Akava: Henkilöstöedustus uudistettava ja saatettava ajan tasalle

– Akava edellyttää, että hallintoedustuslain henkilöstöedustusta koskevat säännökset päivitetään yhteistoimintalain uudistamisen yhteydessä. Nykyinen laki sallii vapaamuotoiset järjestelyt, joissa henkilöstön edustajan vaikutusmahdollisuus ei toteudu lain tarkoittamalla tavalla, sanoo Akavan johtava asiantuntija Miia Kannisto.

Hallintoedustus tarkoittaa työntekijöiden edustajan mahdollisuutta osallistua yrityksen liiketoimintaa, taloutta ja henkilöstön asemaa koskevien kysymysten käsittelyyn yrityksen hallintoelimissä. Nykyinen laki, joka tuli voimaan vuonna 1990, koskee vähintään 150 henkilöä työllistäviä yrityksiä. Hallintoedustus voidaan toteuttaa yrityksessä joko lain mukaan tai sopimalla.

– Alun perin hallintoedustuspaikka on ollut yrityksen varsinaisessa, muutoinkin olemassa olevassa toimielimessä myös sopimusten perusteella, mutta niitä on alettu kuitenkin sijoittaa yhä enemmän keinotekoisesti muodostettuihin toimielimiin. Uudella lailla tulee puuttua tähän epäkohtaan, Kannisto toteaa.

Hallintoedustus tulisi Akavan mielestä myös sopimusten nojalla järjestää tietynkokoisissa yrityksissä joko hallitukseen, hallintoneuvostoon tai yrityksen kaikki tulosyksiköt kattavaan johtoryhmään. Lisäksi hallintoedustuslain vaatimusta henkilöstön määrästä pitää laskea nykyisestä 150 työntekijästä merkittävästi.

Akava Worksin tuore luottamusmiesbarometri kartoitti keväällä 2019 muun muassa henkilöstöedustusta yritysten hallinnossa, paikallista sopimista ja henkilöstöedustajan tiedonsaantia sekä sopimusongelmia työpaikoilla.

– Barometristä käy ilmi, että luottamusmiehistä 80 prosenttia pitää hallintoedustusta erittäin tärkeänä tai melko tärkeänä. Yhteistoimintalain uudistamisen yhteydessä on tärkeää myös luoda oikeasti toimiva hallintoedustus, sillä suomalainen työelämä kaipaa avointa, keskustelevaa ja tuloksellista yhteistoimintaa, toteaa Ylemmät toimihenkilöt YTN:n puheenjohtaja Teemu Hankamäki.

– Hallintoedustusjärjestelmä kannattaisi ulottaa myös julkiselle sektorille. Henkilöstöllä ja sen edustajilla on oltava mahdollisuus tuoda näkemyksensä esiin päätöksiä tehtäessä ja myös vaikuttaa niihin – kaikilla sektoreilla. Ehdotamme, että yhteistoimintalainsäädäntöä uudistettaessa aletaan valmistella hallintoedustusta vastaavaa järjestelmää myös valtion virastoihin ja laitoksiin, kuntiin, seurakuntiin ja yliopistoihin, sanoo toiminnanjohtaja Maria Löfgren Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKOsta.

Tutustu tuoreen luottamusmiesbarometrin tuloksiin: https://akavaworks.fi/wp-content/uploads/sites/2/2019/11/Akavan-luottamusmiesbarometri-2019_artikkeli.pdf

Johtava asiantuntija Miia Kannisto, Akava, puh. 050 551 5292

Toiminnanjohtaja Maria Löfgren, Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO, puh. 040 568 2798

Puheenjohtaja Teemu Hankamäki, Ylemmät Toimihenkilöt YTN, puh. 040 709 6681

Akava: Korkeakoulutetut arvostavat kuntien koulutuspalveluita ja kaipaavat isompia kuntia21.1.2021 12:33:44 EETTiedote

Koulutus nousi kärkisijalle tulevaisuuden kunnan kuntapalvelujen joukossa, kertoo Akavan teettämä kysely. Neuvolapalvelut ja infrastruktuuri ovat myös tärkeimpiä palveluja kyselyyn vastanneiden mielestä. Muiden kuin korkeakoulutettujen vastauksissa korostuivat lisäksi perheiden tukipalvelut ja työllisyyspalvelut. Noin kolmannes korkeakoulutetuista vastaajista katsoi, että sopiva kuntakoko olisi vähintään 20 000 asukasta.

Hallituksen ja työmarkkinakeskusjärjestöjen samapalkkaisuusohjelma on julkaistu18.12.2020 10:00:16 EETTiedote

Hallitus ja työmarkkinakeskusjärjestöt ovat neuvotelleet yhteiset samapalkkatoimenpiteet vuosille 2020–2023. Samapalkkaohjelman tavoitteena on naisten ja miesten keskimääräisen palkkaeron kaventaminen. Tavoitteeseen pyritään muun muassa palkka- ja sopimuspolitiikalla, palkkausjärjestelmien kehittämisellä, työn ja perhe-elämän yhteensovittamisella sekä purkamalla työelämän sukupuolen mukaista eriytymistä.