Akava: Yksinyrittäjille tukea ja turvaa

Hallitus päätti eilen uusista toimista yksinyrittäjien tukemiseksi koronakriisissä. Aiemmin julkistetussa tukipaketissa hallitus esitti mittavia toimia yrittäjien tukemiseksi, muun muassa verojen ja eläkemaksujen lykkäämistä, lainaa sekä takauksia. Nyt hallitus lupasi kaivattua rahoitusta myös yksinyrittäjille.

Akava on ollut mukana etsimässä ratkaisuja yksinyrittäjien tilanteen helpottamiseksi. Olemme esittäneet omat ehdotuksemme päättäjille ja niistä monet ovat toteutumassa. Akavan noin 30 000 yrittäjä- ja ammatinharjoittajajäsenestä suurin osa on yksinyrittäjiä. Heihin koronakriisi iskee ankarasti.

- Hyvä, että hallitus on toiminut ripeästi ja valmistellut yhteistyössä kuntien kanssa mallin yksinyrittäjien tukemiseksi. Tämä osoittaa tässä tilanteessa tarvittavaa luovuutta ja vastuullisuutta, kiittää Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Yksinyrittäjät pääsevät myös väliaikaisesti työttömyysturvan piiriin, ilman että yritystä tarvitsee lopettaa. Tämä on toivottu muutos tilanteessa, jossa yrittäjän toimeentulo ja yrityksen tulevaisuus ovat vaakalaudalla. Valmistelussa on syytä edetä nopeasti.

- Mahdollisuus työttömyysturvaan tuo tukea ja turvaa yksinyrittäjille. Se ei voi kuitenkaan olla ainoa tukivaihtoehto. Nyt päätetyn rahoitusmallin avulla moni yksinyrittäjä voi jatkaa työtään ja toivottavasti selvitä suurimmista kuluista, toteaa Akavan johtava asiantuntija Anu Tuovinen

Akava liittoineen on yrittäjäjäsentensä tukena koronaepidemiasta johtuvan taloudellisen kriisitilanteen aikana.

- Tarvitaan vielä lisää toimia jo tehtyjen lisäksi, jotta yrittäjät ja yritykset selviävät tämän vaiheen yli. Niiden valmistelu on käynnistettävä välittömästi. Akava on tässä työssä mukana, Tuovinen jatkaa.

Akava: Jälleenrakennusvaiheen toimenpiteiden pitää kantaa pitkälle tulevaisuuteen28.5.2020 10:00:04 EESTTiedote

Akava korostaa jälleenrakennusvaiheen lyhyen ja pidemmän aikavälin toimenpide-ehdotuksissaan työllisyyden ja talouden vahvistamista sekä terveyspalveluja ja syrjäytymisen ehkäisyä. Jotta työllisyys ja talous saadaan elpymään, tarvitaan merkittäviä panostuksia osaamisen vahvistamiseen sekä TKI-investointeihin. Terveyspalveluissa on pyrittävä palaamaan normaalitilanteeseen, jotta hoitovelka ei kasva kestämättömälle tasolle. Kriisin jälkihoidossa on tarjottavat riittävät sosiaalipalvelut apua tarvitseville.

Akava: Koronakriisi korostaa osaamistason merkitystä20.5.2020 12:52:27 EESTTiedote

Akava esittää toimenpideohjelmaa pelkän perusasteen varassa olevien osaamistason nostamiseksi ja koulutuksellisen tasa-arvon varmistamiseksi. Tuoreet arviot koronakriisin työllisyysvaikutuksista näyttävät irtisanomisten ja lomautusten osuneen aloihin, joilla työskentelee paljon pelkän perusasteen koulutuksen saaneita. Heidän syrjäytymistään työelämän muutostilanteissa pitää ehkäistä koulutuspoliittisin toimin työllisyys- ja sosiaalipoliittisten toimien ohella.

Akava: Koronasta irtautuminen edellyttää työlainsäädännön väliaikaisten muutosten jatkamista7.5.2020 07:00:08 EESTTiedote

Akava ehdottaa, että työlainsäädännön määräaikaisten muutosten voimassaoloa jatketaan. Tämä olisi tärkeää, jotta pääsemme kriisistä ulos määräaikaisin sopeutumistoimin ja välttyisimme suurtyöttömyydeltä. Akava on muiden palkansaajakeskusjärjestöjen kanssa esittänyt aiemmin, että koronakriisin vuoksi työttömäksi jääneiden työttömyysturvan enimmäismaksuajan laskenta keskeytetään toistaiseksi.