Akava ryAkava ry

Akava uudisti tiedontuotantonsa

Akavan tiedontuotanto toimii nyt Akava Works -nimellä. Akava Works julkaisee raportteja, selvityksiä ja tutkimuksia akavalaisille tärkeistä ja ajankohtaisista asioista. Keskeisiä aihealueita ovat muun muassa työelämäaiheet, verotus, koulutus ja julkinen talous. Akava Worksin tuottamat sisällöt eivät ole Akavan virallisia kannanottoja.

– Tavoitteenamme on osallistua jatkossa yhteiskunnalliseen keskusteluun uudella tavalla. Akava Works tarjoaa näkökulmia, ajatuksia ja tutkittua tietoa. Olemme innostuneita Akava Works -toiminnan aloittamisesta ja kehittämme saamamme palautteen kautta, toteaa Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Millenniaalien näkemykset aiheena Akava Worksin avauksessa

Tammi–helmikuun aikana toteutetussa millenniaali-kyselytutkimuksessa selvitettiin nuorten aikuisten ajatuksia suomalaisesta työelämästä ja siitä, miten nuorten arvot, asenteet ja uskomukset muokkaavat yhteiskuntaa. Kyselyn toteutti Aula Research ja siihen osallistui noin 1000 vastaajaa.

Kyselyn tulosten mukaan 44 prosenttia 18–35-vuotiaista vastaajista pitää ulkomaille muuttoa todennäköisenävaihtoehtona. Nämä vastaajat uskovat muuton parantavan heidän työmarkkina-arvoaan ja tuovan parempia urakehitysmahdollisuuksia. Sama määrä vastaajia pitää tärkeänä, että työympäristö on kansainvälinen.

– Kansainvälisyys on monelle korkeakoulutetuille nuorelle jo nykyisin itsestään selvä osa työelämää ja tärkeä keino kehittää omaa osaamista. Hyvin harva ulkomaille muuttoa pohtiva perustelee muuttoa pakolla, eli esimerkiksi oman tai puolison vaikeuksilla työllistyä Suomessa. Erityisesti miehet ja ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneet näkevät ulkomaille muuton mahdollisuutena, sanoo Akavan asiantuntija Miika Sahamies.

Tutustu Akava Worksin ensimmäisiin sisältöihin osoitteessa www.akavaworks.fi

Akava selvitti: Lähes 60 prosenttia 18–35 vuotiaista pitää tasa-arvon lisääntymistä tavoiteltavana kehityssuuntana16.4.2018 14:02Tiedote

Akavan selvitys kertoo, että suurin osa nuorista korkeakoulutetuista pitää eriarvoisuuden vähenemistä ja sukupuolten välisen tasa-arvon paranemista tavoiteltavina kehityssuuntina suomalaisessa yhteiskunnassa. Vain hyvinvointiyhteiskunnan säilyttäminen ja ympäristön tilan paraneminen katsotaan tärkeämmiksi. Vähäisemmälle painoarvolle jäävät muun muassa elintason nousu ja vapaa-ajan lisääntyminen.

Akava: Hallitus panosti kehysriihessä oikeisiin asioihin, työllisyyteen ja osaamiseen11.4.2018 20:12Tiedote

Hallituksen kehysriihipäätökset ansaitsevat kiitosta, sillä ne tähtäävät työllisyysasteen parantamiseen ja osaamisen lisäämiseen. Akava pitää painopistettä oikeana, kun haetaan konkreettisia polkuja ihmisten saamiseksi työhön. Budjettiriiheen mennessä pitää kuitenkin valmistella lisää uusia toimenpiteitä, joilla parannetaan työn tekemisen edellytyksiä ja työllistävää kasvua.

Akava selvitti: Lähes puolet 18–35-vuotiaista pitää ulkomaille muuttoa todennäköisenä6.4.2018 12:35Tiedote

Suomalaiset nuoret aikuiset pitävät työelämän kansainvälistymistä myönteisenä asiana, kertoo Akavan tuore selvitys. Akavan Aula Researchilla teettämän kyselyn mukaan 18–35-vuotiaat ovat valmiita muuttamaan ulkomaille menestyäkseen paremmin työurallaan. Kyselyssä 44 prosenttia vastaajista pitää ulkomaille muuttoa itselleen todennäköisenä vaihtoehtona. Nämä vastaajat uskovat muuton parantavan heidän työmarkkina-arvoaan ja tuovan parempia urakehitysmahdollisuuksia. Sama määrä vastaajia pitää tärkeänä, että työympäristö on kansainvälinen.