eurooppalaisissa yritysneuvostoissa7.11.2025 08:02:12 EET | Tiedote
Akava pitää hyvänä, että Euroopan unionin neuvosto on hyväksynyt tarkistetun direktiivin, jonka tavoitteena on vahvistaa työntekijöiden edustusta suurissa monikansallisissa yrityksissä. Uudistus selkeyttää eurooppalaisia yritysneuvostoja (European Works Councils, EWC) koskevia sääntöjä ja parantaa työntekijöiden vaikutusmahdollisuuksia rajat ylittävissä päätöksissä. EU:n pitää Akavan mielestä olla aktiivinen työelämän kehittäjä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
