Akava ryAkava ry

Akava uudisti tiedontuotantonsa

Akavan tiedontuotanto toimii nyt Akava Works -nimellä. Akava Works julkaisee raportteja, selvityksiä ja tutkimuksia akavalaisille tärkeistä ja ajankohtaisista asioista. Keskeisiä aihealueita ovat muun muassa työelämäaiheet, verotus, koulutus ja julkinen talous. Akava Worksin tuottamat sisällöt eivät ole Akavan virallisia kannanottoja.

– Tavoitteenamme on osallistua jatkossa yhteiskunnalliseen keskusteluun uudella tavalla. Akava Works tarjoaa näkökulmia, ajatuksia ja tutkittua tietoa. Olemme innostuneita Akava Works -toiminnan aloittamisesta ja kehittämme saamamme palautteen kautta, toteaa Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Millenniaalien näkemykset aiheena Akava Worksin avauksessa

Tammi–helmikuun aikana toteutetussa millenniaali-kyselytutkimuksessa selvitettiin nuorten aikuisten ajatuksia suomalaisesta työelämästä ja siitä, miten nuorten arvot, asenteet ja uskomukset muokkaavat yhteiskuntaa. Kyselyn toteutti Aula Research ja siihen osallistui noin 1000 vastaajaa.

Kyselyn tulosten mukaan 44 prosenttia 18–35-vuotiaista vastaajista pitää ulkomaille muuttoa todennäköisenävaihtoehtona. Nämä vastaajat uskovat muuton parantavan heidän työmarkkina-arvoaan ja tuovan parempia urakehitysmahdollisuuksia. Sama määrä vastaajia pitää tärkeänä, että työympäristö on kansainvälinen.

– Kansainvälisyys on monelle korkeakoulutetuille nuorelle jo nykyisin itsestään selvä osa työelämää ja tärkeä keino kehittää omaa osaamista. Hyvin harva ulkomaille muuttoa pohtiva perustelee muuttoa pakolla, eli esimerkiksi oman tai puolison vaikeuksilla työllistyä Suomessa. Erityisesti miehet ja ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneet näkevät ulkomaille muuton mahdollisuutena, sanoo Akavan asiantuntija Miika Sahamies.

Tutustu Akava Worksin ensimmäisiin sisältöihin osoitteessa www.akavaworks.fi

Akava: Aika ryhtyä toimenpiteisiin kilpailukielto- ja salassapitosopimusten ongelmien korjaamiseksi12.6.2018 12:41Tiedote

Akava pitää kilpailukieltosopimusten käytön kieltämistä tai niiden käytön selvää rajoittamista tärkeänä. Lisäksi on välttämätöntä laatia säännökset salassapitosopimusten käytölle. Akava katsoo, että liikesalaisuuksien suojaaminen on tärkeää. Tätä suojaa ei heikennä, että luovuttaisiin tarpeettomista kilpailukielloista ja salassapitosopimusten kanssa päällekkäisistä kilpailukielloista.