Akava: Työkyvyn ja työhyvinvoinnin edistäminen keskeistä työllisyydelle ja taloudelle

Akava korostaa Työhyvinvoinnilla työllisyyttä -hankkeessaan työkyvystä ja työhyvinvoinnista huolehtimisen merkitystä työllisyydelle ja työurien pidentämiselle. Akava on esittänyt useita ratkaisuehdotuksia ja lainsäädäntöuudistuksia, joilla voidaan edistää työhyvinvointia ja työkykyä.

– Työhyvinvoinnin ja työkyvyn vaikutukset ulottuvat työelämän ohella koko yhteiskuntaan. Niitä edistämällä voidaan vaikuttaa työllisyyteen ja julkiseen talouteen merkittävästi. Työkyvyttömyyden kustannukset ovat useita miljardeja vuosittain, mikä rasittaa julkista taloutta. Siihen kohdistuu suuria paineita myös väestörakenteen muutoksen takia, painottaa Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

– Meidän on pidettävä huolta kaikkien työikäisten työkyvystä ja ehkäistävä työkyvyttömyyttä tehokkaammin. Työturvallisuuslain uudistus on tärkeää psykososiaalisen kuormituksen hallitsemiseksi työelämässä. Lisäksi pitää kehittää työaikasuojelua ja työterveyshuoltoa sekä tukea työhön paluuta, sanoo Akavan työmarkkinajohtaja Katarina Murto.

– Mielenterveysperusteisten sairauspoissaolojen ja työkyvyttömyyseläkkeiden määrä on huolestuttavan korkea. Tarvitaan tehokasta ennaltaehkäisyä ja varhaista puuttumista. Mielen hyvinvoinnin edistämisen pitää olla luonnollinen osa kaikkien työpaikkojen henkilöstöpolitiikkaan ja johtamiseen. Jokaisella on oikeus työhyvinvointiin ja turvalliseen työympäristöön, Murto painottaa.

– Kiitämme hankkeessamme mukana olleita tahoja arvokkaasta panoksesta. Yhteistyökumppanimme ovat olleet Aalto-yliopisto, Eläketurvakeskus, Kela, Keva, Mieli ry ja Sitra sekä THL ja Työterveyslaitos, Murto sanoo.

Hankkeen päätösseminaarissa 31. maaliskuuta kello 10–12 keskustellaan työhyvinvoinnista, työkyvystä ja työllisyydestä. Puhujina ovat tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja puoluejohtajat sekä THL:n pääjohtaja Markku Tervahauta.

Voit seurata seminaaria osoitteessa https://www.webcasting.fi/akava/gr8MZdAW/

Akava: Työsopimuslain soveltamisalan muutosesitys on epäselvä ja riittämätön4.5.2022 09:13:07 EEST | Tiedote

Akava pitää työsopimuslain soveltamisalaan esitettyä muutosta riittämättömänä ja tulkinnanvaraisena ja katsoo, että työnsuorittajan oikeudelliseen asemaan liittyviä epäkohtia ei saada ratkaistua sen avulla. Työ- ja elinkeinoministeriön alaisen sääntelyryhmän valmisteleman esityksen tavoitteena on muun muassa selkeyttää työsuhteisen työn ja yrittäjätyön määrittelyä. Esitys on lähtenyt lausuntokierrokselle.

”Nuorten työoikeuksia pitää kunnioittaa siinä missä muidenkin” – Maksuton Kesäduunari-info auttaa kesätyöntekijöitä2.5.2022 07:00:43 EEST | Tiedote

SAK:n, Akavan ja STTK:n yhteinen Kesäduunari-info avataan tänään 2. toukokuuta. Palvelu auttaa kesätyöntekijöitä työsuhteeseen liittyvissä kysymyksissä puhelimitse, WhatsAppissa ja nettilomakkeen kautta. Tämän vuoden Kesäduunarineuvoja Hanna-Marilla Zidan rohkaisee olemaan yhteydessä matalalla kynnyksellä, jos jokin kesätöihin liittyvä asia mietityttää.