Aktiveringsmodellen drar undan mattan för förhandlingar – JHL:s Niemi-Laine: ”Trycket att vidta motåtgärder är stort”

Aktiveringsmodellen försämrar möjligheterna till ett rättvist socialskydd och försvagar grundrättigheterna. JHL överväger eventuella motåtgärder i januari.

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL anser att aktiveringsmodellen prövar förbundets förtroende för förhandlingssamhället. I konkurrenskraftsavtalet kom man överens om att reformen av arbetslöshetsskyddet planeras i samarbete med arbetsmarknadsorganisationerna. Regeringen har dock fört igenom aktiveringsmodellen efter ensidig beredning.

– Aktiveringsmodellen har inte godkänts av vare sig FFC eller JHL. JHL:s styrelse behandlar eventuella åtgärder för att reagera på aktiveringsmodellens i sitt möte i januari. Före det ska frågan behandlas inom FFC. Trycket att vidta motåtgärder är stort, säger JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine.

JHL anser det uppenbart att aktiveringsmodellen inte förbättrar de arbetslösas möjligheter att hitta arbete. Det verkliga problemet är att det finns sju arbetslösa per varje ledig arbetsplats.

– Regeringen och riksdagen försätter arbetslösa i en ojämlik ställning på basis av deras ålder, arbetsförmåga och bostadsort. Nedskärningarna i arbetslöshetsskyddet riktas mot samhällets mest utsatta grupper. Detta är mycket sorligt.

Riksdagen godkände förslaget till ny lagstiftning om arbetslöshetsskyddet den 19 december med rösterna 103–90. Den så kallade aktiveringsmodellen innebär att arbetslöshetsersättningen kan sänkas med 4,65 procent om den arbetslösa personen inte har varit tillräckligt aktiv i arbetssökningen eller deltagit i sysselsättningsfrämjande service.

Konkurrenskraftsavtalet godkändes under villkor att inga fler nedskärningar riktas mot arbetslöshetsskyddet. Godkännande av aktiveringsmodellen kan ytterligare försvåra avtalsförhandlingarna inom offentliga sektorn, som redan nu fått en trög start. JHL:s mål i förhandlingarna är att öka arbetstagarnas köpkraft.

– Vi nöjer oss inte med lägre löneförhöjningar än exportbranscherna. De kvinnodominerade branschernas löneutveckling får inte distanseras från exportbranschernas utveckling. Nedskärningen av semesterpenningen har lagt ett minustecken framför offentligt anställdas köpkraft. Det är tvivelaktigt om konkurrenskraftsavtalet överhuvudtaget längre har någon betydelse för Finlands ekonomiska tillväxt, eftersom Finlands ekonomi redan var i tillväxtspåret före avtalet ingicks.

Mer information:
Päivi Niemi-Laine 040 702 4772

JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine.

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL:s 220 000 medlemmar jobbar med många slags uppgifter inom finländsk välfärd, omsorg och säkerhet. Branscher där det finns JHL-anslutna yrkespersoner är vård, omsorg, kosthåll, teknik och infrastruktur, trafik, renhållning och underhåll, förvaltning, fostran, bildning, fritid, kultur, säkerhet och räddning – i kommunerna, statssektorn, företagen och församlingarna. JHL är den största personalorganisationen inom kommunsektorn.

Ulosmarssi ja mielenilmaus varhaiskasvatuslakia vastaan 25.4. – lakiesityksessä suuria ongelmia20.4.2018 14:20Tiedote

Varhaiskasvatusta koskevan lakiesityksen suurista haasteista johtuen pääkaupunkiseudun (Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen) varhaiskasvattajat julkisella ja yksityisellä sektorilla marssivat ulos työpaikoiltaan keskiviikkona 25.4. klo 12-18. Mielenilmaus lakiesityksen pysäyttämiseksi järjestetään eduskuntatalon edessä klo 13–15.00. Mielenilmaukseen osallistuvat JHL:n, Jytyn, Tehyn, Superin ja Talentian jäsenet.

Parterna godkände förlikningsförslaget för energibranschens, alla strejker återkallas21.3.2018 17:48Tiedote

JHL och Elbranschernas fackförbund har godkänt riksförlikningsmannens förlikningsförslag i arbetstvisten inom el-, energi- ICT- och nätverksbranschen. Även arbetsgivarförbunden Palta och Energiindustrin rf godkände förslaget. Detta löser arbetstvisten inom branschen, vilket betyder att övertids- och skiftbytesförbudet och de planerade strejkerna återkallas med omedelbar verkan.