Akavan jäsenmäärä kasvoi vuonna 2021

Akavan liitoissa oli yhteensä 614 788 jäsentä vuoden 2022 alussa. Akavan kokonaisjäsenmäärä kasvoi vuoden takaisesta 3 397 henkilöllä. Jäsenmaksua maksavia jäseniä oli 439 555, missä oli kasvua 2 919 edellisvuodesta.

– Voimme olla tyytyväisiä jäsenmäärämme kehitykseen. Se kertoo, että liittojemme palvelut ja toiminta koetaan hyödylliseksi. Liittomme ovat tehneet hyvää työtä, kun ne tarjoavat jäsenten tarvitsemia palveluita ja kehittävät niitä edelleen, sanoo Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Akavan liitoissa on yli 115 000 opiskelijajäsentä. Opiskelijajäsenten määrä kasvoi yli kahdellatuhannella vuoden 2021 aikana.

– Erityisen iloinen olen opiskelijajäsenten määrän kasvusta. He kokevat liittojen toiminnan hyödylliseksi. Työelämään siirtyminen on merkittävä vaihe nuorten elämässä, ja liitot pystyvät toiminnallaan tukemaan heitä siinä, Fjäder jatkaa.

Akavan liitoista suurimman jäsenkasvun sai Suomen Ekonomit, jossa on nyt 56 653 jäsentä. Vuonna 2021 Suomen Ekonomeihin liittyi 1 814 uutta jäsentä.

– Yhteisöstämme löytää onnistumisen ja kehittymisen mahdollisuuksia. Toisaalta kaksi viimeisintä vuotta ovat myös osoittaneet, että mitä tahansa voi tapahtua, joten avun varmistaminen uran kaikkiin käänteisiin on yksinkertaisesti järkevää. Ekonomit ovat huomanneet, että tähän yhteisöön kannattaa kuulua, iloitsee Suomen Ekonomien toiminnanjohtaja Jari Elo.

Akavan liittojen jäsenistä yksityinen sektori työllistää 56 prosenttia, kunnat 30 prosenttia ja valtio 10 prosenttia. Loput reilusta neljästä prosentista ovat ammatinharjoittajia tai seurakunnan tai määrittämättömän työnantajan työllistämiä.

Akavan hallitus vahvisti jäsenmäärät kokouksessaan 29. maaliskuuta 2022. Jäsenmäärätiedot ovat käytettävissä osoitteessa www.akava.fi/jasenmaarat.

Puheenjohtaja Sture Fjäder, Akava, puh. 0400 609 717

Toiminnanjohtaja Jari Elo, Suomen Ekonomit, puh. 040 500 9840

Akava: Yhdenvertaisuuslain uudistus riittämätön työelämän syrjinnän poistamiseksi19.5.2022 09:00:13 EEST | Tiedote

Akava pitää riittämättöminä yhdenvertaisuuslain osittaisuudistuksen työelämää koskevia muutosesityksiä. Työ- ja elinkeinoministeriön alaisen jaoston ehdotukset eivät Akavan mielestä juurikaan vähennä työelämässä tapahtuvaa syrjintää tai paranna yksilön oikeussuojaa, kuten oli kattavan lakikokonaisuuden tavoitteena. Yhdenvertaisuuslain uudistamistarpeita käsittelevien ehdotusten lausuntokierros päättyy 19. toukokuuta.

Akava: Työsopimuslain soveltamisalan muutosesitys on epäselvä ja riittämätön4.5.2022 09:13:07 EEST | Tiedote

Akava pitää työsopimuslain soveltamisalaan esitettyä muutosta riittämättömänä ja tulkinnanvaraisena ja katsoo, että työnsuorittajan oikeudelliseen asemaan liittyviä epäkohtia ei saada ratkaistua sen avulla. Työ- ja elinkeinoministeriön alaisen sääntelyryhmän valmisteleman esityksen tavoitteena on muun muassa selkeyttää työsuhteisen työn ja yrittäjätyön määrittelyä. Esitys on lähtenyt lausuntokierrokselle.